5 علت خشکی پوست در پاییز

به گزارش بلندانیوز، خشکی پوست در پاییز و از جمله چالش های مهم پوست با تغییر فصل است که ممکن است بسیاری افراد با آن روبرو شوند. در فصل پاییز و با سرد و خشک شدن نسبی هوا، خشک و پوسته پوسته شدن پوست، یک اتفاق رایج است. به این معنی که شرایط پوست هم تحت تاثیر دمای هوا، تغییر می نماید. اما این همه ماجرا نیست. دلایل خشکی پوست در پاییز، متنوع هستند و البته راهکارهای مختلفی برای پیشگیری و درمان خشکی پوست وجود دارند که با رعایت آنها، می توانید پوستی شاداب و مرطوب داشته باشید. در این مقاله از در به آنالیز دلایل، پیشگیری و درمان خشکی پوست در پاییز خواهیم پرداخت.

5 علت خشکی پوست در پاییز

دلایل خشکی پوست در پاییز

خشکی پوست دست در پاییز و بعلاوه خشکی پوست صورت، لب ها و کف پا، همگی در فصل پاییز، بیش از فصل بهار و تابستان اتفاق می افتد؛ مخصوصا در کسانی که پوست حساس و مستعد خشک شدن دارند، این اختلال پوستی، بیشتر به چشم می خورد. خشک شدن پوست صورت و بدن در فصل پاییز، دلایل مختلفی دارد که در ادامه به آنالیز آنها می پردازیم:

1- تغییر دما و تاثیر آن بر رطوبت پوست

یکی از مهم ترین دلایل خشک شدن پوست در فصل پاییز، تغییر ناگهانی دمای هوا است. اگر در منطقه ای خشک با رطوبت کم زندگی می کنید، تغییر فصل از تابستان به زمستان، فرصت کافی برای تطبیق پیدا کردن پوست با دما و کاهش رطوبت هوا را پیدا نمی نماید.

به دلیل این تغییر ناگهانی، پوست صورت و دست، دچار شوک دمایی می گردد و احتمال بروز حساسیت، خشکی و التهاب یا قرمزی خواهد گردد. به همین دلیل توصیه می گردد در این فصل، تا جای ممکن از تشدید این شوک دمایی به پوست با شستن مداوم پوست با آب داغ، قرار گرفتن در معرض گرمای خشک و مصرف بعضی نوشیدنی ها که باعث کم آبی بدن می شوند، جلوگیری کنید.

2- استفاده از شوینده های قوی

پوست سالم، همواره یک لایه محافظ از چربی و رطوبت دارد. مصرف مداوم و بیش از مقدار شوینده ها مثل انواع صابون ها با فرمولاسیون قوی، موجب از بین رفتن رطوبت و چربی سالم پوست می گردد. با از بین رفتن این لایه محافظ، پوست بیشتر در معرض انواع آسیب ها، خشکی و التهاب خواهد شد.

از طرفی، با تحریک پوست، عوامل حساسیت زا، بیش از پیش می توانند به لایه های عمیق پوست نفوذ نموده و مسائل پوستی مثل خشکی، پوسته پوسته شدن، قرمزی، خارش و … را به وجود آورند.

3- حمام کردن با آب داغ

خیر بد برای کسانی که به حمام کردن با آب داغ عادت دارند، این است که آب داغ یا خیلی گرم، مثل یک لایه بردار برای پوست عمل می نماید و آثاری مثل آفتاب سوختگی روی پوست ایجاد می نماید. عوارض آب داغ برای پوست شامل مواردی مثل خشکی بیش از حد پوست، قرمزی و ملتهب شدن آن می گردد.

در فصل پاییز که هوا به سردی می رود، هر چند حمام کردن با آب داغ می چسبد ولی می تواند باعث آسیب به پوست بدن و به خصوص پوست صورت گردد.

4- تاثیر لباس با بافت زیر و خشن روی پوست

بعضی پارچه ها، مخصوصا پارچه هایی که در آنها از مواد مصنوعی یا الیاف زبر و خشم استفاده شده اند، باعث ایجاد تحریک پوستی و آلرژی می شوند. پارچه های پشمی ممکن است در افراد با پوست حساس، باعث خارش و قرمزی شوند.

بعلاوه ساییده شدن پارچه روی پوست می تواند موجب پوسته پوسته شدن لایه رویی پوست گردد. ضمناً پارچه هایی که با ترکیبات مصنوعی خشن درست می شوند، از تهویه مناسب پوست جلوگیری نموده و باعث تجمع گرما و تعریق بیش از حد بدن می شوند. در نتیجه خطر تحریک و ناراحتی پوست را به همراه دارند.

5- انواع بیماری ها

علاوه بر موارد بالا، ابتلا به بعضی بیماری ها یا اختلالات سلامتی، می تواند بر کیفیت و رطوبت پوست هم تاثیر بگذارد. بیماری هایی مثل دیابت، بیماری های ژنتیکی و کمبود ویتامین های گروه B و A باعث تشدید خشکی پوست صورت، لب ها و پوست پا می گردد.

چرا باید خشکی پوست در پاییز را جدی بگیریم؟

خشک شدن پوست در فصل های سرد سال اگر چه موضوع بغرنج و غیر قابل حلی نیست ولی می تواند آثار ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. اثرات خشکی پوست می تواند به صورت خارش پوست، زبری و ضخیم شدن پوست، قرمزی، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست، اگزما، ترک های پوستی و در موارد شدیدتر باعث ایجاد عفونت های باکتریایی می گردد.

راه های درمان خشکی پوست در پاییز

برای اینکه بتوانید به خوبی، در کمترین زمان و با پایین ترین هزینه، خشکی پوست فصلی را درمان کنید، باید درباره دلیل خشک شدن پوستتان، به مقدار کافی اطلاع داشته باشید. در بعضی موارد، قطع کردن عامل خشک پوست می تواند به سرعت پوست را به حالت عادی برگرداند ولی در موارد دیگر، باید نکاتی را برای درمان خشکی پوست در پاییز رعایت کنید.

پوستتان را آبرسانی و مرطوب کنید

مرطوب کردن پوست و رساندن آب به بافت های پوست، موثرترین راه برای برطرف خشک پوست در پاییز است. در فصل های سرد و خشک سال، لزوم استفاده از مرطوب نماینده و آبرسان مناسب می تواند رطوبت پوست را به آن برگرداند.

سعی کنید از کرم های آبرسان و مرطوب نماینده هایی بهره ببرید که دارای اسید های چرب و سرامید باشند. بعد از هر بار شست وشوی دست، حتما ابتدا آبرسان بزنید و سپس مرطوب نماینده بهره ببرید تا آب به اصطلاح در پوست قفل گردد. بهتر است همه جا کرم ها یا لوسیون های مرطوب نماینده را همراه خود داشته باشید. می دانید

انواع مناسب پوست دست و صورت را می توانید از فروشگاه های به روش های خرید یا اینترنتی تهیه کنید.

از روغن های گیاهی بهره ببرید

روغن ها چربی زیادتری نسبت به انواع پماد برای خشک پوست و کرم مرطوب نماینده دارند، به همین دلیل اگر دچار خشکی پوست شدید هستید، روغن های گیاهی مفید برای درمان مشکل شامل این موارد هستند:

  • روغن جوجوبا
  • روغن زیتون
  • شی باتر
  • روغن هایی با فرمولاسیون مناسب پوست مثل روغن بچه، روغن حمام و …

این روغن ها می توانند چربی از بین رفته یا لایه محافظتی بدن را احیا نمایند.

برای خرید روغن های گیاهی مثل و می توانید از فروشگاه های به صورت خرید اینترنتی یا حضوری اقدام کنید.

نوشیدن آب را نباید فراموش کنید

شاید فکر کنید که بدن در تابستان، آب بیشتری احتیاج دارد ولی واقعیت این است که در فصل های گرم، به خاطر عطش بیشتر و احساس تشنگی بیشتر آب می نوشیم و در فصل های سرد، به خاطر نداشتن احساس عطش، آب کمتری می خوریم. این در حالی است که در پاییز و زمستان، پوست در برابر سرمای هوا، رطوبت خود را تا حد زیادی از دست می دهد و بیشتر به آب احتیاج دارد.

هر چه پوست کم آب تر باشد، بیشتر مستعد خشک شدن است و اثرات جبران ناپذیری را در پی دارد. در نتیجه، منتظر احساس تشنگی نمانید و سعی کنید در طول روز با خوردن 7 تا 8 لیوان آب و مصرف سبزیجات و میوه های آبدار، پوست را مرطوب نگه دارید.

بیشتر بخوانید:

صورتتان را با شوینده های ملایم بشویید

همان طور که گفتیم، هر چقدر شوینده های صورتتان ملایم تر باشند، چربی سالم و متعادل پوست، بیشتر حفظ می گردد و پوست کمتر دچار خشکی و آسیب های پوستی، التهاب، قرمزی و آلرژی خواهد شد. شوینده های پوست که در ترکیبات خود گلیسیرین دارند یا دارای فرمولاسیون ملایم هستند، برترین گزینه برای جلوگیری از خشکی پوست محسوب می شوند.

انواع را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های می توانید تهیه کنید.

دوش آب ولرم بگیرید

استفاده از آب داغ برای استحمام، علاوه بر از بین بردن چربی مورد احتیاج پوست، باعث التهاب و حساس شدن پوست خواهد شد. در کنار این ها، وقتی با آب داغ حمام کنید، بدن بعد از خارج شدن از حمام، دچار شوک می گردد. سعی کنید با آبی که فقط چند درجه از دمای بدنتان بالاتر است، حمام کنید و بعد از حمام، روی پوست خود لوسیون ها، روغن یا کرم های مرطوب نماینده بزنید.

انواع را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

پوست را لایه برداری کنید

هر چقدر هم مراقب پوستتان باشید و به صورت مداوم آن را با شوینده های ملایم بشویید ولی لایه برداری کردن پوست، یک مزیت بسیار مهم دارد و آن این است که با لایه برداری پوست می توانید با پاکسازی پوست از سلول های مرده، عمل رطوبت رسانی را با درجه تاثیرگذاری بیشتری انجام دهید. البته مراقب باشید که بیش از حد، پوست خود را لایه برداری نکنید چون مستعد خشکی، التهاب و حساسیت خواهد شد.

دستگاه بخور را روشن کنید

اگر چه رطوبت رسانی به پوست با انواع لوسیون ها، کرم های مرطوب نماینده و روغن ها تاثیر زیادی بر جلوگیری از خشکی پوست در پاییز دارد ولی اگر در آب و هوایی زندگی می کنید که زیادی خشک و بدون رطوبت است، پوست شما هم رطوبت خود را از دست می دهد.

در مواجهه بودن با آب و هوای سرد و خشک محیط، منجر به دهیدراته شدن پوست می گردد. بنابراین توصیه می گردد در محیط خانه، برای زمان خواب و بیداری، دستگاه بخور را روشن کنید.

ضد آفتاب بزنید

استفاده از کرم ضد آفتاب () فقط مخصوص فصل تابستان و قرار گرفتن در مقابل اشعه ماورای بنفش نیست. هر چه هوا خشک تر باشد، پوست آسیب پذیرتر است، در نتیجه با کمترین محافظ روی پوست، اشعه های فرا بنفش بیشترین تاثیر را روی پوست خواهند گذاشت.

هر چه پوست خشک تر باشد، روند بازسازی سلول های پوست با سرعت کمتری دنبال می گردد. بنابراین با ضد آفتاب زدن و تمدید آن برای هر 2 ساعت یک بار، از پوستتان در مقابل خورشید و آسیب های ناشی از آن، محافظت کنید.

انواع را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های تهیه کنید.

ماسک صورت بزنید

ماسک های زیبایی و حفاظت از پوست، برای حفظ طراوت، شادابی و آبرسانی پوست، برترین گزینه هستند. هر چه مواد به کار رفته در این ماسک ها طبیعی تر باشند، پوست را بهتر تغذیه می نمایند و هر چه پوست تغذیه بهتری داشته باشد، در برابر آسیب های ناشی از خشکی پوست در پاییز، بیشتر مصون می ماند.

بیشتر بخوانید:

لب ها را از قلم نیندازید

خشکی لب ها، دلایل مختلفی دارند ولی یکی از مهم ترین دلیل های خشک شدن لب ها، کمبود بعضی ویتامین ها است مثل ویتامین E است. در صورت خشکی لب ها در پاییز و دیگر فصل ها می توانید از بالم لب برای آبرسانی و تغذیه پوست بهره ببرید.

مصرف نوشیدنی های کافئین دار را محدود کنید

نوشیدنی های کافئین دار مثل قهوه، چای و نوشابه هایی مثل کولا، آب بدن را به شدت کاهش می دهند. در صورتی که آب بدن کم گردد، خشکی پوست صورت، لب ها، پوست دست ها و پوست پا، یک اتفاق غیر قابل اجتناب است.

غذاهای حاوی امگا 3 و امگا 6 بخورید

هر چه غذاهایی که می خورید دارای چربی امگا 3 باشند، پوست را در مقابل خشکی بیش از حد، محافظت می نماید. غذاهای سرشار از چربی غیر اشباع امگا 3 شامل انواع ماهی، آجیل های مختلف و تخم کتان می شوند. مصرف آنها می تواند علاوه بر سلامت کلی بدن، می تواند پوستی شاداب و بدون ترک به شما هدیه بدهد.

انواع و را می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

برترین کرم برای خشک پوست چیست؟

کرم های مرطوب نماینده و آبرسان ها مختلفی را می توانید برای درمان خشکی پوست در پاییز بهره ببرید. برترین پماد برای خشک پوست یا برترین کرم برای خشکی پوست، کرم هایی هستند که حاوی این اسیدها هستند:

  • لینولئیک
  • لینولنیک
  • هیالورونیک اسید
  • اسید لوریک

به دلیل اینکه این اسید آمینه ها به طور طیبعی در پوست وجود دارد. در نتیجه می توانند به طور موثری پوست را بازسازی نموده و رطوبت از دست رفته آن را تامین نمایند. این اسید آمینه ها، فضای بین سلول ها را که در اثر از دست دادن رطوبت پوست ایجاد شده اند، پر می نمایند.

سوالات متداول درباره خشک شدن پوست در پاییز و روش های برطرف آن

برای درمان سریع خشکی پوست بدن، چه کنیم؟

برای درمان خانگی خشکی پوست صورت یا درمان سریع خشکی پوست صورت، می توانید از کرم های مرطوب نماینده و آبرسان حاوی آمینو اسیدهای مفید برای پوست، مثل اسیدهای لینولئیک، لینولنیک و اسید لوریک، حدود 5 دقیقه بعد از حمام و روی پوست تمیز، بهره ببرید.

برای خشکی پوست چه بخوریم؟

برای جلوگیری از خشکی پوست در کنار برترین کرم برای خشکی پوست یا پماد برای خشکی پوست صورت می توانید غذاهایی حاویی امگا 3 و امگا 6 را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

منابع: forefrontdermatology/ premierdermatologypartners

محصولات مرتبط

کرم مرطوب نماینده پمپی آلوئه ورا و خیار 300 میل شون

150,900 تومان 177,314 تومان 15% تخفیف

ژل شستشوی صورت 185 میل یونی

121,900 تومان 123,500 تومان 1% تخفیف

کرم پودری رنگی 50میل مای SPF60 کرم ضدآفتاب

139,900 تومان 141,589 تومان 1% تخفیف

لوسیون بدن بچه 200 میل مامابیبی

122,900 تومان 125,000 تومان 2% تخفیف

صابون نوزاد حاوی کالاندولا مخصوص پوست حساس 75 گرمی پینوبیبی

25,900 تومان

مغز تخمه آفتابگردان لیمو 35 گرم مزمز

14,900 تومان 15,000 تومان 1% تخفیف

روغن کنجد تصفیه شده 500 میلی لیتری اویلا

199,900 تومان 210,000 تومان 5% تخفیف

روغن زیتون تصفیه 250 میلی لیتر فامیلا

201,900 تومان 225,000 تومان 10% تخفیف

قزل آلا تازه 1000 گرمی مهیا

278,900 تومان 369,300 تومان 24% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 27 شهریور 1403 بروزرسانی: 27 شهریور 1403 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2122

به "5 علت خشکی پوست در پاییز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 علت خشکی پوست در پاییز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید