طرز تهیه کیک خرما؛ میان وعده پرخاصیت و مقوی!

به گزارش بلندانیوز، کیک ها جزو خوشمزه ترین و پرطرفدار ترین عصرانه ها و میان وعده ها هستند که در کنار یک فنجان چای دلچسب میل می شوند. کیک خرما یکی از کیک های بین المللی و پرطرفدار است که به دلیل مقوی بودن بسیار محبوب است. وجود خرما و گردو این کیک را به یک میان وعده مقوی و عالی برای بچه ها و نوجوانان تبدیل کرده است. وجود دارچین در این کیک عطر و طعم بسیار خوبی به آن می دهد. درست کردن این کیک بسیار ساده و راحت است و مواد اولیه آن کاملا در دسترس است و به راحتی میتوانید یک میان وعده پرخاصیت و مقوی و خوشمزه برای خانواده خود آماده کنید.

طرز تهیه کیک خرما؛ میان وعده پرخاصیت و مقوی!

با ما در خبرنگاران بلاگ همراه باشید با آموزش این کیک خوشمزه و مقوی!

مواد لازم تهیه کیک خرما
تخم مرغ3 عدد
شکریک پیمانه
خرمای بدون پوست و هسته 1 پیمانه
روغن مایعنصف پیمانه
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
آرد مخصوص کیکیک و نیم پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
دارچینیک دوم قاشق مرباخوری
گردوی خرد شده3 قاشق غذا خوری
مواد لازم برای سس کارامل
شکر1 پیمانه
خامه صبحانه150 گرم
کره1 قاشق غذا خوری

1- برای درست کردن کیک خرما ابتدا پوست و هسته خرما رو جدا کنید و فیله خرماها رو داخل ظرفی بریزین و روی اون یک پیمانه آب داغ بریزین.

2- با چنگال خرماها رو کاملا له کنید تا کاملا پوره بشه .

در صورت دلخواه میتونید خرما رو داخل مخلوط کن هم میکس و پوره کنید، پوره خرما رو کنار بذارین تا خنک بشه.

3- بکینگ پودر و پودر دارچین رو به آرد اضافه و کاملا مخلوط کنید و سه بار الک کنید و کنار بذارید.

4- قالب دلخواه رو کاملا چرب کنید و کنار بذارین من از قالب خرطومی با قطر بیست و سه سانتی متر استفاده کردم.

تخم مرغ ها و شکر و وانیل رو داخل ظرفی بریزین.

5- با دور تند همزن بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار و حجیم بشه و بعد روغن مایع رو به مواد اضافه کنید.

6- با دور کند همزن در حد یکدست و مخلوط شدن هم بزنید بعد پوره خرما رو اضافه کنید و با همزن مخلوط کنید تا با مواد یکدست بشه.

7- در نهایت مخلوط آرد و بکینگ پودر و دارچین الک شده رو اضافه کنید و با لیسک یا دور کند همزن مخلوط کنید تا یکدست بشه و هیچ گلوله ای داخل مواد نباشه.

8- مغز گردو رو نگینی خرد کنید و به مایه کیک اضافه و مخلوط کنید.

مایه کیک رو داخل قالب بریزین و در فر صد و هشتاد درجه سانتی گراد که از قبل گرم شده به مدت حدودی چهل الی پنجاه دقیقه بپزین.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه پای خرما

زمان ذکر شده در فرهای مختلف متغیره و ممکنه کم و زیاد بشه در آخر با یک سیخ چوبی کیک رو از قسمت مرکزی تست کنید اگه سیخ چوبی تمیز بیرون اومد و چیزی بهش نچسبیده بود میتونید قالب رو از فر خارج کنید.

اجازه بدین کیک از داغی بیفته و کمی خنک بشه بعد کناره های کیک رو با چاقو کمی جدا کنید و کیک رو از داخل قالب برگردونید.

9- روی کیک رو میتونید با گردو یا پودر نارگیل و … تزئین کنید.

من برای تزئین روی کیک از سس کاراملی استفاده کردم که طعم خوبی به این کیک میده.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه رنگینک خرما و گردو

برای تهیه سس کاراملی شکر رو داخل تابه ای بریزین و روی حرارت کم قرار بدین حرارت باید ملایم باشه تا شکر نسوزه اجازه بدین شکر کم کم آب بشه اما به هیچ وجه از قاشق برای مخلوط کردن مواد استفاده نکنید.(این کار رو بدون عجله و با حوصله انجام بدین تا بعدا سس شما شکرک نزنه)

10- برای اینکه مواد زیر و رو بشن و نسوزه فقط ظرف رو حرکت بدین تا شکرها حرکت کنن و مدام کارامل رو با حرکت دادن ماهیتابه روی شکرها بکمکن.

این کار رو تا جایی ادامه بدین که تمام شکرها کارامل بشن اما مواظب باشین که بیش از مقدار مواد حرارت نبینه چون ممکنه کارامل تون بسوزه و در نهایت طعم تلخ پیدا کنه.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه انواع کیک

بهتره برای کارامل کردن شکر از تابه هایی با ضخامت زیاد استفاده کنید چون تابه با جنس نازک باعث زودتر سوختن شکر میشه وقتی شکر کاملا کارامل شد کره نرم شده رو بهش اضافه و مخلوط کنید و بعد خامه صبحانه رو اضافه کنید و مخلوط کنید تا کاملا یکدست بشه.

11- اگه موقع اضافه کردن خامه قسمتی از کارامل شما بست و سفت شد اصلا نگران نباشین و روی حرارت خیلی کم قرار بدین و در ظرف رو بذارین و هرازگاهی در ظرف رو بردارین و قسمت سفت شده رو داخل مواد حرکت بدین تا حل بشه.

اگه احساس کردین غلظت سس شما کمی زیاده برای رقیق کردن سس میتونید مقداری شیر بهش اضافه کنید و روی حرارت به خوبی مخلوط کنید.

وقتی به غلظت دلخواهتون رسید از روی حرارت بردارین و سس رو روی کیک خنک شده بریزین و در صورت دلخواه روی سس مقداری گردوی خرد شده (یا فندق) بپاشین.

این کیک رو برای عصرانه اماده کنید و از طعم و بافت خوبش لذت ببرین.

نکات تهیه کیک خرما:

  • برای آماده کردن این کیک مواد اولیه رو با پیمانه های استاندارد شیرینی پزی مقدار بگیرین یا از لیوان فرانسوی دسته دار استفاده کنید.
  • از هر نوع خرمایی میتونید برای درست کردن این کیک استفاده کنید من از رطب استفاده کردم.
  • جدا کردن پوست رطب با دست بسیار راحت است اما اگه از خرمای خشک یا هر نوع خرمایی استفاده میکنید که جدا کردن پوستش کار راحتی نیست.
  • میتونید خرما رو با آب خیس کنید و اجازه بدین مدتی بمونه و بعد پوستش رو جدا کنید خیس شدن خرما با آب جدا کردن پوست رو راحت میکنه.
  • استفاده از گردو در این کیک اختکمکه و میتونید حذفش کنید و یا اگه طرفدار طعم گردو با خرما هستین میتونید گردوی بیشتری داخل کیک بریزین.
  • پودر دارچین طعم بسیار خوبی به این کیک میده و طعم دارچین با طعم خرما کاملا مچ و سازگاره اما اگه دارچین دوست ندارین میتونید حذفش کنید یا اون رو با پودر هل جایگزین کنید.
  • همیشه موقع هم زدن تخم مرغ چندین بار همزن رو خاموش کنید و اطراف ظرف رو با کمک لیسک تمیز کنید و داخل ظرف بریزید تا ذره ای از تخم مرغ به صورت هم نزده داخل کیک نباشه وگرنه با وجودی که از وانیل و یا انواع طعم دهنده ها استفاده می کنید باز کیک بوی زهم تخم مرغ میده، دورگیری ظرف خیلی مهمه چون باعث میشه ذرات پاشیده شده به دیواره ها داخل ظرف برگردن و دوباره هم بخورن.
  • در انتخاب قالب کیک دقت کنید اگه قالب نسبت به مواد کوچک یا بزرگ باشه نتیجه مطلوبی نمی گیرید، همیشه باید قالبی انتخاب کنید که وقتی مایه کیک رو داخلش ریختید دو سوم قالب پر بشه و یک سوم قالب خالی بمونه که این یک سوم هم با پف کردن کیک پر میشه.
  • برای چک کردن پخت و پف کیک نباید در فر رو باز کنید این کار باعث میشه پف کیک بخوابه تا زمانی که نصف زمان پخت سپری نشده مجاز به باز کردن در فر نیستید.

امیدوارم از طرز تهیه کیک خرما خوشتان آمده باشد. برای مشاهده دستورات آشپزی دیگر به مجله ما سری بزنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1683

به "طرز تهیه کیک خرما؛ میان وعده پرخاصیت و مقوی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کیک خرما؛ میان وعده پرخاصیت و مقوی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید