هزینه های رفت و آمد در استانبول چقدر است؟

به گزارش بلندانیوز، مسافرانی که به استانبول سفر میکنند حتماً از حمل و نقل داخل استانبول مثل مترو و تاکسی استفاده میکنند. در اینجا این هزینه ها را آنالیز خواهیم کرد.

هزینه های رفت و آمد در استانبول چقدر است؟

احتمالاً پس از خرید بلیط لحظه آخری استانبول در پی برنامه ریزی سفر خود هستید. مثلاً برای خود برنامه ریزی میکنید که در هر روز کدام جاذبه های گردشگری استانبول را بازدید کنید. با توجه به زیاد بودن این جاذبه ها ضروری است به جاهای مختلف این شهر رفت و آمد داشته باشید، برای مثال از هتل تا میدان تکسیم، از میدان تکسیم به مراکز خرید، از مراکز خرید به پل گالاتا، همه این رفت و آمدها نیازمند هزینه هایی است که باید برای آن بودجه ای در نظر گرفته گردد.

در استانبول برای حمل و نقل داخل شهری چند گزینه وجود دارد: اتوبوس، مترو، قطار کابلی یا فونیکولار، تراموا، تاکسی و فرابر

اتوبوس در استانبول

اتوبوس های داخل شهری استانبول برای برخی از مسافت های طولانی مناسب است.در صبح زود و در عصر هم شلوغ هستند و کند حرکت میکنند. برای پرداخت هزینه یا باید به وسیله ایستگاه های مخصوص بلیط تهیه کنید یا از استانبول کارت بهره ببرید، پیشنهاد ما به شما این است که استانبول کارت تهیه نمایید. این کارت ها را میتوانید از فرودگاه استانبول، ایستگاه های مترو و برخی فروشگاه ها خریداری نمائید که قیمتی در حدود 9 لیر دارد و میتوانید آن را به اندازه دلخواه شارژ نمایید و به ازای هر بار استفاده بیشتر مقداری تخفیف به شما تعلق خواهد گرفت که باعث میگردد هزینه کمتری پرداخت کنید. توجه داشته باشید اگر خانوادگی سفر میکنید یک کارت هم میتواند جوابگوی نیازهای شما باشد تا برای چند نفر بهره ببرید.

اتوبوس های استانبول به دو بخش دولتی و خصوصی تقسیم میشوند که اتوبوس های خصوصی بیشتر در راستاهای شلوغ تردد دارند و آنها را با رنگ های سبز و آبی مشاهده میکنید، در این اتوبوس ها میتوانید هزینه را نقدی نیز پرداخت کنید.

عبارت İnecek var را به خاطر بسپارید، به این صورت تلفظ میگردد: een-eh-JEHK vahr و به معنای کسی قصد دارد خارج گردد معنی میدهد و در زمانی که بین دو ایستگاه قصد پیاده شدن را داشته باشید میتوانید به کار ببرید.

در وب سایت iETT که مخصوص اتوبوس های استانبول است میتوانید نقشه راستاها و ایستگاه های اتوبوس را مشاهده کنید.

در صورت استفاده از استانبول کارت هزینه 2 لیر برای شما کم میگردد، بعلاوه بچه ها زیر 6 سال نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

بزرگترین فرودگاه دنیا در کدام قسمت استانبول واقع شده است

مترو استانبول

در حدود 100 سال پیش در استانبول قطارهای زیرزمینی فعالیت خود را آغاز کردند که نام تونل به آنها داده شده بود و این ابتدای کوشش ها برای ساخت مترو در استانبول بود.

در حال حاضر در این شهر 3 خط مترو وجود دارد.

خط M1 که بیشترین استفاده را برای گردشگران دارد. البته انتهای این خط به فرودگاه آتاتورک میرفت که با توجه به تعطیلی این فرودگاه و ایجاد فرودگاه نو استانبول این خط برای کسانی که با خرید بلیط هواپیما خود را به استانبول رسانده اند کاربردی ندارد.

خط M2 نیز برای گردشگران اهمیت خاصی دارد به طوری که برای بازدید از میدان تکسیم و رفتن به مکان های دیگر میتوان از این ایستگاه استفاده کرد.

خط T1 قدیمی ترین خط مترو استانبول است و از اسکله کاباتاش آغاز میگردد. اگر قصد رفتن به مسجد ایاصوفیه را دارید متروی آن در این خط وجود دارد.

با استفاده از خطوط مترو، هزینه ای که از استانبول کارت شما کم میگردد در حدود 2.6 لیر میباشد و ایستگاه ها از ساعت 6 صبح تا 12 شب به مردم خدمت رسانی میکنند.

دانلود نقشه مترو استانبول به صورت pdf

تراموا در استانبول

tram یا همان تراموا در استانبول که اولین خط آن حدود 30 سال پیش افتتاح شد، به مرور زمان خط دیگری به آن اضافه شده است. نام این خطوط T1 و T4 میباشد، که خط اصلی یا همان T1 که از کنار اماکم مهم گردشگری استانبول عبور میکند، در حدود 320 هزار مسافر در روز جا به جا میکند و 92 قطار فعال دارد.

هزینه استفاده از تراموا همچون مترو 2.6 لیر میباشد که میتوانید از استانبول کارت جهت پرداخت استفاده نمایید.

از نظر سرعت، تراموا سرعتی میان مترو و اتوبوس دارد و به دلیل اینکه از وسط خیابان گذر میکند و میتوانید اطراف خود را نگاه کنید از محبوبیت زیادی برخوردار است. نیرویی که تراموا را به حرکت در میاورد نیروی برق است و صدای زیادی ندارند. ساعت کار این وسیله نقلیه، همچون مترو از ساعت 6 صبح تا 12 شب میباشد.

راهنمای سفر به استانبول

تاکسی های استانبول

تاکسی های رسمی در استانبول رنگ زرد دارند. در تاکسی ها 4 نفر سوار میشوند و برای حمل و نقل نزدیک مناسب میباشند. پس از سوار شدن از راننده بخواهید تا تاکسیمتر را روشن کند. قیمت پایه برای حمل و نقل با تاکسی در حدود 5 لیر میباشد.

قبل از گرفتن تاکسی حتماً لیر تهیه کنید و پول خرد همراه خود داشته باشید تا از شما گران تر نگیرند. رانندگان معمولاً فقط استانبولی صحبت میکنند پس بهتر است کمی زبان استانبولی یاد بگیرید.

اگر آدرس را بلد نیستید از گوگل مپ بهره ببرید تا راننده راه شما را بیخودی طولانی نکند.

فرابر در استانبول

آبی که در وسط استانبول جریان دارد به نام تنگه بسفر معروفیت یافته است که ارتباط دهنده دریای مرمره و دریای سیاه است. بعلاوه یکی از جذابیت های این تنگه این است که استانبول را به دو بخش اروپایی و آسیایی قسمت نموده است، یعنی یک طرف تنگه بسفر آسیا است و طرف دیگر آن اروپا و این خیلی جالب است.

قایق هایی که برای جابه جایی مسافران در این تنگه استفاده میگردد به نام ferryboat شناخته میشوند که نام ایرانی آن فرابر میباشد. در برخی از فرابرها انتقال ماشین نیز میسر میباشد. نمونه این فرابرها در ایران در راستاهای جنوبی به جزیره کیش و قشم مشاهده میگردد.

هزینه استفاده از فرابر در حدود 3 لیر میباشد.

قطار کابلی استانبول

Funicular یا قطار کابلی خیلی شبیه تراموا و یا قطار هستند ولی به دلیل داشتن کابل قوی فولادی در راستاهای با شیب تند از آنها استفاده میگردد. قطار های های کابلی یک واگن دارند و راستاهای کوتاه را می توانید از آنها بهره ببرید مثلاً در راستا کاباتاش تا تکسیم فونیکولار وجود دارد و 2.6 لیر هزینه دارد که البته به ندرت از آن ها استفاده میگردد.

در انتها امیدواریم با برنامه ریزی به استانبول سفر کنید و از گردش و بازدید این شهر زیبا نهایت لذت را ببرید.

5 خوردنی برتر استانبول که جهانگرد ها نباید از دست بدهند

منبع: تریپ
انتشار: 15 مرداد 1401 بروزرسانی: 15 مرداد 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1906

به "هزینه های رفت و آمد در استانبول چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزینه های رفت و آمد در استانبول چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید