روغن تخمه هندوانه

به گزارش بلندانیوز، خواص مفید روغن هندوانه به غلظت بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این تخمه ها نسبت داده می گردد. در این مقاله کاربردهای مختلف روغن بدست آمده از تخمه های هندوانه مورد آنالیز قرار می گیرند.

روغن تخمه هندوانه

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

خواص مفید روغن هندوانه به غلظت بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در این تخمه ها نسبت داده می شود. در این مقاله کاربردهای مختلف روغن بدست آمده از تخمه های هندوانه مورد آنالیز قرار می گیرند.

در کشورهای آسیایی، تخمه هندوانه خشک شده و بوداده به اسم میان وعده مصرف شده و یا به سوپ، سالاد و غذاهای مختلف دیگر افزوده می شود. این تخمه سرشار از پروتئین و چربی است. تخمه هندوانه سرشار از مواد معدنی مهمی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، منگنز، مهمیم، مس و ویتامین های مختلف گروه B است. مواد مغذی تخمه هندوانه نقش مهمی در بخشیدن خواص دارویی به روغن آن بازی می نمایند. این روغن را بعلاوه تحت اسم روغن هندوانه می شناسند. در این بخش فوائد روغن بدست آمده از تخمه یا دانه هندوانه را معرفی می نماییم.

روغن استخراج شده از تخمه هندوانه

این روزها، روغن به دست آمده از تخمه هندوانه، برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی گیرد. از قدیم، در غرب آفریقا این روغن برای آشپزی بکار برده می شد. این روغن به وسیله جوامع آفریقایی برای هزاران سال مورد استفاده قرار می گرفت. کسانی که چیزی در خصوص این روغن نشنیده اند، حتماً فکر می نمایند که این روغن به تازگی به گروه روغن های گیاهی افزوده شده است. اما حدود 5000 سال پیش، هندوانه و روغن آن در رژیم غذایی مردم آفریقا خصوصاً سکنه سراسر صحرای کالاهاری مورد استفاده قرار می گرفته است. آنها سابقاً این روغن را جهت بهره بردن از خواص تغذیه ای آن مصرف می نمودند. در آفریقا، به این روغن بعلاوه روغن اوتانگا و یا روغن کالاهاری می گویند. این روغن به وسیله روش پِرس سرد تخمه خشک شده هندوانه (سیترولوس ولگاریس) استخراج می شود.

روغن هندوانه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده ای مانند لینولئیک و اسید اولئیک است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 9 است. این روغن هنگامی که در مکانی سرد و خشک نگهداری شود، ماندگاری و عمر مفید نامحدودی خواهد داشت. روغن هندوانه ویسکوزیته یا چسبندگی بسیار عالی دارد. این روغن روشن بوده و بی رنگ و یا به رنگ زرد کمرنگ می باشد. این روغن به راحتی و به سرعت در پوست جذب می شود. تمام این خواص آن را به یک روغن چند منظوره تبدیل می سازد.

روغن تخمه هندوانه برای پوست

از آنجا که روغن هندوانه بسیار نفوذپذیر می باشد، پوست شما را به سرعت نرم و تغذیه می سازد. رغن هندوانه به خاطر خواص نرم نمایندگی خود شناخته شده است و ماهیت چرب و روغنی ندارد. روغن هایی که منافذ پوست را مسدود می سازند، از دفع مواد سمی به وسیله پوست جلوگیری می نمایند، اما روغن هندوانه منجر به مسدود شدن منافذ پوست نمی شود. این روغن در مواد آرایشی مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد به این علت که به یک میزان برای انواع پوست مؤثر می باشد. این روغن در روغن های بچه، کرم های صورت، لوسیون بدن، صابون و حتی کرم های چشم وجود دارد. تأثیر آرام سازی آن هنگامی که برای ماساژ بکار می رود، احساس آرامش را به شما می بخشد. این روغن بسیار مرطوب نماینده بوده و در تقریباً تمام روغن های طبیعی بچه وجود دارد.

روغن هندوانه دارای خواص استثنایی است. این روغن به دفع سبوم (چربی پوست) مازاد از پوست یاری می نماید. و به اسم عامل پاک نماینده برای هم پوست چرب و هم خشک عمل می نماید. افرادی که از آکنه رنج می برند هم می توانند از این روغن استفاده نمایند، به این علت که به از بین رفتن روغن جمع شده در منافذ پوست یاری می نماید. خواص آنتی اکسیدانی بعضی مواد معدنی مانند روی، مس، منگنز موجود در این روغن یاری نموده تأثیرات رادیکال های آزاد بر روی بدن را خنثی سازند. این روغن به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما یاری می نماید، به این علت که حاوی میزان زیادی اسیدهای چرب لازم است. ویتامین های گروه B یاری نموده از تجمع بیش از حد رنگدانه، خطوط ناشی از کش آمدن پوست یا ترک پوست، چین و چروک و غیره رهایی یابید. در نتیجه، این روغن اثرات پیری را تا حدی کاهش داده و به حفظ ظاهر جوان پوست یاری می نماید.

روغن تخمه هندوانه برای مو

خواصی که این روغن را به برترین روغن برای پوست تبدیل می سازد، بعلاوه آن را به روغنی عالی برای مو و پوست سر بدل می نماید. خواص آنتی اکسیدانی عناصر آن به از بین بردن احتمال بروز بیماری های پوست سر یاری می نماید. طبیعت بسیار مرطوب نمایندگی آن پوست سر را مرطوب و سالم نگه می دارد. این روغن از شور ه سر، خشکی و مجعد یا وز شدن مو جلوگیری می نماید. گرچه این روغن موی شما را مرطوب می سازد، اما موجب چرب شدن آن نمی شود. ویتامین های B نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو و خشکی مو با بالا بردن جریان خون در پوست سر ایفاء می نمایند. ویتامین B6 فراوری ملانین که جهت ضخامت و پرپشتی مو لازم است را تحریک می سازد.

روغن تخمه هندوانه یک محصول طبیعی بوده و عوارض جانبی که در لوازم آرایشی بهداشتی مصنوعی دیده می شود، در این روغن وجود ندارد. این روغن بعلاوه در آروماتراپی مورد استفاده قرار می گیرد، به این علت که رایحه ملایم آن بدن و فکر و روح را آرام می سازد. این روغن به از بین بردن استرس یاری می نماید. یک بطری روغن کالاهاری خریداری نموده و تفاوت آن را در عرض چند هفته مشاهده خواهید کرد. تنها مطمئن شوید که آن را از یک منبع معتبر تهیه نموده و به وسیله مارک یا نشان تجاری قابل اعتمادی فراوری شده باشد.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1630

به "روغن تخمه هندوانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن تخمه هندوانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید