ظرفیت تولید مرغداری ها 40 درصد قابل افزایش است، فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران

به گزارش بلندانیوز، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: هم اکنون 20 درصد از ظرفیت تولید صنعت مرغداری ایران خالی است در حالی که می توانیم هم این 20 درصد را به تولید بیاوریم و هم 20 درصد تولید کنونی را افزایش دهیم.

ظرفیت تولید مرغداری ها 40 درصد قابل افزایش است، فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران از صداوسیما، مهدی معصومی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: هم اکنون 20 درصد از ظرفیت تولید صنعت مرغداری ایران خالی است در حالی که می توانیم هم این 20 درصد را به تولید بیاوریم و هم 20 درصد تولید کنونی را افزایش دهیم یعنی می توانیم حداقل تا 40 درصد در 2 تا 3 سال آینده مازاد بر نیاز کشور تولید کنیم.

وی اضافه نمود: برای اینکه برنامه صادراتی آماده شود پیشنهاد دادیم 20 درصد از محصولات را صادر کنیم و هم زمان هم بتوانیم واردات را انجام دهیم تا تمرینی برای صادرات باشد که این امر موجب نظم بخشی، پیدا کردن مشتری های دائمی و تولید برای بازارهای صادراتی می شود و از آنجا که هر کشوری نوع خاصی از محصولات را می خواهد بنابراین برای تولید مرغ و تخم مرغ صادراتی باید برنامه ای درازمدت داشته باشیم.

فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران

به گفته این مقام مسئول یکی از مواردی که امکان صادرات را افزایش یا توسعه می دهد و درآمد برای کشور ایجاد می کند صنایع تبدیلی مرغ و تخم مرغ است، اما متأسفانه فقط یک تا دو شرکت صنایع تبدیلی در ایران در این حوزه فعال است.

معصومی با بیان اینکه ظرفیت های خوبی در حوزه صنایع تبدیلی مرغ و تخم مرغ می توانیم در کشور ایجاد کنیم، گفت: تولید تخم مرغ پاستوریزه، تولید پودر تخم مرغ و تولید انواع محصولات خاص مانند تولید مرغ پخته، مرغ نیمه پخته و مرغ منجمد، امکان صادرات را افزایش می دهد.

این فعال تولیدی گفت: همه برنامه ها در صنعت مرغداری اعم از ورود، قیمت گذاری، میزان تولید و امکان صادرات در اختیار دولت است در واقع اگر دولت در برنامه های خود نظم داشته باشد ما با استفاده از این نظم می توانیم کار خود را توسعه دهیم بنابراین تنها نیاز ما برنامه ریزی منظم دولت در تأمین مواد اولیه، مجوزهای صادراتی و میزان تولید است که با این برنامه می توانیم توسعه و جهش تولید را در صنعت مرغداری محقق کنیم.

بهره وری، کلیدی ترین مسئله صنعت مرغداری

وی با اشاره به اینکه بهره وری از مهم ترین مسائل در صنعت مرغ و تخم مرغ است، ادامه داد: اگر بتوانیم نظمی در تولید داشته باشیم حتماً بهره وری را هم افزایش خواهیم داد همچنان که در طول سال های گذشته این کار را انجام دادیم.

معصومی با تأکید بر لزوم برنامه ریزی در جوجه ریزی، گفت: یکی از عوامل معدوم سازی تخم مرغ نطفه دار و جوجه یک روزه این بود که بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده برای سه ماهه پایان سال 98 و برای ماه رمضان امسال، 20 درصد افزایش در تولید هدف گذاری شد، اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا، مصرف را به شدت کاهش داد و موجب شد مرغ جذب بازار نشود و بر این اساس جوجه هم جذب نشد این در حالی بود ما مازاد تولید داشتیم بنابراین از روی اجبار جوجه های یک روزه و تخم مرغ های نطفه دار معدوم شد.

این مقام مسئول اضافه نمود: اکنون تخم مرغ نطفه دار را کمتر در دستگاه می خوابانند ضمن اینکه با کاهش تولید، قیمت مرغ هم متعادل شد، اما برای اینکه بتوانیم بر اساس نیاز کشور تولید کنیم یک برنامه درازمدت نیاز است. هم اکنون تولید مرغ به حد استاندارد خود رسیده و کسری هم نخواهیم داشت و در صورتی که مواد اولیه تأمین شود و مرغدار نگران تأمین مواد اولیه نباشد تولید به اندازه سال گذشته خواهیم داشت.

لزوم توجه به ویژگی های بازارهای صادراتی

این فعال صنعت مرغ و تخم مرغ با بیان اینکه تولید در این حوزه در داخل کشور معمولاً فرایند ثابتی در این سال ها داشت، گفت: از آنجا که با این کیفیت تولیدی، مصرف در داخل کشور وجود دارد تغییراتی در کیفیت داده نشده است، اما اگر بازارهای صادراتی ایجاد شود به نوآوری، تغییر و بالا بردن کیفیت نیاز است که موجب می شود تحولی در صنعت مرغداری ایجاد شود و مرغدار باانگیزه ای مضاعف، محصولی بهتر با بهره وری و کیفیت بالاتر را تولید کند.

به گفته این فعال صنعت مرغداری اگر بخواهیم بازارها را توسعه دهیم باید کیفیت ها را هم تغییر دهیم و بر اساس نیاز بازارهای صادراتی و مصرف کنندگان کیفیت را تغییر دهیم به طور نمونه در کشورهای عربی، مرغ را با حداکثر وزن یک کیلو و 200 گرم می خرند در حالی که تولید داخلی ما بر اساس دو کیلو و نیم انجام می شود بنابراین اگر ما بخواهیم مرغ را صادر کنیم باید بر اساس نیاز بازار صادراتی باشد یعنی لازم است تغییراتی در برنامه تولید انجام شود؛ بنابراین صادرات می تواند هم تنوع تولید و کیفیت ها را افزایش دهد.

4129/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 826

به "ظرفیت تولید مرغداری ها 40 درصد قابل افزایش است، فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت تولید مرغداری ها 40 درصد قابل افزایش است، فقدان حضور صنایع تبدیلی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید