شوینده ها با پوست چه می نمایند؟

به گزارش بلندانیوز، خانه تکانی از جمله آیین های نوروزی است که این روزها در همه خانه ها جایی برای خود باز نموده است. البته در گذشته به علت فضاهای کوچک تر، اسباب و اثاثیه هم کمتر بود و در نتیجه خانه تکانی این قدر دردسر نداشت اما به مرور زمان و با عظیم تر شدن فضاها و افزایش تجمل گرایی ها، این خانه تکانی ها جنبه وسواس گونه ای به خود گرفته است. در عین حال، با

شوینده ها با پوست چه می نمایند؟

شوینده ها با پوست چه می نمایند؟

تبادل نظر با دکتر حسین طباطبایی متخصص پوست

خانه تکانی از جمله آیین های نوروزی است که این روزها در همه خانه ها جایی برای خود باز نموده است. البته در گذشته به دلیل فضاهای کوچک تر، اسباب و اثاثیه هم کمتر بود و در نتیجه خانه تکانی این قدر دردسر نداشت اما به مرور زمان و با عظیم تر شدن فضاها و افزایش تجمل گرایی ها، این خانه تکانی ها جنبه وسواس گونه ای به خود گرفته است. در عین حال، با توجه به تنوع در فراوریات کارخانه ای مواد شوینده ، سفید نماینده و غیره، امور شستشو و تمیزکاری ها در خانه سرعت یافته است. البته مواد طبیعی مختلفی مثل نمک طعام، آب لیموترش، گلیسیرین، سرکه سفید و جوش شیرین و... هم وجود دارد که برای لکه بری و سفید کردن می توان از آنها استفاده کرد. اما به عقیده بسیاری از افراد این مواد کافی نیستند و در کنار آنها یا حتی به تنهایی باید از محصولات شیمیایی و شوینده های کارخانه ای بهره گرفت. این شوینده ها اعم از پاک نماینده ها، لکه بردارها، ضدعفونی نماینده ها، سفیدنماینده ها و... چندان هم بی خطر نیستند و در این روزهای پایانی سال باید در استفاده از آنها دقت ویژه کنیم. مطالب و مصاحبه این دوصفحه را بخوانید تا با مشکل شوینده ها بیشتر آشنا شوید.

آقای دکتر! اگر شوینده ها مستقیما با پوست ما در تماس باشند چه اثراتی به جا می گذارند؟

تماس مستقیم شوینده ها با پوست مانند صابون ها، پودرها، مایع ظرفشویی، سفیدنماینده ها و ضدعفونی نماینده ها به دلیل دارا بودن pH قلیایی باعث می شوند pH طبیعی پوست که اسیدی و حدود 5 است برای حدود سه ساعت قلیایی شود. حالت اسیدی پوست خاصیت میکروب کش داشته و باکتری ها، قارچ ها و انگل ها را از بین می برد. هر چه پوست قلیایی تر شود این خاصیت دفاعی پوست کاهش می یابد ضمن اینکه pH صابون ها حدود8 و pH مایعات ظرفشویی حدود 12 است و هر چه pH شوینده بالاتر باشد، اندازه pH اسیدی پوست کاهش بیشتری یافته و به حالت قلیایی درمی آید.

ناراحتی پوست با چه علایمی آغاز شده و نهایتا به کجا ختم می شود؟

چنانچه فاصله دو بار تماس پوست با شوینده حدود 4 ساعت باشد پوست فرصت پیدا می نماید که با ترشحات طبیعی آمونیاکی و مختصری اوره مجددا pH را به حالت اسیدی بازگرداند. مشکل وقتی آغاز می شود که پوست شخصی به طور مکرر و با فواصل کمتر از 4 ساعت با شوینده ها تماس پیدا کند. در چنین افرادی ابتدا پوست به آرامی و تدریجی خشک شده و سپس قرمز می شود و در ادامه پوست ترک دار شده و عفونت های قارچی و باکتریایی در آن رشد می نماید، به خصوص در کسانی که پس از آبکشی پوست را کاملا خشک نمی نمایند زیرا در محیط مرطوب و خراش دار میکروب ها آسان تر رشد می نمایند. به غیر از مشکل تغییرات pH پوست با شوینده ها، به دلیل خنثی شدن چربی پوست به غیر از قرمزی و التهاب، خشکی پوست هم به آن اضافه می شود. علاوه بر پوست دست ها، حاشیه ناخن ها هم متورم شده، بعدها دردناک و از گوشه های ناخن ها ترشح مختصری خارج می شود که نشانه ابتلا به قارچ است.

آیا این علایم در خصوص تمام شوینده ها به همین شکل است؛ حتی موقع استفاده از یک مایع ظرفشویی ساده یا صابون و مایع دستشویی؟

همان طور که گفتم pH قلیایی شوینده ها مساوی نیست و هر چه شوینده pH قلیایی قوی تری داشته باشد صدمات آن هم بیشتر است به اسم مثال سفیدنماینده ها، پودرها و ضدعفونی نماینده ها بسیار بیشتر از مایعات ظرفشویی و صابون ها به پوست صدمه می رسانند. مایعات دستشویی هم مانند صابون ها به پوست صدمه می زنند زیرا فقط از حالت صابون به حالت مایع درآمده اند و صدمات آنها مساوی است.

و برای درمان چه کارهایی باید انجام داد؟

برترین درمان در اینجا هم پیشگیری است، یعنی اگر کارهای شستشوی منزل با دستکش انجام شود و بین استفاده از صابون ها و مایعات دستشویی حداقل 4 ساعت فاصله گذاشته شود مسئله ای پیش نمی آید بنابراین صدمات پوستی در افرادی دیده می شود که کارهای منزل را بدون دستکش انجام می دهند و به دلایل وسواس بهداشتی با هر تماس پوست با لوازم غیرعفونی مانند میز، جایگاه، دستگیره در و غیره بلافاصله دست ها را با صابون می شویند در حالی که می توانند با آب خالی دست ها را شسته و صابون و مایعات دستشویی را بعد از هر بار توالت رفتن و یا قبل از خوردن چیزی و یا تماس با یک مواد آلوده استفاده نمایند و بعد از آبکشی، دست ها را با یک کرم معمولی چرب نمایند تا مسئله ای پیش نیاید.

آیا استفاده از کرم های مرطوب نماینده و چرب نماینده کمکی به کاهش علایم می نماید؟

چنانچه فردی اصول بهداشتی فوق را رعایت کند استفاده از یک کرم چرب نماینده معمولی کافی است و در غیر این صورت به کرم چرب نماینده چند قطره آبلیمو اضافه می شود تا pH اسیدی آبلیمو سریع تر pH طبیعی پوست را برگردانده و مواد چرب نماینده، چربی از دست رفته را جبران کند.

آیا شوینده های خارجی بر محصولات داخلی ارجحیت دارند؟

چنانچه فراوری شوینده استاندارد باشد چه ایرانی چه خارجی فرق زیادی ندارند. اینکه از شوینده های خارجی استقبال بیشتری می شود به دلیل احتمال کم تقلب در آنها است. در مواردی شوینده های ایرانی به دلیل گران شدن قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه های فراوری و عدم امکان افزایش قیمت مجبور می شوند از کیفیت شوینده بکاهند که البته شایع نیست و موارد کمی گزارش شده است ولی ازنظر عوارض پوستی شوینده ها چنانچه نکات فوق رعایت نشود صدمات پوستی ایجاد می شود.

چه توصیه هایی به مصرف نمایندگان برای کاهش مسائل پوستی دارید؟

به طور خلاصه وسواس بهداشتی و استفاده مکرر از شوینده ها می تواند مضر باشد. افرادی که عادت به استفاده مکرر از شوینده ها دارند باید بدانند که این عمل نه تنها باعث حفظ سلامتی و بهداشت نمی شود بلکه مضر هم هست. موقع خرید شوینده های ایرانی به شماره پروانه فراوری و بهره برداری توجه نمایند. موقع خرید شوینده های خارجی باید به برچسب هولوگرام آن توجه شود که به وسیله مقامات مسوول ذیربط کنترل های ضروری صورت گرفته است یا خیر و اگر تاریخ انقضاء مصرف دارد با تاریخ روز، آن را مطابقت دهند. در صورتی که موارد فوق رعایت شده و از کرم های چرب یا گلیسیرین و آبلیمو استفاده شود ولی همچنان حساسیت و صدمات پوستی ادامه دارد باید به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایند.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1593

به "شوینده ها با پوست چه می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوینده ها با پوست چه می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید