برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران/بوشهر برگزیدگان نخستین جایزه کتاب سال بوشهر در آیینی معرفی و تجلیل شدند.

برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند

از پروفایل اینستاگرام behrouz azand دیدن نمایید.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر در این آیین گفت: قرار بود آیین اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال بوشهر که برای نخستین بار در بوشهر برگزار می شود، در اسفند ماه 98 برگزار شود؛ اما به دلیل شیوع کرونا این آیین به تعویق افتاد و در نهایت تصمیم بر این شد که برگزیدگان این رویداد امروز در آیینی مختصر معرفی و تقدیر شوند.

فاطمه کرمپور ادامه داد: نویسندگان و صاحبان قلم کسانی هستند که همواره در طول تاریخ افتخار آفریده اند و چراغ راه بشر هستند؛ اگرچه رسانه های دیگر نظیر مطبوعات، صدا و سیما، سینما، تئاتر و... از بدو پیدایش خود به رقابت جدی با کتاب پرداختند اما کتاب به دلیل غنا و اهمیتی که در فرهنگ و تمدن جامعه دارد، همچنان جایگاه خود را حفظ کرده و نقش ماندگاری را در پرورش اندیشه، خردورزی، افزایش دانش و آگاهی ایفا می کند.

وی اضافه نمود: راه اندازی این جایزه فتح البابی برای تقدیر از صاحبان قلم و معرفی جایگاه آن ها در تعالی فرهنگ و هنر منطقه و آگاهی بخشی به جامعه است. از این رو، این رویداد در سال جاری نیز برگزار خواهد شد و از سال 99 به بعد به صورت دوسالانه به کار خود ادامه خواهد داد.

کرمپور در خصوص معیارهای داوری جایزه کتاب سال بوشهر گفت: بدیع بودن موضوع کتاب، رعایت استانداردها در ساختار، فصل بندی، نگارش، دستور زبان و گزینش واژگان، رعایت استانداردها در ذکر منابع و مآخذ، بالا بودن عیار علمی محتوای کتاب، بهره مندی از قدرت تحلیل و استنتاج منطقی، پاکیزگی و آراستگی کتاب از حیث حروف چینی، صفحه آرایی و چاپ، رعایت استانداردهای تصحیح و ترجمه در خصوص آثار ترجمه و تصحیح از جمله محورهای داوری این رویداد بود.

دبیر نخستین جایزه کتاب سال بوشهر در خصوص تعداد آثار ارسال شده به این دوره و داوری این آثار شرح داد: در نخستین جایزه کتاب سال استانی بوشهر آثار در موضوعات ده گانه رده بندی دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزیابی و داوری شد. در این دوره، در مجموع 95 عنوان کتاب از سوی 27 داور مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری مرحله اول 10 عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت و از میان آثار یاد شده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر از سوی حداقل دو نفر از داوران، 4 عنوان کتاب، برگزیده و 6 عنوان کتاب شایسته تقدیر شناخته شد. از میان آثار برگزیده هر 4 اثر تألیفی، و از میان آثار شایستة تقدیر، نیز هر 6 اثر تالیف هستند.

بر اساس این گزارش، شش اثری که از سوی هیات داوران این دوره شایسته تقدیر معرفی شدند به این شرح است:

علوم اجتماعی

اقتصاد: پولشویی و آشنایی با روش های مبارزه با آن، تألیف مالک حکیم زاده، تهران: مؤسسة آموزشی تألیفی ارشدان، 1397.

هنر

هنرهای نمایشی:

1) ادبیات نمایشی در بوشهر، تألیف جهانشیر یاراحمدی، بوشهر: دریانورد، 1397.

2) بوشهر سرزمین آیین و مراسم، تألیف محمد مظفری، بوشهر: دریانورد، 1394.

ادبیات

نثر معاصر: باغ استخوان های نمور، نوشتة احمد آرام، تهران: نیماژ، 1396.

شعر معاصر: نهنگ سپید، سرودۀ غلامحسین دریانورد، بوشهر: دریانورد، 1396.

تاریخ و جغرافیا

تاریخ: روحانیت بوشهر و نهضت مشروطه، تالیف عبدالکریم مشایخی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1393.

در نهایت از سوی هیات داوران نخستین جایزه کتاب سال بوشهر 4 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند که عبارتند از:

بخش هنر:

هنرهای نمایشی: تعزیه و تعزیه خوانی در بوشهر، تالیف جهانشیر یاراحمدی، بوشهر: دریانورد، 1393.

ادبیات:

نقد ادبی: ترجمان صبح: بررسی اشعار شفیعی کدکنی بر اساس نقد عاطفه و همسویی آن با صور خیال، تألیف بشیر علوی، تهران: روزگار، 1397.

تاریخ و جغرافیا:

تاریخ: تاریخ خاندان آل مذکور: حکمرانان بوشهر و بنادر جنوب (دفتر اول) (1148ـ1268ﻫ.ق/ 1114ـ1231ﻫش)، تألیف علیرضا مظفری زاده، تهران: صفحه سفید، 1395.

مستندنگاری: جلوه های نمایشی جنگ‮‬ ‫: با نگاهی به رفتار، گفتار و نوشتار رزمندگان (در هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران)، تالیف غلامحسین دریانورد، تهران: سوره مهر، 1397‬‬‬‬

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 مرداد 1399 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 797

به "برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزیدگان جایزه کتاب سال بوشهر معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید