کارشکنی وزارت بهداشت در فرایند اجرای ساماندهی لابراتوار های پروتز دندانی در ایران

به گزارش بلندانیوز، نماینده رسمی دندانسازان تجربی ایران، با اشاره به فعالیت های غیر قانونی که در این حوزه اتفاق می افتد، خواهان احیای قانون معین شرایط شغلی دندانسازان تجربی مصوب سال 1364 مجلس شورای اسلامی شد.

کارشکنی وزارت بهداشت در فرایند اجرای ساماندهی لابراتوار های پروتز دندانی در ایران

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، محمد نیک رای، در تشریح مسائل رشته پروتز دندان در کشور، گفت: مشکل اصلی دندانسازان تجربی کشور این است که وزارت بهداشت از اجرای قانون معین شرایط شغلی دندانسازان تجربی سر باز می زند.

وی اضافه نمود: از تاریخ تصویب این قانون در سال 1364، وزارت بهداشت می بایست از واجدین شرایط یک آزمون بگیرد و برای کسانی که قبول می شوند و واجد شرایط هستند، مدرک تکنسین تجربی لابراتوآری داده گردد که این وزارتخانه در آیین نامه اجرایی که برای این قانون نوشت، فقط یک بار این امتحان را گرفت. در حالی که در قانون، هیچ محدودیتی برای دریافت امتحان نیامده است.

نیک رای با انتقاد از سیاست بگیر و ببند وزارت بهداشت با دندانسازان تجربی متخلف، گفت: با پلمب محل فعالیت این افراد، هیچ مسئله ای حل نمی گردد. زیرا، باید قانون معین شرایط شغلی دندانسازان تجربی توسط وزارت بهداشت اجرا گردد به این صورت میگردد از فعالیت لابراتوار های غیرمجاز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به وجود مستندات لازم برای کسانی که قانونی در این حوزه فعالیت می نمایند، اضافه نمود: این مستندات شامل کسانی می گردد که حداقل 5 سال کار لابراتوآری انجام داده اند.

نیک رای ادامه داد: طیف زیادی از دندانسازان تجربی واجد شرایط ادامه تحصیل دانشگاهی هستند و می توانند در رشته پروتز دندان ادامه تحصیل دهند. اما، شرایط برای حضور این افراد در دانشگاه فراهم نیست. در حالی که سالیانه به صورت محدود دانشجوی رشته پروتز دندان در دانشگاه های کشور جذب می گردد که متاسفانه در رشته خودشان مشغول فعالیت نخواهند بود.

وی با اشاره به اهمیت رشته دندانسازی تجربی، گفت: دندانسازان تجربی که لابراتوآر دارند، اگر یک ماه دست از کار بکشند، دندانپزشکی ایران دچار بحران خواهد شد.

نماینده رسمی دندانسازان تجربی ایران، با عنوان این مطلب که افرادی هستند که 30 سال بدون مجوز در این حرفه کار نموده اند، اضافه نمود: متاسفانه هیچ نظارتی بر فعالیت این افراد وجود ندارد، چون تابلو ندارند و شناسایی نمی شوند.

نیک رای با عنوان این مطلب که کار دندانساز تجربی دریافت قالب از دندانپزشک برای ساخت پروتز در لابراتوآر است، گفت: درخواست ما از وزارت بهداشت، این است که فعالیت تمامی افراد شاغل در حرفه دندانسازی تجربی، قانونمند گردد.

وی ادامه داد: آن دسته از دندانسازان تجربی که بیمار می گیرند، مورد تایید ما نیستند. لذا، از وزارت بهداشت درخواست داریم که نسبت به احیا قانون معین شرایط شغلی دندانسازان تجربی اقدام کند تا بتوان از فعالیت های غیر قانونی در این حرفه جلوگیری کرد.

نیک رای با اشاره به درآمد های کلان لابراتورآر های غیر قانونی دندانسازی، گفت: وزارت بهداشت می تواند با یک آزمون برای کسانی که واجد شرایط ادامه تحصیل در رشته پروتز دندان هستند، به این حرفه بها بدهد و همچنین برای کسانی که شرایط سنی و تحصیلی ورود به دانشگاه را ندارند، مدرک تکنسین دندانسازی تجربی صادر کند تا بتوانند به صورت قانونمند، فعالیت خود را ادامه دهند.

نماینده رسمی دندانسازان تجربی، اضافه نمود: برای کسانی که در آزمون رد می شوند، می توان کارت اشتغال فنی صادر کردتا فعالیت آن ها تحت نظارت باشد.

وی دراخر ادامه داد: وزارت بهداشت قانون مربوط به لابراتوار های دندانسازی تجربی را بایگانی نموده و اجرا نمی نماید و الان هم که ما در حال کوشش ساماندهی لابراتوار ها هستیم وزارت بهداشت همچنان سنگ اندازی می نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 376

به "کارشکنی وزارت بهداشت در فرایند اجرای ساماندهی لابراتوار های پروتز دندانی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کارشکنی وزارت بهداشت در فرایند اجرای ساماندهی لابراتوار های پروتز دندانی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید