صلح هرمز تنها راه ثبات است

به گزارش بلندانیوز، کارشناس مسائل دنیا عرب گفت: طرح امید تنها گزینه برای تامین امنیت منطقه بوده که ثبات و آرامش را به منطقه می آورد و در نتیجه آن همه کشورها سود می برند.

صلح هرمز تنها راه ثبات است

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، حسین رویوران کارشناس مسائل منطقه در مصاحبه با مهر درباره طرح ایران برای امنیت منطقه موسوم به امید گفت: طرح امنیتی در یک منطقه اصولی دارد که شامل حضور تمامی بازیگران در آن منطقه بوده و نباید هیچ یک از کشورها حذف شوند. همچنین طرح های امنیتی باید ضمانت اجرایی داشته باشند.

وی ادامه داد: در طرحی که ایران برای امنیت منطقه که از سوی رئیس جمهور مطرح شد، شاهد هستید که نقش همه بازیگران در نظر گرفته شده و همچنین برای ضمانت اجرای طرح، از سازمان ملل متحد و شورای امنیت استفاده شده است.

کارشناس مسائل دنیا عرب با اشاره به این موضوع که منطقه در کشاکش دو طرح است، گفت: یک طرح یک جانبه ای که از سوی آمریکایی ها مطرح شده و به دنبال تشکیل یک ائتلاف دریایی برای حضور در خلیج فارس است و همچنین طرحی است که اروپاییان با موضوع فرانسه مطرح نموده اند.

رویوران با اشاره به سخنرانی وزیر دفاع فرانسه در منامه که در آن از تشکیل یک ائتلاف دریایی با موضوع اروپا در ابوظبی خبر داده بود، اضافه نمود: قطعا این طرح ها که آمریکا و اروپا مطرح نموده اند در درازمدت قادر به استمرار نیست. طرح های حذفی و یک جانبه که قدرت های منطقه را نادیده می گیرد و دارای بعد سلطه گری هستند، به هیچ وجه راهکار منطقه نیست.

وی توضیح داد: آزمون و خطاهایی که در منطقه در حال صورت پذیرفتن است، به هیچ وجه نتیجه بخش نخواهد بود و به زودی با مشکل روبرو می گردد.

کارشناس مسائل دنیا عرب اضافه نمود: برخلاف طرح کشورهای غربی، طرح ایران برای امنیت منطقه به هیچ وجه به دنبال سلطه بر دیگر کشورها نبوده و کوشش می نماید تا با همه بازیگران در خلیج فارس به یک سازوکار امنیتی دست پیدا کند.

رویوران اعلام کرد: البته باید این را اضافه کنم که طرح جاری برای امنیت منطقه، گفتمان همیشگی جمهوری اسلامی بعد از انقلاب بوده و درست است که توسط رئیس جمهور مطرح شده ولی ظام جمهوری اسلامی ایران این نکته را همواره یادآور بوده که منطقه برای خود کشورهای منطقه بوده و این بازیگران باید امنیت منطقه را تامین نمایند.

وی اعلام کرد: اگر کشورهای منطقه به عقل بیایند و اشتباهات قبلی را تکرار ننمایند، این طرح به عنوان تنها گزینه برای تامین امنیت منطقه بوده و ثبات و آرامش را به منطقه می آورد که در نتیجه آن همه کشورها سود می برند.

کارشناس مسائل منطقه گفت: در حال حاضر کشورهایی چون عربستان سعودی، بحرین و امارات متحده عربی سیگنال های متناقضی ارسال می نمایند؛ ولی این نکته را باید مدنظر داشته باشند که طرح ایران تنها برنامه ای است که می تواند پیروز بوده و اتکا به خارجی ها هیچ وقت نتیجه بخش نخواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 357

به "صلح هرمز تنها راه ثبات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صلح هرمز تنها راه ثبات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید