برنامه های میان مدت کارگروه همکاری های علمی بین المللی ایران و چین اعلام شد

به گزارش بلندانیوز، رئیس دانشگاه صنعتی شریف برنامه های میان مدت کارگروه همکاری های علمی بین المللی ایران و چین را اظهار داشت.

برنامه های میان مدت کارگروه همکاری های علمی بین المللی ایران و چین اعلام شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در نشست تخصصی آنالیز همکاری های علمی دانشگاهی، در برنامه راهبردی همکاری های ایران و چین که به صورت برخط برگزار گردید، با ارائه گزارشی از عملکرد کارگروه همکاری های علمی بین المللی با کشور چین گفت: در این کار گروه 33 دانشگاه و مرکز پژوهشی از سراسر کشور عضو هستند که در این خصوص می توان به دانشگاه های شهیدبهشتی، خوارزمی، تبریز، یزد، شهید باهنر کرمان، صنعتی اصفهان، گیلان، شیراز، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه هوافضا، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران و … اشاره نمود.

وی همچنین به تاسیس کارگروه های تخصصی در راستای همکاری های علمی بین المللی با چین اشاره نمود و گفت: در این راستا کارگروه های تخصصی علوم انسانی، علوم پایه و تخصصی، علوم پزشکی، آموزش های عالی مهارتی و کار گروه تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست تشکیل شد. همچنین نشست هایی با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری برگزار گردید.

رئیس کارگروه همکاری های علمی بین المللی با چین در مورد موضوعات تخصصی مورد علاقه دو طرف گفت: این موضوعات در حوزه علوم انسانی شامل رشته های زبان و ادبیات فارسی و چینی، کارآفرینی، گردشگری، مطالعات اسلامی و بودایی، تربیت بدنی، هنر و مطالعات تطبیقی می گردد. در حوزه علوم پایه و مهندسی نیز مواردی از قبیل هوافضا، فناوری نانو، نفت و گاز، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مقابله با حوادث و بلایای طبیعی، ماده چگال و انرژی های نو را شامل می گردد و بالاخره در قسمت علوم پزشکی و محیط زیست شامل سرطان، بیوتکنولوژی، محصولات تراریخته، ذخایر ژنتیکی گیاهی، ایمنی شناسی، گیاهان دارویی، دفن و بازیافت پسماند، کاتالیست ها، حذف آلاینده ها و تصفیه آب و هوا می گردد.

فتوحی در مورد سوابق فعالیت های دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در راستای همکاری های مشترک با مراکز آموزش عالی چین اظهار کرد: در این راستا کارگاه های پروژه تحقیقاتی مشترک، دوره آموزشی اعزام استاد، تبادل دانشجو، تبادل پژوهشگر، فرصت مطالعاتی، تأسیس ایستگاه تحقیقات اقلیمی اکولوژیکی و تاسیس آزمایشگاه مشترک توسط دانشگاه ها و مراکز پژوهشی عضو این کار گروه به انجام رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری دوره های تخصصی مشترک ایران و چین در دوران کرونا توسط دانشگاه های صنعتی شریف و علامه طباطبایی و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی جامع انجمن فارغ التحصیلان چین توضیح داد: مواردی از قبیل امکانات تجهیزاتی و آزمایشگاهی منحصربه فرد چین در دنیا حتی در مقایسه با مراکز طراز اول آمریکا و اروپا، برنامه یک کمربند-یک راه، جاده ابریشم، فاند های محلی و استانی چین، برنامه موجود با آموزشگاه علوم چین CAS در حوزه های مختلف به وسیله صندوق حمایت از پژوهشگران، برنامه دانشمندان جوان با چین و صندلی قرارداد 25 ساله با چین و دورنمای مثبت آن در صورت تحقق، به عنوان فرصت های مد نظر در همکاری با مراکز آموزش عالی و پژوهشی چین به شمار می فرایند.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف همچنین دشواری در دسترسی به اطلاعات مؤسسات چینی، نبود وب سایت انگلیسی به روز و فهرستی از اطلاعات تماس مقامات دانشگاه ها، عدم دریافت پاسخ به نامه های ارسالی، دشواری ارتباط مستقیم با مؤسسات چینی، ساختار بالا به پایین در تصمیم گیری های طرف چینی، عدم وجود برنامه راهبردی مشترک میان وزارتخانه های علوم دو کشور و دشواری ارتباط سیستماتیک با دانشگاه های هدف را از جمله چالش های همکاری با آموزش عالی چین مطرح کرد.

وی همچنین برنامه ریزی وبینارها، مدارس و کارگاه های مشترک، پیشنهاد تشکیل کمیته راهبری ملی همکاری علم و فناوری با چین با همکاری نزدیک با وزارت علوم، صندوق پژوهشگران کشور، معاونت علمی ریاست جمهوری و نهاد های مسئول بالادستی همکاری های دو کشور و بالاخره تدوین آئین نامه های اجرایی سازی قرارداد در حوزه های علم و فناوری به عنوان برنامه های میان مدت کارگروه همکاری های علمی بین المللی ایران و چین مطرح کرد.

لازم به ذکر است کارگروه همکاری های تخصصی با کشور چین وظیفه تسهیل و گسترش همکاری های علمی با مراکز آموزش عالی این کشور را به عهده دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 تیر 1400 بروزرسانی: 6 تیر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1462

به "برنامه های میان مدت کارگروه همکاری های علمی بین المللی ایران و چین اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های میان مدت کارگروه همکاری های علمی بین المللی ایران و چین اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید