شیر هیچ مادری بی کیفیت نیست

به گزارش بلندانیوز، معمولا یکی از دغدغه های اصلی مادران و البته بعضی مادربزرگ ها، کافی و باکیفیت بودن شیر مادر برای نوزادشان است. گاهی بعضی مادران به اشتباه یا به علت تلقین اطرافیان، فکر می نمایند شیرشان رقیق، بی کیفیت و ناکافی است. به همین علت به کودک شیرخشک می دهند. اما گاهی واقعا مادر می بیند شیری ترشح نمی گردد و این موضوع سبب

شیر هیچ مادری بی کیفیت نیست

شیر هیچ مادری بی کیفیت نیست

توصیه های دکتر شیرین نیرومنش به تازه مادران

معمولا یکی از دغدغه های اصلی مادران و البته بعضی مادرعظیم ها، کافی و باکیفیت بودن شیر مادر برای نوزادشان است. گاهی بعضی مادران به اشتباه یا به دلیل تلقین اطرافیان، فکر می نمایند شیرشان رقیق، بی کیفیت و ناکافی است. به همین خاطر به کودک شیرخشک می دهند. اما گاهی واقعا مادر می بیند شیری ترشح نمی گردد و این موضوع سبب استرس خواهد شد. به هر حال تازه مادران باید از صحت آنچه می شنوند، مطلع باشند تا دچار سردرگمی نشوند. گفت وگوی ما با دکتر شیرین نیرومنش، متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، می تواند در این خصوص یاری نماینده باشد.

خانم دکتر! ترشح شیر مادران از چه زمانی شروع می گردد؟

تقریبا از حدود 5 تا 6 ماهگی بارداری. یعنی در اواسط بارداری شیر به اندازه بسیار کم شروع به ترشح می نماید. در خانم هایی که بارداری اول را طی می نمایند ممکن است بعضی روزها قطراتی از شیر لبا س شان را آغشته کند. از این زمان، سینه ها برای شیردهی آماده می شوند و بلافاصله بعد از تولد نوزاد و جدا شدن جفت از رحم، فعالیت شیردهی به تدریج شروع می گردد. در روز سوم بعد از زایمان هم به حدبیشتر خود می رسد.

پس چرا بعضی خانم ها نه تنها در دوران بارداری همان چند قطره از شیر را نمی بینند، بلکه بعد از زایمان هم احساس می نمایند شیری ندارند و سینه ها یشان پر نیست؟

این امر تا حدی طبیعی است. حتی در روز اول و دوم زایمان، اندازه شیر بسیار کم است مخصوصا در خانم هایی که تحت عمل سزارین قرار می گیرند ترشح شیر پایین تر است. نکته این است که شیر در سینه های خانم زائو ذخیره نمی گردد بلکه همان موقع که نوزاد شروع به مکیدن سینه می نماید، بر اثر رفلکسی که بین سینه و اعصاب مغز هست، هورمون های شیر ترشح شده، این سیستم فعال شده و شیر ترشح می گردد. خیلی از خانم ها همزمان با ترشح شیر، احساس درد زیردل می نمایند زیرا همین هورمونی که ترشح شیر را زیاد می نماید، سبب انقباضات رحم و جمع شدن آن و کم شدن خون ریزی می گردد. به همین خاطر پس از زایمان در اولین فرصتی که حال عمومی مادر اجازه دهد، باید نوزاد را زیر سینه گذاشته و اجازه دهند این مراحل شروع گردد. تغذیه نوزاد با آغوز ضروری است چون حاوی مواد ایمنی است که در بدن مادر هست و برترین واکسن برای نوزاد تلقی می گردد. حجم کم شیر در روزهای اول که نوزاد خوب مک نمی زند مهم نیست مادر باید هر چند شیر کم باشد به شیردهی ادامه دهد.

چه کارهایی می توان کرد که شیر مادر افزایش پیدا کند؟

مصرف مایعات فراوان، استراحت کافی و تغذیه مناسب باعث می گردد روز به روز شیر بیشتر گردد. در روز سوم سینه ها عظیم و پرخون می شوند و اندازه شیر به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

آیا دوشیدن سینه ها می تواند به ترشح بیشتر شیر یاری کند؟

با دوشیدن شیر اندازه کمتری شیر ترشح می گردد چون رفلکس مکیدن نوزاد برقرار نمی گردد اما با گرم کردن سینه ها ترشح شیر اندازهی افزایش می یابد.

چه عواملی می تواند سبب کاهش اندازه ترشح شیر گردد؟

استرس نقش مهمی دارد. حتی دیده شده اگر خانمی از آنژیوکتی که برای سرم زدن در دستش است احساس ناراحتی کند، شیرش کم می گردد و بعد از درآوردن آن شیر زیاد می گردد. کم کردن استرس و اضطراب، استراحت کافی و تغذیه مناسب و مصرف مایعات فراوان می تواند به افزایش شیر یاری کند. بی خوابی های شبانه و استرس های روزانه که برای نگهداری از نوزاد به مادر وارد می گردد می تواند در ترشح شیر و روحیه مادر تاثیر منفی بگذارد. پدران باید به مادر برای شیردهی یاری نمایند و مادر هم در ساعاتی که نوزاد می خوابد باید حتی برای مدت کوتاه استراحت کند.

یک باور عمومی هست که طبق آن نباید به مادران تازه فارغ شده زیاد آب داد، پس این باور طبق فرمایش شما اشتباه است؟

بله. مادران به ویژه در 10 روز اول واقعا تشنه هستند ولی احساس تشنگی نمی نمایند چون با شرایط دوران شیردهی تطابق پیدا نکرده اند. از یک طرف خون ریزی دارند، از یک طرف شیردهی دارند و مایعات کم می خورند و بیشتر دچار کم آبی هستند. آب میوه فراوان، مایعات زیاد، شیر و لبنیات بعد از روز چهارم در خانم هایی که تحت عمل سزارین قرار گرفته اند می تواند به افزایش شیر یاری کند. البته نوشیدن مقادیر زیادی مایعات سرد می تواند در هر کسی سبب درد معده گردد. نکته دیگر مصرف زیاد میوه و سبزیجات است. به طور تجربی دیده شده که خوردن سبزیجات به افزایش شیر یاری می نماید.

بعضی مادران می گویند شیرشان رقیق و بی کیفیت است و به همین خاطر به دادن شیرخشک به نوزاد، رو می آورند آیا واقعا شیر یک خانم می تواند بی کیفیت باشد؟

نه! شیر یک ترکیب خاصی دارد. اولین روزها که شیر ترشح می گردد و مرحله شیردهی شروع می گردد، شیر رقیق است و به تدریج غلیظ تر می گردد تا جایی که نوزاد احساس سیری می نماید. اگر نوزادی وزن گیری مناسبی دارد و به تعداد کافی یعنی حدود 2 تا 3 ساعت یک بار شیر می خورد و سیر منحنی رشد او مناسب پیش می رود و در هفته های اول طی 24 ساعت 6 تا 8 بار پوشک خیس دارد؛ یعنی شیر مادر برای نوزاد کافی و مناسب است.

آیا تغذیه مادر در با کیفیت تر شدن شیر تاثیر دارد؟

بله. بهتر است مادران در دوران شیردهی از مواد غذایی پروتئینی، انواع سبزی و میوه و ویتامین ها بهره ببرند.

آیا برای شیردهی زمان خاصی وجود دارد؟

شیردهی یک مسوولیت است که مادر باید با صرف وقت و توجه کافی و بدون استرس طی کند. مادر باید نوزاد را آزاد بگذارد تا هر چقدر که می خواهد شیر بنوشد تا سیر گردد. به زور نباید سینه را از دهان نوزاد خارج کرد. باید به نوزاد اجازه داد یک سینه را کامل بخورد و اگر سیر نشد سینه مقابل را به او داد. استرس مادر و عجله برای تمام کردن شیردهی روی نوزاد تاثیر منفی می گذارد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 29 شهریور 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1586

به "شیر هیچ مادری بی کیفیت نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر هیچ مادری بی کیفیت نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید