کاهش چشمگیر مرگ و میر بچه ها در 45 سال گذشته

به گزارش بلندانیوز، بنیانگذار نظام شبکه بهداشت و درمان کشور از کاهش چشمگیر مرگ و میر بچه ها زیر 5 سال در 45 سال گذشته خبر داد.

کاهش چشمگیر مرگ و میر بچه ها در 45 سال گذشته

دکتر ملک افضلی بنیانگذار نظام شبکه بهداشت و درمان کشور با بیان اینکه نمودار مرگ و میر بچه ها زیر پنج سال هر روز به صفر نزدیک می شود، گفت: بهورزی 45 سال است که در جامعه پیشرفته و خانه بهداشت در روستا ها و شهر ها احداث شده است.

او اضافه نمود:بهورزان از اهالی روستا ها هستند که به طور شبانه روزی فعال اند و خانه به خانه در خدمت تمام افراد خانواده هستند و فعالیتشان شامل خدمت رسانی به مادران باردار، نوزادان، نوجوانان و میانسالان برای کنترول فشارخون، سرطان و بسیاری از بیماری های ارثی بدو تولد می باشد.

دکترملک افضلی با اشاره به اینکه بهورزان با شناسایی در مراحل اولیه بیماری، آنان را به پزشک ارجاع می دهند، گفت:نقش اصلی بهورزان پیشگیری است واما اگر در بحث درمان باشد در درمان های ساده و اولیه است، به صورتی که با تشخیص زود رس بیماری، بیماران را به بیمارستان ارجاع میدهند

او اضافه نمود: بخش دیگری از فعالیت های بهورز آموزش هایی است که به مردم می دهند. این آموزش ها باعث پیشگیری از بیماری ها و شناخت مسائل عموم مردم می شود.

دکتر رضایی رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت هم با اشاره به دستاورد های شبکه بهداشت، گفت: بهورزان در جهت سلامت جامعه بچه ها و نوزادان و مادران باردار فعالیت های بسیاری انجام داده اند.

او اضافه نمود: یک از فعالیت های نو این نهاد ایجاد بسته خدمتی میانسالان 50 تا70 ساله در برنامه شبکه بهداشت است که در این برنامه غربالگری سه سرطان شایع در کشوربررسی و شناسایی می شود.

دکتر رضایی گفت: این طرح برای 40 هزار نفر از استان اصفهان انجام شد که هزینه آن حدود 800 میلیون تومان برآورد شد، از این تعداد 174 نفر مستعد شناسایی و برای درمان به مراکز درمانی معرفی شدند.

او بیان اینکه اگر این افراد شناسایی نمی شدند، هزینه درمان آن ها در آینده 86میلیارد تومان برآورد می شد، اضافه نمود: علاوه بر این بسته خدمتی میانسالان، در سال 1400 از یک قطره خون نوزادان آزمایش گرفته شده و برای بیماری های ارثی مانند کم کاری های تیروییدی غربالگری به عمل می آید.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در خاتمه گفت: یک میلیون و 106 نوزاد امسال در کشور داشتیم، با غربالگری از این نوزادان حدود 400هزار کم کاری تیرویید شناسایی شد که اگر این نوزادان درمان نمی شدند باعث عقب ماندگی ذهنی در آنان می شد.

خبرنگاران مازندران ساری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1931

به "کاهش چشمگیر مرگ و میر بچه ها در 45 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش چشمگیر مرگ و میر بچه ها در 45 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید