بازرگان ایرانی در آمریکا برطرف اتهام شد

به گزارش بلندانیوز، ایرنا نوشت: دادگاهی در آمریکا اتهام های وارده به علی صدر هاشمی نژاد بازرگان ایرانی الاصل را که به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران متهم بود، رد کرد.

بازرگان ایرانی در آمریکا برطرف اتهام شد

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که دادستان های فدرال آمریکا به کوتاهی در ارائه مدارک بی گناهی وی اذعان کردند.

صدر هاشمی نژاد مدیر ایرانی بانک پیلاتوس کشور مالت متهم بود که در انتقال 115 میلیون دلار از سیستم اقتصادی آمریکا به شرکت های مرتبط با ایران به وسیله یک پروژه ساخت و ساز در ونزوئلا دست داشته است.

دادستان های آمریکایی پیشتر اعلام کردند که به دلیل نبود شواهد کافی، در پی مختومه کردن این پرونده هستند.

بعضی اسناد ارائه شده از سوی دادستان ها حاکی است که مقام های آمریکایی از تراکنش های صدر آگاه بودند، اما برای جلوگیری از آن اقدامی نکردند.

وکلای مدافع صدر با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: این برطرف اتهام کامل از علی صدر است، فردی که نباید در وهله نخست مورد اتهام قرار می گرفت.

در این بیانیه آمده است: فعالیت های تجاری مشروع صدر با نقض تحریم های آمریکا، فاصله زیادی داشته است.

وکلای صدر تاکید کردند که وی مستحق بدرفتاری دولت آمریکا نسبت به خود در ارتباط با این پرونده نیست.

هاشمی نژاد بعد از دو هفته محاکمه به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران متهم شد. وی به ارتکاب پنج اقدام خلاف متهم شد که در صورت اثبات می توانست مجازات 30 سال حبس را داشته باشد.

این بانکدار ایرانی به تبانی در موضوع تحریم های آمریکا و پولشویی متهم شده است.

با بازداشت هاشمی نژاد در فرودگاه دالاس در فوریه سال 2018 نهاد ناظر اقتصادی در مالت فعالیت بانک متعلق به او را متوقف و تحقیقات را شروع کرد.

هاشمی نژاد سپس به دور زدن تحریم های آمریکا با مخفی کردن نقش طرف های ایرانی در پرداخت به دلار به وسیله نظام بانکداری آمریکا از یک شرکت ساختمان سازی در ونزوئلا متهم شد.

راهنمایی این پروژه را گروه استراتوس تحت مالکیت و کنترل هاشمی نژاد و اعضای خانواده اش برعهده داشت که در زمینه ساخت و ساز، بانکداری و صنایع نفتی فعالیت می نماید. این گروه سپس با یک شرکت عمرانی در ایران همکاری کرد که در ساخت تقریبا 7 هزار واحد مسکونی در ونزوئلا به ازای 475 میلیون دلار شرکت داشته است.

پرونده صدر در سال 2013 در دفتر دادستانی بخش نیویورک تشکیل شد و آنالیز آن چهار سال طول کشید که شامل مصاحبه با شاهدان گردآوری شواهد و مدارک برای تشکیل پرونده بود. دادستان بخش در سال 2017میلادی این پرونده را در اختیار دفتر دادستانی ایالات متحده قرار داد و خواهان همکاری دادستان های فدرال و اداره پلیس فدرال (اف بی آی) شد که در تاریخ این پرونده ها کم سابقه است.

اما در حالی که قرار بود مقام های رسمی تنها ایمیل های صدر را آنالیز نمایند، اما سوابق و مدارک نشان می دهد که تمامی نامه ها و پیغام های الکترونیک وی را آنالیز و از آنها برای تشکیل پرونده استفاده کردند که در نهایت در جریان محاکمه منجر به اعلام مخالفت قاضی با این اقدام شد.

صدر هاشمی نژاد بازرگان بین المللی فارغ التحصیل کورنل و دارای مجتمع مسکونی در محله جورج تاون واشنگتن، تا سال 2018 متهم نشده بود. دادستان ها وی را به ایجاد شبکه ای از شرکت های پوششی و بازکردن حساب های بانکی برای انتقال غیرقانونی میلیون ها دلار عایدی یک طرح ساخت و ساز در ونزوئلا به وسیله حساب بانکی در سوئیس متهم نموده اند که در نهایت با استفاده از سامانه اقتصادی ایالات متحده به عنوان واسطه، به نهادهای ایرانی بهره می رسانده است.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 905

به "بازرگان ایرانی در آمریکا برطرف اتهام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازرگان ایرانی در آمریکا برطرف اتهام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید