هشدار اکونومیست درباره خوش بینی نسبت به افزایش صادرات نفت ایران در دولت بایدن، کسری بودجه 1400 قابل توجه خواهد بود

به گزارش بلندانیوز، اکونومیست در خصوص بودجه 1400 می نویسد دولت در حالی باید لایحه را نهایی کند که برآورد روشنی از اوضاع پیش رو ندارد

هشدار اکونومیست درباره خوش بینی نسبت به افزایش صادرات نفت ایران در دولت بایدن، کسری بودجه 1400 قابل توجه خواهد بود

با ما همراه باشید و درباره وبلاگ سفرها بیشتر بدانید.

به گزارش گروه اقتصاد خبرنگاران، اکونومیست با هشدار نسبت به خوش بینی بعضی کارشناسان در خصوص افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران در دولت بایدن می نویسد که رشد درآمد نفتی ایران احتمالاً محدود خواهد بود. اکونومیست می گوید صادرات نفت ایران بودجه در حالی 650 هزار بشکه در روز پیش بینی شده که صادرات نفت ایران در سال جاری حدود 500 هزار بشکه در روز تخمین زده می شود، یعنی نصف سطح مشخص شده در بودجه سال 1399.

گروه اقتصاد بین الملل پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد - اکونومیست در تحلیل لایحه بودجه سال 1400 با هشدار نسبت به خوش بینی بعضی کارشناسان در خصوص افزایش قابل توجه صادرات نفت ایران در دولت بایدن نوشت که رشد درآمد نفتی ایران احتمالاً محدود خواهد بود، چرا که انتظار می رود مذاکره با آمریکا طولانی باشد و فرایند برداشتن تحریم نفتی ایران کند پیش برود.

کابینه دولت ایران روز یکشنبه دوم آذر تشکیل جلسه داد تا پیش نویس بودجه سال 1400 را بررسی کند، پیش نویسی که درآمد نفتی بسیار کمتری را در مقایسه با بودجه سال جاری پیش بینی کرده است.

اکونومیست در گزارش خود در تحلیل لایحه بودجه می گوید: تا به امروز جزئیات کمی در خصوص لایحه بودجه سال آینده منتشر شده است. روحانی ابتدای نشست کابینه در جملاتی کلی از کاهش وابستگی به درآمد نفتی، گسترش خصوصی سازی و تلاش برای کاهش فقر در این لایحه خبر داد. اما مقامات ارشد سازمان برنامه وبودجه از در نظر دریافت قیمت 40 دلاری برای نفت و پیش بینی صادرات روزانه 650 هزار بشکه نفت در این لایحه سخن گفته اند.

اکونومیست می گوید صادرات نفت ایران بودجه در حالی 650 هزار بشکه در روز پیش بینی شده که صادرات نفت ایران در سال جاری حدود 500 هزار بشکه در روز تخمین زده می شود، یعنی نصف سطح مشخص شده در بودجه سال 1399.

در گزارش آمده است: بودجه سال جاری بر اساس نفت 50 دلاری و صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت تدوین شده است. رقم دقیق صادرات نفت ایران در شرایط کنونی به دلیل مخفی کاری هایی که به خاطر تحریم های آمریکا انجام می گیرد مشخص نیست. با این حال اکنون میزان صادرات نفت ایران کمتر از نصف رقم مشخص شده در بودجه تخمین زده می شود، یعنی کمتر از 500 هزار بشکه در روز. تحریم آمریکا و کاهش تقاضای نفت چین دو علت عدم تحقق پیش بینی صادرات روزانه 1 میلیون بشکه ای نفت ایران در سال جاری تلقی می شوند.

کسری بودجه 1400 قابل توجه است

واحد اطلاعات می گوید که گرچه احتمال بالارفتن فروش نفت ایران در سال آینده وجود دارد، اما رشد احتمالی درآمد نفتی ایران اندک خواهد بود.

گزارش می گوید: احیای نسبتاً سریع اقتصاد چین و احتمال مذاکره ایران با دولت جدید آمریکا در سال 2021 نویدبخش افزایش صادرات نفت ایران در این سال هستند. البته هرگونه افزایش صادرات نفت ایران احتمالاً محدود خواهد بود، چرا که انتظار می رود مذاکره با آمریکا طولانی شود و فرایند برداشتن تحریم نفتی ایران به صورت تدریجی پیش برود تا ایران تعهدات هسته ای خود را به صورت کامل اجرا کند.

واحد اطلاعات مالی اکونومیست انتظار دارد درآمد نفتی ایران در سال آینده افزایش اندکی داشته باشد، اما کسری بودجه دولت بالاتر از پیش بینی های قبلی خواهد بود.

در گزارش آمده است: در نتیجه افزایش درآمد نفتی، کسری بودجه سال آینده کمتر خواهد شد. در عین حال ما با توجه به افزایش کمک نقدی دولت به مردم به علت شیوع کرونا، میزان کسری بودجه دولت در سال جاری و بودجه سال آینده احتمالا بالاتر از پیش بینی قبلی ما خواهد بود.

ابهامات بزرگ

اکونومیست در خصوص بودجه 1400 می نویسد دولت در حالی باید لایحه را نهایی کند که برآورد روشنی از اوضاع پیش رو ندارد.

در گزارش اکونومیست آمده است: دولت ایران در حالی بودجه سال آینده را تدوین می کند که با بلاتکلیفی مهمی روبرو است. شیوع ویروس کرونا سایه سنگینی بر سر قیمت جهانی نفت افکنده و در این اوضاع موارد جدید ابتلا به کرونا در ایران همچنان رو به افزایش است.

اکونومیست همچنین می گوید که به نظر می رسد که تصویب بودجه سال آینده در مجلس کنونی سخت تر از همه سال هایی باشد که حسن روحانی از سال 1392 تجربه کرده است.

در این گزارش آمده است: بعد از انتخابات پارلمانی که ماه فوریه 2020 برگزار شد، گروه رقیب توانست از اکثریت قابل توجه در مجلس برخوردار شود. دولت و مجلس تا به امروز بار ها بر سر مسائل مالی با هم چالش داشته اند و در اوایل همین ماه، طرح مجلس برای توزیع یارانه معیشتی بین 60 میلیون نفر با مخالفت دولت روبرو شد. اما دولت ایران 1 آذر با اجرای محدودیت های دوهفته ای کرونایی از یک بسته حمایتی محدود چهارماهه رونمایی کرد که بر اساس آن 30 میلیون نفر برای چهار ماه ماهانه 100 هزار تومان معادل 23.75 دلار دریافت می کنند. همچنین 10 میلیون خانوار دیگر وام یک میلیون تومانی دریافت خواهند کرد.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1138

به "هشدار اکونومیست درباره خوش بینی نسبت به افزایش صادرات نفت ایران در دولت بایدن، کسری بودجه 1400 قابل توجه خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار اکونومیست درباره خوش بینی نسبت به افزایش صادرات نفت ایران در دولت بایدن، کسری بودجه 1400 قابل توجه خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید