موسوی: نه از واگذاری جزایر ایرانی به چین خبری است و نه حضور نیروی نظامی

به گزارش بلندانیوز، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به جوسازی ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین گفت:نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات.

موسوی: نه از واگذاری جزایر ایرانی به چین خبری است و نه حضور نیروی نظامی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امشب (سه شنبه) به تداوم جوسازی ها علیه سند جامع همکاری ایران و چین واکنش نشان داد.

وی در توئیتی نوشت: برنامه همکاری های جامع ایران و چین، یک نقشه راه روشن و ریل گذاری اصولی برای روابط دو کشور مهم در جهانی آینده است؛ جایی که چین به عنوان قدرت اول مالی جهان در آینده نزدیک و ایران به عنوان قدرت عظیم منطقه غرب آسیا، می توانند با روابطی مکمل و مستقل از قدرت های سنتی و سلطه گر غربی، ضمن تامین منافع مشترک، در برابر فشار قلدرها ایستادگی نمایند.

وی اضافه نمود: نه از واگذاری جزایر ایرانی خبری است و نه حضور نیروی نظامی و نه سایر موهومات! شگرد کهنه دروغ پردازی و انتشار اطلاعات غلط برای دریافت جزئیات و اطلاعات صحیح که توسط دشمنان منافع دو ملت به جد پیگیری می گردد، راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نهم تیر ماه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار درباره پیش نویس برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین که اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید و ظریف مامور پیگیری آن شد و مطالبی که از سوی بعضی و در رسانه ها در این خصوص مطرح شده است، گفت: این موضوع جدید نیست، در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت، توافق و اعلام شد که همکاری های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد که یکی از بندهای سند اعلام می کرد که بایستی دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری های خودشان در همه زمینه ها داشته باشند.در سفر سال گذشته ظریف به پکن، پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و آنالیز ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا هم در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

موسوی اضافه نمود: همه برآورد در این خصوص را رد می کنم. هیچ کدام از مفادی که در رسانه ها و توسط اشخاصی مطرح شده واقعیت ندارد. براساس نگاه راهبردی با کشورهای دوست و نزدیک کوشش داریم رابطه را درازمدت تعریف کنیم و به همین خاطر این سند تصویب شده و با بقیه کشورها که با ما دارای روابط محبت آمیز و حسنه هستند، براساس احترام و منافع متقابل آماده ایم که چنین سندهایی را با زمانبندی های مختلف امضا کنیم و با بعضی در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: برآورد ها همه اشتباه است. احساس می کنم سند به گونه ای است که در آینده بگردد آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری های سیاسی و به ویژه مالی در این سند است و اگر این سند در دولت های دو کشور نهایی گردد، می توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد.

موسوی اضافه نمود: طبیعی است همکاری های نزدیک و راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند. این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی که منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.(اینجا بخوانید)

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 894

به "موسوی: نه از واگذاری جزایر ایرانی به چین خبری است و نه حضور نیروی نظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موسوی: نه از واگذاری جزایر ایرانی به چین خبری است و نه حضور نیروی نظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید