سالاد کرفس و گردو

به گزارش بلندانیوز، تا صحبت از سالاد می گردد، خیلی ها یاد خرد کردن کمی خیار و گوجه فرنگی می افتند و احیانا کاهو را هم به لیست شان اضافه می نمایند؛ در حالی که می توان با استفاده از انواع سبزیجات تازه، سالادهای رنگارنگی تهیه کرد. در سفره سالم این هفته، موضوع از همین قرار است: سالاد کرفس و گردو، سالادی نسبتاً متفاوت. از مواد لازم و طرز تهیه اش گفته ایم تا اجزای این سالاد و خواص هریک از این اجزا.

سالاد کرفس و گردو

سالاد کرفس و گردو

نویسنده:سارا حسنلو

این سالاد متفاوت را حتما امتحان کنید

تا صحبت از سالاد می گردد، خیلی ها یاد خرد کردن کمی خیار و گوجه فرنگی می افتند و احیانا کاهو را هم به لیست شان اضافه می نمایند؛ در حالی که می توان با استفاده از انواع سبزیجات تازه، سالادهای رنگارنگی تهیه کرد. در سفره سالم این هفته، موضوع از همین قرار است: سالاد کرفس و گردو، سالادی نسبتاً متفاوت. از مواد لازم و طرز تهیه اش گفته ایم تا اجزای این سالاد و خواص هریک از این اجزا.

مواد لازم (برای 4 نفر)

کرفس

4 لیوان

35 کیلوکالری

کاهو

2 لیوان

50 کیلوکالری

جعفری

یک سوم لیوان

15 کیلوکالری

گردو

8 عدد

180 کیلوکالری

ماست چکیده

نصف لیوان

50 کیلوکالری

روغن زیتون

2 قاشق غذاخوری

180 کیلوکالری

آب لیمو

2 قاشق غذاخوری

صفر

نمک و فلفل سیاه

به مقدار دلخواه

صفر

این سالاد دارای 530 کیلوکالری انرژی است که در صورت تقسیم کردن اش بین 4 نفر، مقدار کالری دریافتی هر نفر 120 کیلوکالری خواهد شد. البته همراه شدن این سالاد با سبزیجات دیگر مثل قارچ تازه و فلفل دلمه ای و یا سس مایونز مقدار کالری دریافتی را حداقل 50 کیلوکالری دیگر اضافه خواهد نمود.

طرز تهیه

ساقه های جوان و تازه کرفس را به همراه برگ هایش خرد و با برگ های ریز شده کاهو مخلوط کنید. گردو را هم کوبیده و به آنها بیفزایید. در ظرفی دیگر، ماست، جعفری خردشده، آب لیمو، نمک و فلفل را هم با هم آمیخته و به سبزیجات تان اضافه کنید. به این ترتیب، سالادتان آماده می گردد و می توانید تنها یا همراه غذای اصلی تان آن را میل کنید.

خواص کرفس

در این سبزی، ترکیبی به نام 3 ان بوتیل فتیالید وجود دارد که تنظیم نماینده هورمون کنترل نماینده فشار خون است و به این ترتیب، عادت به خوردن این سبزی به حفظ فشارخون به خصوص در افرادی که به بیماری فشارخون دچارند، یاری می نماید. علاوه بر این، ترکیبات فتالیدی دارای خاصیت دیورتیکی هم بوده، بنابراین خوردن آن برای کسب آرامش اعصاب توصیه می گردد. پس خوردن این سبزی برای ایجاد آرامش در افرادی که دایماً احساس اضطراب و استرس دارند، پیشنهاد شده و یک عادت غذایی مناسب تلقی می گردد. از دیگر مواد مغذی موجود در کرفس می توان به بتاکاروتن یا همان پیش ساز ویتامین A و پتاسیم ماده معدنی که به تنظیم فشار خون یاری می نماید، اشاره نمود. البته این سبزی یکی از سبزیجات کم کالری هم بوده، به طوری که خوردن سه ساقه اش که وزنی معادل 90 گرم را داشته باشد، می تواند تنها 20 کیلوکالری به بدن برساند.

خواص کاهو

کاهو از نظر مقدار مهمیم به علت آنکه این ماده معدنی برای فراوری کلروفیل یا همان رنگ سبز برگ گیاهان استفاده می گردد، غنی است و خوردن اش می تواند تأمین نماینده احتیاج روزانه به این ماده معدنی باشد. ضروری است همین جا اضافه کنیم که هر قدر رنگ برگ کاهو سبزتر باشد، مهمیم موجود در آن بیشتر است. حتماً می پرسید این ماده مغذی در بدن چه کارهایی انجام می دهد؟ باید بگوییم که مهمیم در فراوری انرژی از منابع غذایی دریافت شده، تنظیم انقباض سلول های ماهیچه ای و قلب، گشاد کردن شریان های قلبی عروقی و نهایتاً شرکت در ساختمان استخوان ها و دندان ها به منظور استحکام آنها دخالت می نماید. حتماً شنیده اید که خوردن این سبزی برای برطرف یبوست مناسب است، اما می دانید چرا؟ تمام دلایل متخصصان تغذیه در توصیه این سبزی به هنگام یبوست، آب فراوان و فیبر بالای آن است. به این ترتیب که 96 درصد یک لیوان کاهوی خام خرد شده را که معادل یک واحد سبزی است، آب تشکیل می دهد، به طوری که این میزان آب از مقدار آب موجود در شیر هم بیشتر است زیرا 87 درصد یک لیوان شیر را آب تشکیل می دهد.

خواص گردو

یکی از مغزهایی که از منابع ویتامین E به شمار میرود، گردو است. با خوردن هر 6 عدد از این مغزه 2 گرم از 4 گرم احتیاج در مردان و 2 گرم از 3 گرم احتیاج زنان به این ویتامین تأمین می گردد. البته این ماده غذایی به علت چربی ای که دارد باید مقدار کالری اش در رژیم غذایی روزانه محاسبه گردد زیرا در غیر این صورت چاقی حتمی خواهد بود. نباید فراموش کنید که هر دو عدد گردو یک واحد چربی به حساب آمده و معادل 45 کیلوکالری انرژی دارد، پس این میزان را در برنامه غذایی روزانه و انرژی ورودی تان در نظر بگیرید. علاوه بر اینها، گردو می تواند به علت ویتامین های گروه B که دارد، به خصوص ویتامین B6 از علایم قاعدگی دردناک جلوگیری نموده، بنابراین خانم هایی که با نشانگان پیش قاعدگی روبه رو هستند، می توانند با خوردن این مغزه در این دوران از شدت علایم و دردهای شان بکاهند.

کهنگی وماندگی

این سالاد به علت اینکه به شکل مخلوط شده با ماست و سایر چاشنی هاست، زودتر شکل پلاسیده به خود گرفته و سبزی های به کار رفته در آن، آب خود را از دست می دهند. بنابراین یا به مقدار یک وعده آنها را تهیه کنید؛ یا اینکه سس به کار رفته را به همه سبزی ها نزنید و فقط در هر بار مصرف آنها را به سس یاد شده آغشته کنید.

اگر اضافه وزن دارید

حتماً ماست تان از نوع کم چرب باشد و از میزان گردوی کمتری استفاده کنید و به جای آن از سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، فلفل دلمه ای رنگی و هویج برای رنگین کردن سالادتان استفاده کنید. البته اگر می خواهید در شام آن را میل کنید، کمی لوبیای پخته و یا یک عدد تخم مرغ آب پز در سالادتان رنده کنید. به این ترتیب ارزش غذایی آن تکمیل تر خواهد شد.

اگر فشار خون داریدز

قبل از هر چیز از نمک کمتری استفاده کنید و با انواع پودر سبزیجات معطر مثل آویشن، نعناع و ریحان سالادتان را مزه دار نموده و به جای گردو، از سیب زمینی پخته و کمی کشمش استفاده کنید. البته اگر در وعده شام می خواهید آن را میل کنید یک لیوان آب گریپ فروت تازه را هم از یاد نبرید.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 6 مهر 1400 بروزرسانی: 6 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1594

به "سالاد کرفس و گردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالاد کرفس و گردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید