آیا شما هم ترش می کنید؟

به گزارش بلندانیوز، گاهی برگشت محتویات معده به درون مری، حتی در افراد سالم هم شرایط غیر معمولی نیست و حدود 35- 25 درصد افراد سوزش ناشی از این برگشت را در طول عمر خود تجربه کرده اند که بعضا با سوزش قلب اشتباه می گردد.

آیا شما هم ترش می کنید؟

آیا شما هم ترش می کنید؟

نویسنده:آذر فخار

گاهی برگشت محتویات معده به درون مری، حتی در افراد سالم هم شرایط غیر معمولی نیست و حدود 35- 25 درصد افراد سوزش ناشی از این برگشت را در طول عمر خود تجربه کرده اند که بعضا با سوزش قلب اشتباه می شود.

تنظیم برنامه غذایی:

غذاهای چرب و شیرین مانند شله زرد در تشدید علایم موثر است. پرهیز از مصرف الکل، قرص نعناع، برگ نعناع و پونه و بعلاوه محرک هایی مانند چای، قهوه پر رنگ و شکلات هم توصیه می شود. برای کاهش سوزش مری علاوه بر اجتناب از غذاهای پرچربی مانند شیرینی های خامه ای، باید از مواد اسیدی مانند آب مرکبات، گوجه فرنگی و حتی در مواردی ماست ترش هم پرهیز شود. غذاهای پرادویه خصوصا فلفل و نوشابه های گازدار حالت سوزش را تشدید می کنند، هر چند که نقش ادویه در بیماری های گوارشی به طور کامل شناخته نشده است. چاقی یکی از علل بروز این بیماری است. با وجود اینکه ارتباط رسیدن به وزن ایده آل با کاهش امکان برگشت اسید ثابت نشده است، اما کاهش وزن برای این بیماران مفید واقع می شود.

غذا باید در حجم کم و دفعات زیاد مصرف شود. در عین حال گنجاندن میزان مناسبی از فیبر در برنامه غذایی برای جلوگیری از یبوست لازم است. خوردن وعده های غذایی به خصوص صبحانه بسیار حائز اهمیت است، زیرا معده نباید برای طولانی مدت خالی بماند. از دیگر عوامل موثر در تشدید علائم، رقت غذا و حجم مایعات مصرفی است، به این ترتیب همواره بر مصرف مایعات در حجم کم تاکید می شود و باید از نوشیدن مایعات همراه با غذا پرهیز کرد.استفاده از آدامس هم به علت وارد کردن هوای اضافی به داخل معده مناسب نیست. نکشیدن سیگار خصوصا بعد از غذا، از ترشح اضافی اسید، کاهش فشار دریچه تحتانی مری و افزایش ریفلاکس جلوگیری می نماید. در ضمن سیگار از تاثیر داروهای آنتی اسید می کاهد در موارد حاد، غذاهای زبر و یا حجیم مانند تکه های چیپس، ذرت بوداده و بیسکویت های پرسبوس ممکن است باعث انسداد یا حتی سوراخ شدن آن شود.

عوامل فیزیکی:

توصیه می شود تا 2 ساعت بعد از غذا از خم و راست شدن وحرکت های تند خودداری شود.بعلاوه فاصله بین صرف غذا تا رفتن به بستر حداقل 3-2 ساعت باشد. بهتر است در زمان خواب، جهت جلوگیری از برگشت اسید معده به داخل مری، سر تخت خواب در ارتفاع 25-10 سانتیمتر بالاتر قرارگیرد. در این رابطه باید گفت که بلند کردن بالش خیلی موثر نیست. هرگونه فشار فیزیکی به معده و ناحیه شکم و قفسه سینه هم با برگشت محتویات معده به داخل مری همراه است. پس بهتر است افراد، از پوشیدن لباس های تنگ و چسبان خودداری کنند.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1596

به "آیا شما هم ترش می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا شما هم ترش می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید