علل تعریق زیاد بچه ها

به گزارش بلندانیوز، وقتی دمای بدن به دلایل مختلف بالا می رود، عرق کردن باعث می شود دمای بدن کاهش یابد و مواد زائد از طریق پوست دفع شود؛ اما گاهی میزان تعرق بیش از حد می شود. علل تعرق زیاد بچه ها را در این مطلب بررسی کرده ایم.

علل تعریق زیاد بچه ها

زمانی که فعالیتی مثل یک تمرین ورزشی را انجام می دهیم، بدن مان با افزایش میزان تعریق در واقع به دفع حرارت مازاد و در نتیجه ثابت ماندن درجه حرارت داخلی بدن کمک می کند؛ همچنین طی تعریق، منافذ پوستی باز می شوند که این امر به دفع بیشتر توکسین ها و مواد زائد از طریق پوست می انجامد. اما اگر عرق کردن بیش از حد شد باید علت آن را جست وجو کرده و در صورت نیاز مراحل درمان را طی کنیم. در این مطلب خبرنگاران به بررسی علل تعریق زیاد بچه ها پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

تعریق زیاد به علت اضطراب

در بسکمک از موارد تعریق زیاد بچه ها، امری طبیعی و فیزیولوژیک در پاسخ به محرک های رایج محیطی از جمله اضطراب است؛ البته پوشش زیاد کودک و گرم بودن بیش از حد محیط منزل، به ویژه در بچه ها کم سن تر، در افزایش تعریق بسیار موثر است. چه بسا بچه های را به دلیل تب و تعریق پیش پزشک می برند که از سایر جهات کاملا سالم بوده و تنها دلیل آن پوشاندن بیش از حد لبا س های ضخیم به کودک یا گرم نگه داشتن محیط اتاق بیش از حد طبیعی بوده است. ضمن این که افزایش تعریق به ویژه در کف دست های کودکی که در شرایط پراسترس قرار گرفته یا دچار بیماری تب داری شده نیز امری طبیعی است. از سوی دیگر عموما بچه ها در پی انجام فعالیت های فیزیکی مثل دویدن و دوچرخه سواری، دچار تعریق کلی در همه قسمت های بدن می شوند که اگر میزان تعریق بیش از حد نباشد، مسئله ای ندارد.

پیشنهاد مطالعه: برای آگاهی از ارتباط بین تعریق و اضطراب، چرا در حالت اضطراب عرق می کنیم؟ را مطالعه کنید.

بیماری های متابولیک

پرکاری تیروئید یکی از علل مهم تعریق زیاد بچه ها است و حتی گاهی تنها علامت این بیماری است؛ گرچه ممکن است کودک در کنار این علامت، علائمی مثل کاهش وزن، افزایش ضربان قلب، اضطراب و تحریک پذیری زیاد را نشان دهد. در بچه های هم که دچار بیماری دیابت هستند نیز ممکن است تعریق یکی از علائم بیماری باشد، به ویژه زمانی که قند خون کودک دچار نوسانات سریع می شود. همچنین بیماری های قلبی یکی دیگر از عوامل تعریق بچه ها هستند؛ البته بیشتر منظور نارسایی اختصاصی قلب است که تقریبا همواره علاوه بر تعریق، سایر علائم را نیز مانند تندی تنفس، سرفه مکرر، تنگی نفس به ویژه در حالت درازکش، عدم وزن گیری مناسب و خستگی به همراه دارد.

کمبود ویتامین D در بچه ها

یکی دیگر از بیماری هایی که می تواند علت تعریق زیاد بچه ها باشد، کمبود ویتامین D است. افزایش تعریق به ویژه تعریق ناحیه سر و گردن، در کنار سایر علائم مثل احساس خستگی و درد های استخوانی از علائم کمبود ویتامین D هستند.

عوارض دارویی

نکته قابل توجه دیگر عوارض دارویی است؛ به عبارت دیگر ممکن است کودکی به هر دلیلی تحت نظر پزشک خود، تحت درمان با دارویی باشد که تعریق از عوارض آن دارو محسوب می شود. بدیهی است در این موارد حتما باید با پزشک معالج مشورت کرد. تعریق همراه با علائمی چون کاهش وزن، تپش قلب، بی قراری و پرخاشگری، افزایش میزان خوراک یا نوشیدن آب و خستگی نامتعارف در کودک، نیاز به پیگیری پزشکی دارد.

درمان تعریق زیاد بچه ها

گاهی اوقات ممکن است تعریق از نوع ثانویه، یعنی در واقع به دنبال یک بیماری زمینه ای دیگر ایجاد شده باشد؛ در این صورت بهبود آن نیز به مداوای بیماری زمینه ای بستگی دارد. مثلا کودکی که دچار پرکاری تیروئید است تا زمانی که با درمان مناسب زیر نظر پزشک، عملکرد تیروئید مناسب پیدا نکند، تعریقش بهبود نمی یابد و همین طور در بیمارانی که دچار دیابت یا بیماری قلبی زمینه ای هستند نیز این امر صادق است. اما برخی از بچه ها دچار تعریق زیاد از نوع اولیه هستند، یعنی تنها زیر بغل و کف دست یا پایشان زیاد عرق می کند و هیچ علت زمینه ای برای این تعریق در آن ها وجود ندارد؛ در این صورت با استفاده از درمان های موضعی، تعریق زیاد بچه ها بهبود یا کاهش می یابد.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 21 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 584

به "علل تعریق زیاد بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل تعریق زیاد بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید