مقررات زائد در راستا فعالیت های اقتصاد رسانه و هنر شناسایی می گردد

به گزارش بلندانیوز، اولین نشست کارگروه اقتصاد رسانه، کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران با موضوع رسانه و صنایع فرهنگی برگزار گردید.

مقررات زائد در راستا فعالیت های اقتصاد رسانه و هنر شناسایی می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ حرفه ای از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

این نشست که با حضور عبدالرضا نوروزی، رئیس کارگروه اقتصاد رسانه، اعضای تشکل های حوزه رسانه، بعضی از فعالان حوزه تئاتر، سینما، تهیه نماینده ها، روابط عمومی بعضی از سازمان ها و رسانه ها، نماینده شرکت های دانش بنیان تشکیل شد، درباره مسائل اقتصاد هن موانع بانکی، قانون گذاری و نحوه ارائه مجوز ها صحبت شد. همچنین محمد ولی، دبیر میز صنایع خلاق و نوآورانه سازمان توسعه تجارت، سعید اسماعیل زاده، کارشناس اداره کل هنرهای تجسممی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسن پوراسماعیلی، پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس از موانع دولتی-حمایت در حوزه اقتصاد رسانه گفتند.

در ابتدای این نشست که صبح امروز در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار گردید، نوروزی رئیس کارگروه اقتصاد رسانه از صندلی اتاق ایران به عنوان مادر تشکل های بخش خصوصی گفت: اینکه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در عمل مشاوره سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه است با 18 کمیسیون تخصصی که به عنوان بازوی مشورتی اتاق ایران هستند.

او از اهمیت اقتصاد رسانه گفت و اقتصاد دیجیتال. به گفته نوروزی موتور محرک اقتصادی در جهان دست فناوری اطلاعات و ارتباطات است. بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان که آمریکا و چین است در حوزه فناوری اطلاعات رتبه بالایی دارند.

نوروزی ادامه داد: 10 سال قبل وقتی برای اولین بار در اتاق ایران از اقتصاد دیجیتال یا فناوری اطلاعات و فناوری صحبت می شد، بدنه سنتی و تجار که بسیار افراد ارزشمندی در حوزه اقتصاد ایران بوده و هستند اصلاً این حوزه را جدی نمی دانستند و خیلی به آن اهمیت نمی داند. اما با گذر زمان و با معین شدن گردش اقتصادی شرکت هایی IT این افراد متوجه اهمیت این بخش از اقتصاد شدند.

او ادامه می دهد: امروز اتاق ایران و اتاق تهران در حوزه اقتصاد دانش بنیان پیشتاز هستند؛ اتاق تهران از استارت آپ ها حرف می زند و کار می نماید. اگرچه تحریم ها به این حوزه ضربه زده ولی همچنان ما در خیلی از حوزه های استارت آپی رتبه دوم و سوم را داریم. رشد صنایع فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران رشد سریعی داشته و توانسته با همه محدودیت ها عنوان خوبی را در جهان کسب کند و خیلی از نگاه های سنتی به این حوزه تغییر نموده است.

نوروزی گفت: کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات در اتاق ایران از مهم ترین کمیسیون های اتاق ایران است و در ذیل خود کمیته های مهمی را تعریف نموده و کمیته اقتصاد رسانه یکی از این دسته است.

او ادامه داد: این کمیته به حوزه اقتصاد رسانه، تئاتر، سینما، تجسمی، سخت افزاری و نرم افزاری، پیشران های فناوری می پردازد و در این کمیسیون اولویت اصلی شناسایی فرصت ها، زمینه رشد و موانع و مسائل حوزه رسانه است.

او مهم ترین مشکل امروز حوزه رسانه را درزمینهٔ بانکداری دانسته و مطرح کرد که بانک ها رسانه، تئاتر، فیلم سینمایی و دیگر ابعاد این هنر را به عنوان کالای ملموس نمی دانند و برای همین از ارائه خدمات بانکی با تضمین غیرقابل ملموس خودداری می نمایند.

به گفته نوروزی یکی از مهم ترین مسائل حوزه رسانه مقررات و قوانین زائد و متنوع است. برای همین کمیته اقتصاد رسانه سعی می نماید ذیل کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات این قوانین را احصا کند و بتواند درزمینهٔ پالایش این قوانین گام مثبتی بردارد.

بعد از خاتمه صحبت های نوروزی افراد حاضر در جلسه خود را معرفی کردند؛ از کار و فعالیت خود گفتند و از دغدغه های که دارند: دغدغه هایی درباره موانع و مسائل بانکی، کارشکنی های نهادهای حاکمیتی در حوزه ارائه مجوزها، تعدد و تکرر قوانین و مقررات و مسائل اقتصادی این حوزه.

در این نشست درباره تعریف هنر، مفهوم هنر، هنرهای دولتی و غیردولتی، هنر آوانگارد و آلترناتیو گفته شد و قرار شد در جلسه های بعدی این مباحث با تمرکز بیشتری ادامه داشته باشد.

همچنین در این نشست تأکید شد که مسائل اصلی حوزه شناسایی گردد و در جلسه های شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به طور مستقیم به دولت بیان گردد تا درنهایت این مسائل رفع گردد.

سعید اسماعیل زاده، کارشناس اداره کل هنرهای تجسممی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اقتصادیات هنرمندان گفت. به گفته اسماعیل زاده مدیران هنری به کالای هنری خود به شکلی توجه ندارد که این کالا ارزش افزوده دارد. هنوز این بستر فکری جا نیفتاده است. او به هنرهای تجسمی یا به تابلویی اشاره می نماید که درنهایت ارزش آن 4 میلیارد تومان است ولی هنوز نظام بانکی این اثر را به عنوان ضمانت برای ارائه تسهیلات قبول نمی نماید.

بعد از آن علیرضا حسینی نایب رئیس انجمن تهیه نمایندگان درباره یکی از مسائل حوزه رسانه گفت: ما با کارشناسان اقتصادی و بخش اقتصادی رسانه ارتباط مستقیمی نداریم و برای همین درنهایت تهیه نماینده و سرمایه گذار جایشان عوض می گردد. ما باید با تیم اقتصادی خوبی کار کنیم.

بعد از آن نوروزی مهم ترین مسائل حوزه اقتصادی را جزیره ای عمل کردن نهادها، تشکل ها و سازمان مطرح کرد. او گفت که اتاق ایران ذیل همین مفهوم از وزارت کشور و وزارت کار و امور اجتماعی خواسته تا تمام تشکل هایی که در حوزه اقتصادی کار می نمایند در اتاق ایران متمرکز شوند.

بعد از آن محمد ولی، دبیر میز صنایع خلاق و نوآورانه سازمان توسعه تجارت از تبدیل شدن هنر به صنعت هنری گفت: هنر بخشی از صنعت است و جهان هم امروز به هنر به عنوان صنعت هنری که باید درآمدزایی کند نگاه می نماید. هنر بدون درآمد می میرد.

او ادامه داد: دولت ها اگرچه به دلیل احتیاج خود از هنر حمایت می نمایند ولی هنر هم به درآمد و پول احتیاج دارد تا سرپا بماند. هنر و اقتصاد به هم آمیخته شده اند و بقای آن ها به هم گره خورده است.

بعد از آن حسن پوراسماعیلی، پژوهشگر مرکز پژوهش های مجلس از نحوه قانون گذاری و پالایش قوانین گفت. باید برای حوزه صناعی فکر تسهیلگری گردد و این وظیفه دولت و همه ارکان حاکمیتی است.

بعد از آن پیروز ارجمند به گردش اقتصادی صنایع فکری اشاره نمود: صنعت تبلیغات در اروپا 90 میلیارد دلار در سال گردش اقتصادی دارد؛ صنعت تبلیغات بریتانیا 36 میلیارد پوند درآمد دارد و صنایع خلاق در اندونزی یک هفتم گردش اقتصادی این کشور را در اختیار دارد. او به سهم ایران از اقتصاد رسانه اشاره نموده و آن را ناچیز دانست.

به گفته ارجمند اصلاح قوانین و تدوین مقررات مناسب حلقه مفقوده اقتصاد و رسانه است که بخش خصوصی را با موانع و مسائل جدی روبرو نموده است. باید اقتصاد رسانه سرمایه پذیر گردد و وظیفه دولت آماده کردن بسترها برای این حوزه است.

او به اهمیت جلسات شورای گفت وگوی دولت با بخش خصوصی اشاره نمود که در آن می توان مستقیم مسائل را با حاکمیت در میان گذارد و از خیلی از مسائل در این حوزه کاست.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 5 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 438

به "مقررات زائد در راستا فعالیت های اقتصاد رسانه و هنر شناسایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقررات زائد در راستا فعالیت های اقتصاد رسانه و هنر شناسایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید