شازند بهشتی سرریز از چشمه و سراب!

به گزارش بلندانیوز، شازند تنها دیاری در سرزمین پهناور ایران است که نسبت به وسعت خود، در دامنه کوه هایش بیشترین چشمه ها و سراب ها سرازیر است.

شازند بهشتی سرریز از چشمه و سراب!

خبرنگاران: طبیعت زیبا، چشمه های گوارا و سراب های پرآب، همه و همه در شهرستان شازند گرد هم آمده اند تا این سرزمین را به یک بهشت کوچک تبدیل نمایند، بهشتی که آثار و تپه های باستانی آن، یادگاری از دوران پیش از تاریخ است و اکنون این یادگاری های باستانی، منظره مسافرانی است که به این دیار کهن می آیند.

شاید به جرأت بتوان گفت شازند تنها دیاری در سرزمین پهناور ایران است که نسبت به وسعت خود، در دامنه کوه هایش بیشترین چشمه ها و سراب ها سرازیر است. زمستان پربرکت هر سال، نوید بخش چشمه ها و سراب هایی جوشان تر از قبل است که در سفر به این دیار زیبا، حیف است پای این پرآب ترین و پرخروش ترین چشمه ها نرفت و طعم گوارای آب هایشان را نچشید.

شازند در قدیم ادریس آباد نام داشته است، اما کم کم به واسطه کوهی در نزدیکی آن، به شازند معروف شده است. آب و هوای شازند، سرد و کوهستانی است و در زمستان، سردترین نقطه استان مرکزی است. به دلیل بارش برف فراوان، در منطقه ای بالاتر از بخش هندودر، پیست اسکی مجهز و بزرگی احداث شده که به عنوان یکی از جاذبه های توریستی شازند، زمستان هر سال، میعادگاه بسیاری از گردشگران و اسکی بازان منطقه ها دور و نزدیک است.

در آستانه باستانی:

در 6 کیلومتری جنوب شازند، شهری واقع شده است که یکی از قدیمی ترین سکونتگاههای تاریخی ایرانیان است. این شهر در دوران درگیری بین امین و مامون عباسی، اعلام بی طرفی کرد و همین مسأله سبب ویرانی آن شد و بقایای آن نیز در حمله مغول ها از بین رفت. آستانه در زمان صفویه مجدداً تعمیر و نوسازی شد و به سبب وجود مقبره امامزاده سهل بن علیع و چندین امامزاده دیگر، در زمان صفویه بازسازی و به نام آستانه نامگذاری شد.

زیارتگاه بزرگان:

شهر آستانه، مدفن چهار تن از وابستگان به آل ابوطالب است که زیارتگاه آنان به سهل بن علیع مشهور است. این امامزادگان، حضرت سهل بن علیع، حضرت طالب بن علیع، حضرت جعفربن علیع و حضرت فضل بن جعفرع است که با 6 واسطه، نسب آنها به حضرت امام سجادع می رسد. بنای زیارتگاه از نوع آجری و مربوط به دوران آل بویه است و گنبد کنونی آن با 28 متر ارتفاع، یکی از گنبدهای مرتفع در ایران و مربوط به دوران صفوی است که در دوران افشاری، قاجاری و در عصر حاضر نیز بازسازی شده است. این زیارتگاه دارای 4 صحن و سرا است و تزیینات کاشی کاری و آینه کاری و گچبری آن بسیار نفیس و مجذوب کننده و بیانگر هنر و ذوق معماران و هنرمندان سبک معماری اسلامی در قرون مختلف است. سالانه هزاران نفر از سراسر کشور با سفر به آستانه، ضمن زیارت و سیاحت، از بنای با شکوه این زیارتگاه نیز تماشا می نمایند.

چشمه دوخواهران:

در شمال شرقی شهر آستانه و در دامنه کوه دو خواهران از رشته کوه راسوند و در ارتفاع 2 هزار و 360 متری، آب بسیار سرد و گوارایی از دل صخره ها بیرون می آید که به چشمه دو خواهران معروف است. از ابتدای سرچشمه تا پایین روستای دو خواهران، انواع درختان تنومند و کهنسال چنار ، صنوبر، بید و گردو خودنمایی می نماید.

خورد و خوراک:

غذاهای محلی ویژه این شهرستان، آش ترخینه، دو کشک یا همان کل جوش، آش ماست، قورمه، نوعی آبگوشت به نام بروش درک، خوراک جاجیق، آش تابلو و کوفته شیله است و نان گرده یا کوله و نان خانقلی، از معروف ترین نان های محلی این منطقه به شمار می رود.

سوغات:

انگور و کشمش، سنجد و گردو، صابون معروف شازند، انواع فتیر، قالی و گلیم و رودوزی های سنتی، آثار چوبی شامل منبت کاری روی چوب، معرق کاری، پیکر تراشی، خراطی، سفالگری و کپو بافی، از سوغاتی های معروف شازند است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1402 بروزرسانی: 24 مرداد 1402 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2076

به "شازند بهشتی سرریز از چشمه و سراب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شازند بهشتی سرریز از چشمه و سراب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید