طرز تهیه شربت انار به 2 روش ترش و ملس بدون شکرک و تیرگی

به گزارش بلندانیوز، شربت انار از است که در فصول پاییز و زمستان به راحتی می توانید در خانه تهیه کنید و از لذت ببرید. اما در این مقاله از در ، طرز تهیه شربت انار را به 2 روش مختلف و فوت و فن های کاربردی تهیه شربت انار به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه شربت انار به 2 روش ترش و ملس بدون شکرک و تیرگی

طرز تهیه شربت انار (روش اول)

مدت زمان آماده سازی مواد: 20 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای پخت شربت انار: 1 تا 2 ساعت

مواد لازم برای تهیه شربت انار خانگی

انار: 3 کیلوگرم

شکر: 1 کیلوگرم

آبلیمو: 1 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه شربت انار

برای درست کردن شربت انار به روش طبیعی و با مواد ساده در خانه، باید انارها را دانه نموده و آب آنها را بگیرید. سپس آن را صاف نموده و با شکر و آبلیمو بجوشانید. وقتی به غلظت کافی رسید، شعله را خاموش نموده و بعد از سرد شدن شربت انار را دریخچال نگه دارید. برای مشاهده مراحل تهیه این شربت خوشمزه و خوشرنگ، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: انارها را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه شربت انار، انارها را بشویید و با یک چاقوی تیز، قسمت کلاهک آن را جدا کنید. روی سطح انار را برش های طولی بزنید و با فشار دست، آن ها را باز کنید. انارها را دانه کنید. دانه های انار را در دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه گیری بریزید و اجازه دهید ، کاملا خارج گردد.

مرحله دوم: آب انار را از صافی رد کنید

در این مرحله، انارهای له شده را از صافی رد کنید. هر چه صافی ریزتر باشد، شربت تان یکدست تر خواهد شد. برای این کار، یک صافی را روی یک قابلمه قرار دهید و داخل صافی را یک پارچه تمیز بیندازید. آب انار را در صافی و روی پارچه بریزید. سپس از گوشه های پارچه، آغاز به جمع کردن کنید تا هسته ها داخل پارچه بمانند و آب انار کاملا خارج گردد.

مرحله سوم: آب انار را بجوشانید

قابلمه ای را که آب انار صاف شده در آن قرار گرفته است، روی حرارت میانه قرار دهید. شکر را به آن اضافه کنید. اجازه دهید دانه های شکر با حرارت آب انار حل شوند. حباب های سفیدی را که روی آب انار تشکیل می شوند، با قاشق بگیرید و دور بریزید. این کار باعث شفاف شدن رنگ شربت انار می گردد.

مرحله چهارم: آبلیمو را اضافه کنید

حرارت را روی ملایم ترین حالت تنظیم کنید و اجازه دهید آب انار به مدت 1 تا 2 ساعت بجوشد و مقدار آن به نصف میزان اولیه برسد. هر از گاهی شربت را با قاشق چوبی به هم بزنید. وقتی شربت قوام پیدا کرد و به غلظت رسید، آبلیمو را به آن بیفزایید. 5 تا 10 دقیقه دیگر صبر کنید تا آبلیمو به خورد شربت برود، سپس حرارت را قطع کنید.

مرحله پنجم: شربت انار را در بطری بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت انار، اجازه بدهید شربت چند ساعت در فضای آشپزخانه بماند تا کاملا سرد گردد و گرمای خود را از دست بدهد. سپس شربت را در بطری های شیشه ای تمیز بریزید و درب آنها را محکم ببندید تا هوا به داخل آنها نفوذ نکند. شربت انار را در یخچال قرار دهید تا ماندگاری آنها بیشتر گردد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رب انار به روش بازاری

طرز تهیه شربت انار (روش دوم)

زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

زمان مورد احتیاج برای پخت شربت انار: 45 دقیقه

مواد لازم برای تهیه شربت انار

انار: 3 عدد (600 گرم یا 4 لیوان دسته دار فرانسوی)

شکر: 2 لیوان دسته دار فرانسوی

آب: 1 لیوان دسته دار فرانسوی

برگ شمعدانی معطر: 4 برگ (یا 1 عدد چوب دارچین یا 1/2 قاشق چای خوری اسانس وانیل)

آبلیموی تازه: 3 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه شربت انار

در این روش از طرز تهیه شربت انار، دانه های انار را با شکر و آب بجوشانید. سپس آنها را از صافی رد کنید. عصاره به دست آمده را دوباره با چاشنی ها و آبلیمو بجوشانید تا غلیظ و آماده گردد. بعد از سرد شدن، میزانی از این شربت را با آب سرد مخلوط نموده و سرو کنید. برای تهیه شربت انار به این روش، مراحل تهیه آن را به ترتیب انجام دهید.

مرحله اول: انارها را آماده کنید

برای تهیه شربت انار به این روش، ابتدا انارها را بشویید و پوست آنها را از دانه ها جدا کنید. دانه های انار را بدون پوست و غشای نازک داخل در یک قابلمه بریزید و یک لیوان آب را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید. شکر را به مواد بیفزایید و اجازه دهید به مدت 15 دقیقه روی حرارت بمانند.

مرحله دوم: مواد داخل قابلمه را صاف کنید

در مدتی که انار در حال جوشیدن است، آن را با قاشق چوبی چندین بار به هم بزنید. سپس حرارت را قطع کنید و اجازه دهید محتویات داخل قابلمه سرد شوند. بعد مواد را از یک صافی بسیار ریز با پارچه نازک و تمیز رد کنید. دانه ها را با پشت قاشق یا با دست کاملا فشار دهید تا دانه ها در صافی بمانند و آب آنها کاملا خارج گردد.

مرحله سوم: عصاره انار را بجوشانید

در این مرحله، دوباره عصاره به دست آمده را در قابلمه بریزید و روی حرارت بگذارید. صبر کنید تا مواد به جوش بیایند. سپس برگ های شمعدانی معطر (یا چاشنی های طعم و عطردهنده جایگزین) را به آن اضافه کنید. حدود 10 تا 15 دقیقه دیگر، اجازه دهید عصاره ها بجوشند و در آخر آبلیموی تازه را بیفزایید.

مرحله چهارم: شربت انار را در بطری بریزید

در آخرین مرحله از طرز تهیه شربت خانگی انار، وقتی شربت غلیظ شد، حرارت را قطع کنید و اجازه دهید کاملا سرد گردد. سپس شربت انار را در بطری های تمیز، خشک و استریل بریزید و در یخچال نگه دارید.

فوت و فن های طرز تهیه شربت انار

*مقدار استفاده از شکر، بستگی مستقیمی به شیرینی یا ترشی انار دارد. اگر بعد از اضافه کردن شکر و ذوب شدن آن در آب انار، هنوز حس می کنید عصاره شربت انار خیلی ترش است، می توانید مقدار شکر را بیشتر در نظر بگیرید.

*در طرز تهیه شربت انار رژیمی، از یا به جای شکر سفید استفاده می گردد. بهتر است عسل را با آب انار نجوشانید، چون این کار باعث از بین رفتن مواد مغذی عسل می گردد و در بعضی موارد، ممکن است مسمومیت غذایی را در پی داشته باشد.

*در طول مدت پخت شربت انار، درب قابلمه را روی آن نگذارید. بستن درب قابلمه باعث تیره شدن رنگ شربت خواهد شد.

*برای خوشرنگ و شفاف شدن شربت انار، کف های سفید روی شربت را با قاشق جدا کنید و دور بریزید.

*شربت انار را زیاد حرارت ندهید تا خیلی سفت و غلیظ نگردد. چون شربت انار بعد از سرد شدن هم کمی سفت تر خواهد شد.

*برای هر بار استفاده از شربت انار، به مقدار 2 تا 3 قاشق غذاخوری از شربت را در یک لیوان آب سرد بریزید و هم بزنید تا حل گردد. اگر شکر شربت کم بود، کمی شکر به لیوان اضافه کنید. شربت را تزیین و آن را سرو کنید.

*شربت انار، یکی از نوشیدنی های خوشمزه برای شب یلدا است.

سوالات متداول

چه کار کنیم که شربت انار شکرک نزند؟

برای جلوگیری از شکرک زدن شربت انار، اقدامات زیر را انجام دهید:

*شربت انار را زیادی نجوشانید. چون اگر شربت زیادی غلیظ گردد، بعد از سرد شدن هم سفت تر می گردد و احتمال شکرک زدن آن بالا می رود.

*بیش از حد رقیق بودن شربت انار هم می تواند موجب شکرک زدن آن به مرور زمان گردد.

*به صورت نرمال، مقدار شکر باید 1/3 انار باشد، البته به ترشی و شیرینی انارها هم بستگی دارد. اگر شکر زیادی را در آن بهره ببرید، احتمال شکرک زدن وجود دارد.

*در 5 تا 10 دقیقه پایانی، یک یا دو قاشق غذاخوری آبلیموی تازه یا به مقدار نوک قاشق چای خوری، جوهر لیمو اضافه کنید.

تا چه مدت می توان شربت انار را نگه داشت؟

شربت انار بسته به محل نگهداری آن، بین 3 تا 8 ماه قابلیت نگهداری و استفاده دارد. این شربت را در جای خشک، خنک و به دور از نور آفتاب نگه دارید. برترین مکان برای نگهداری طولانی مدت از شربت انار، یخچال است.

منبع: kopiaste

منبع: افق کوروش
انتشار: 14 آذر 1401 بروزرسانی: 14 آذر 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1965

به "طرز تهیه شربت انار به 2 روش ترش و ملس بدون شکرک و تیرگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه شربت انار به 2 روش ترش و ملس بدون شکرک و تیرگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید