غذاهایی که باعث بروز سنگ کلیه می شود

به گزارش بلندانیوز، بسیاری از غذاها باعث بروز سنگ کلیه می گردند، واضح است که حفظ اعتدال در مصرف این غذاها به حفظ عملکرد مناسب بدن یاری می نماید.

غذاهایی که باعث بروز سنگ کلیه می شود

نویسنده:سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

بسیاری از غذاها باعث بروز سنگ کلیه می گردند، واضح است که حفظ اعتدال در مصرف این غذاها به حفظ عملکرد مناسب بدن یاری می نماید.

سنگ کلیه توده های متورم ساخته شده از فسفات و یا اگزالات در ترکیب با کلسیم می باشد.بعضی از غذاهای خاص دارای مقادیر بیش از حد این مواد شمییایی بوده و آگاهی از این غذاها مهم می باشد. هنگامی که سنگ کلیه تشکیل شد، آن ها به وسیله دستگاه ادرار بدون این که شخص متوجه شود، دفع می شوند. درد ایجاد شده در اطراف کشاله ران و یا شکم همراه با خون در ادرار از علائم بروز سنگ کلیه می باشد. در این شرایط سنگ در کلیه ها تشکیل شده که به اسم نفرولیتیاز شناخته می شود.

سنگ کلیه به شکل استروویت زمانی که عفونت در دستگاه ادراری اتفاق می افتد، تشکیل می شود. انواع دیگر سنگ ها که در آن اسید اوریک پیشرفته سیستین نام داشته که به ندرت اتفاق می افتد. سنگ های موجود در هر منطقه از دستگاه ادرار نام خاصی داشته و سنگ های موجود در حالب، سنگ حالب نام دارد.

برنامه رژیم غذایی برای سنگ کلیه

بسیاری شرایط مانند آب از دست دهی و کلسیم و اگزالات بیش از حد در بدن وجود دارد که می تواند باعث بروز سنگ کلیه شود. در خصوص هیپرکلسیوری که در آن کلسیم بسیار غلیظ در ادرار وجود دارد، با تنظیم یک رژیم غذایی خوب درمان می شود. در این جا روش هایی وجود دارد که اندازه مصرف کلسیم و اگزالات را مدیریت نموده و در پی آن رژیم های غذایی مناسب در این رابطه ذکر شده است.

برنامه کنترل کلسیم

بدن معمولا اندازه کلسیم اضافی را به وسیله ضایعات از بدن دفع می نماید. بعضی مواقع بدن نمی تواند کلسیم اضافی را کنترل کند و این امر منجر به جذب اندازه بیشتر از حد مصرف شده و در نتیجه باعث ایجاد تنش به کلیه ها می شود. بنابراین کنترل اندازه جذب کلسیم در پی تنظیم یک رژیم غذایی مناسب که دارای مقادیر مناسب کلسیم باشد، ضروری می باشد، چون کلسیم یکی از ترکیبات مهمی بوده که برای عملکرد مناسب بدن لازم است.

مدیریت مصرف سدیم و فیبر قابل حل

سطوح سدیم هنگامی که به اندازه خطرناکی در بدن برسد، باعث بروز شرایطی بدتر از سنگ های کلسیم اگزالات در بدن می شود، به همین علت احتیاج به اجتناب از دوزهای بالای قند و کاهش مصرف بیش از حد غذاهای تولید شده و بسته بندی شده می باشد. اندازه مناسب سدیم برای جذب بدن 2300 تا 3500 میلی گرم در روز می باشد. فیبر محلول به عبور سریع تر کلسیم به وسیله روده ها یاری نموده، به طوری که احتمال جذی بیش از حد این ماده معدنی در بدن کاهش می یابد. از طرف دیگر، فیبر محلول متصل به کلسیم به وسیله مدفوع دفع می شود.

کاهش اگزالات

هنگامی که بدن دوزهای بالای اگزالات را تجربه می نماید، باعث عبور آن به وسیله ادرار می شود. این بیماری به اسم هیپراگزالوری شناخته می شود. هنگامی که چنین شرایطی رخ داد، سنگ های کلسیم اگزالات تشکیل می شود. افرادی با این مشکل اندازه اگزالات آن ها کاهش یافته، در حالی که مصرف کلسیم به شدت افزایش می یابد.

فهرستی از غذاهایی که باعث بروز سنگ کلیه می شوند.

غذاهایی که مانع از سنگ کلیه می شوند، به تنظیم مصرف کلسیم و اگزالات بسته به مشکل موجود یاری می نماید. مدیریت رژیم غذایی در این شرایط به منظور حفظ شرایط مناسب بدن ضروری می باشد.

غذاهای غنی از کلسیم

ماهی ساردین، شاه ماهی، سبزیجات برگی تیره رنگ، پنیر، سبزیجات خشک، کلم بروکلی، بلغور، غلات غنی شده، سویا، شیر، ماست، آجیل، ملاس، آب میوه غنی شده، دانه کنجد، مواد غذایی سفید غنی شده مانند نان

غذاهای غنی از اگزالات

سیب زمینی شیرین، برگ چغندر، اسفناج، آجیل، بادمجان، لوبیا، سبزیجات برگی تیره، انگور، بامیه، سیب زمینی، تره فرنگی، کرفس، جوانه گندم، ریواس، جعفری، حبوبات، گندم، سبوس گندم، انجیر خشک، انگور فرنگی، ذرت سفید، گل تاج خروس، چای سیاه، قهوه و آجیل هایی مانند گردو، بادام، پسته، بادام زمینی

در مصرف این غذاها باید اعتدال را رعایت کرد. نوشیدن اندازه زیاد مایعات برای جلوگیری از بروز سنگ کلیه بسیار مهم می باشد. اندازه آب موجود در بدن را به منظور شستشوی مداوم سموم غیر ضروری و مواد اضافی موجود در بدن در حد بالایی نگه دارید.

منبع: راسخون
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1621

به "غذاهایی که باعث بروز سنگ کلیه می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که باعث بروز سنگ کلیه می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید