مواد غذایی مفید برای زنان

به گزارش بلندانیوز، برای زنانی که روزانه علاوه بر مشغله های خارج از خانه با اداره منزل، حفظ و استحکام روابط خانوادگی و تلاش برای پنهان کردن خستگی شان، دست و پنجه نرم می کنند، نوسانات خلقی، گرفتگی عضلات، کمبود انرژی و سردرد امری ناگزیر خواهد بود. شاید در نگاه اول کنترل این موضوع کار دشواری به نظر برسد، اما یک روش ساده برای کاهش برخی از این استرس ها، تغییر رژیم غذایی است. از این رو، شناخت مواد غذایی مفید برای زنان می تواند در جهت بهبود شرایط جسمانی آن ها تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

مواد غذایی مفید برای زنان

اگرچه ممکن است در مورد زمان بروز این مسائل ناتوان کننده انتخابی نداشته باشید، اما خبر خوب این است که شما قادرید آنچه را که می خورید، کنترل کنید. هر آنچه را که وارد بدنتان می کنید به عنوان ابزاری برای حفظ و نگهداری بدنتان مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین، انتخاب بهترین و سالم ترین خوراکی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر این اساس، در ادامه به مواد غذایی مفید برای زنان و تاثیرات مثبت مصرف آن ها می پردازیم.

سالمون

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی ماکرل و شاه ماهی قدرت تقویت کننده سلامتی شان را مدیون محتوای بالای امگا 3 خود هستند. این اسیدهای چرب ضد التهاب قدرتمند می توانند بیش از 33 درصد احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی را کاهش دهند، خطر آرتروز را کم کرده و کودک شما را باهوش تر کنند.

شکلات تلخ

ده ها مطالعه نشان داده که افرادی که کاکائو مصرف می کنند، چه به عنوان یک نوشیدنی گرم یا شکلات تلخ، از نظر قلبی عروقی بسیار بهتر از افرادی هستند که این ماده غذایی را در رژیم غذایی شان ندارند. یک مطالعه نه ساله در مجله Circulation Heart Failure نشان داد زنانی که هفته ای یک تا دو وعده شکلات تلخ می خورند، 32٪ کمتر از زنان دیگر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی هستند. محققان فواید سلامتی کاکائو را ناشی از غلظت بالای پلی فنل و فلاوانول، ترکیبات ضد التهابی که به محافظت از قلب کمک می کنند، می دانند. فقط هنگام خرید شکلات مطمئن شوید که شکلات تلخی را که حاوی 74 درصد یا بیشتر کاکائو است، انتخاب کنید، زیرا این ترکیبات غنی از فلاوانول هستند.

گردو

سالانه از هر چهار زن آمریکایی یک نفر به علت بیماری قلبی می میرد و 90 درصد زنان یک یا چند عامل موثر در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارند. محافظت از حیاتی ترین عضو بدن به سادگی افزودن مقداری گردو به رژیم غذایی، امکان پذیر است. مغز گردو مملو از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا 3 است که می توانند به حفظ سلامتی شما کمک کنند. مطالعات نشان داده است که با مصرف روزانه 50 گرم گردو می توانید جریان خون به قلب را فقط در عرض 8 هفته بهبود ببخشید. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف همین مقدار گردو توانسته در به تاخیر انداختن سرطان پستان و کُند کردن رشد کند تومور در موش ها کمک کند. حدس ها حاکی از آن است که آنتی اکسیدان هایی به نام فیتواسترول، که از قبل نقششان در مبارزه با سرطان شناخته شده است، می توانند در فرایند حمله به تومورهای سرطانی موثر باشند.

روغن زیتون

از دیگر مواد غذایی مفید برای زنان می توان به روغن زیتون اشاره کرد. مطالعه ای در مجله پزشکی نیوانگلند نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه ای، که شامل چربی های سالم مانند روغن زیتون است، از حدود 30 درصد از حملات قلبی، سکته های مغزی و مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی در افراد در معرض خطر این نوع بیماری ها جلوگیری می کند. به طور خاص روغن زیتون دارای چربی های اشباع نشده (MUFA) است که کلسترول بد (LDL) را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می دهد، در نتیجه به شما در کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

میگو

میگو قوی ترین منبع یک ماده مغذی ضروری و تا حدی نادر به نام کولین است. وجود این ماده برای ساختار و عملکرد همه سلول ها لازم است و کمبود این ترکیب با اختلالات عصبی و کاهش عملکرد شناختی همراه خواهد بود. این ماده نه تنها به عنوان غذای مغز عمل می کند، بلکه می تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان نیز کمک کند.

دارچین

آلزایمر پایه ژنتیکی دارد و اگر این بیماری در خانواده شما وجود داشته باشد، ایجاد تغییرات در سبک زندگی به ویژه برای کاهش خطر بروز آن، بسیار مهم است. یکی از این تغییرات افزودن دارچین به رژیم غذایی شما است. بر اساس مطالعه ای در مجله بیماری آلزایمر، ترکیبات موجود در دارچین به نام های پروآنتوسیانیدین ها و سینامالدئید، علاوه بر اینکه قند خون را تعدیل می کنند، مانع از تشکیل پروتئین های ایجاد کننده آلزایمر نیز می شوند.

زردچوبه

سرطان پستان، شایع ترین سرطان زنان در سراسر جهان و دومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است. دانشمندان دریافته اند که یکی از راه های کاهش مرگ و میر ناشی از سرطان پیشگیری است و این می تواند با خوردن زردچوبه محقق شود. این ادویه از خانواده زنجبیل بوده و حاوی کورکومین، یک آنتی اکسیدان پلی فنل با خواص شیمیایی پیشگیری کننده از سرطان است. التهاب مزمن یک عامل خطر عمده برای ایجاد و پیشرفت متاستاتیک سرطان است و معین شده است که خواص ضد التهابی کورکومین باعث کاهش شکل گیری سرطان پستان می شود.

نان غلات کامل

یک مطالعه صورت گرفته در دانشگاه هاروارد نشان داد که خوردن غذاهای غنی از فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان پستان را تا حدی کاهش دهد. سطح بالای استروژن به شدت با توسعه سرطان پستان مرتبط است و مصرف فیبر می تواند به کاهش سطح استروژن کمک کند. فقط یک تکه نان غلات کامل می تواند تا 6 گرم از فیبر مورد نیاز بدن را تأمین کند.

گوجه فرنگی

به گفته محققان، به علت غلظت بالای آنتی اکسیدان لیکوپن، گوجه فرنگی می تواند از DNA در برابر آسیب هایی که منجر به سرطان های پستان، آندومتر، ریه، معده، پروستات و سلول های کلیوی می شود، محافظت کند. از آنجایی که فرآیند گرمایش مقدار لیکوپن موجود در گوجه فرنگی را افزایش می دهد، بنابراین بهتر است گوجه فرنگی به شکل رب گوجه فرنگی مصرف شود.

بادام زمینی

بادام زمینی حاوی ماده ای به نام کولین است. کولین ماده ای موثر برای مبارزه با سرطان به شمار می رود. زنانی که بیشترین مقدار کولین را مصرف می کنند، کمترین خطر ابتلا به سرطان پستان را در مقایسه با سایرین نشان می دهند. مطالعات دیگر کمبود کولین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد و همچنین سایر اثرات منفی سلامتی مانند بیماری کبد مرتبط دانسته اند.

فلفل دلمه ای

همه ما پرتقال را منبع عالی برای دریافت ویتامین C می دانیم، اما باید گفت که فلفل دلمه ای در این زمینه از پرتقال غنی تر است. ویتامین C به علت داشتن مزایای بی شمار برای زیبایی پوست و ایمنی بدن شناخته شده است. محققان در انگلستان با بررسی مصرف ویتامین C در 4255 زن دریافتند که کسانی که ویتامین C بیشتری مصرف می کنند، خشکی و چروک پوست در آن ها کمتر است. علاوه بر این، دریافت کافی ویتامین C مانع از ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا می شود و در صورت ابتلا می تواند به شما کمک کند سریع تر بهبود یابید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1849

به "مواد غذایی مفید برای زنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی مفید برای زنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید