راه چاره دولت برای کاهش قیمت خودرو چیست؟

به گزارش بلندانیوز، در روز 23 اردیبهشت بود که به دستور مقامات قضائی قیمت خودرو از سایت ها حذف شد. هدف وزارت صمت که در آن موقع درخواست چنین حکمی را داده بود، کنترل قیمت ها و محدود کردن سوداگران ملک و خودرو بود.

راه چاره دولت برای کاهش قیمت خودرو چیست؟

به گزارش تجارت نیوز، آنالیز قیمت خودرو ها از اردیبهشت تا به امروز نشان می دهد که نه تنها این هدف کنترل نمایندگان قیمت خودرو محقق نشده بلکه قیمت ها سرسام آور افزایش یافته اند.

در این گزارش براساس داده های سایت باما، آنالیز فرایند افزایش قیمت دو خودرو داخلی و خارجی به خوبی این مسئله را تایید می نماید که حذف قیمت ها از پلتفرم های آنلاین آگهی کارساز نبوده است.

افزایش قیمت 53 میلیونی

پژو 206 تیپ 2 مدل 99 در اردیبهشت 137 میلیون تومان قیمت داشت. در 17 تیر درست یک روز بعد از اعلام قیمت سه ماهه دوم از سوی ایران خودرو قیمت این محصول به 141 میلیون تومان رسید. در 29 مرداد دلار در آستانه فرایند افزایشی بود که این خودرو در بازار به قیمت 168 میلیون تومان رسید.

هفته اول مهر با تصمیم بانک مرکزی دلار آرام گرفت، ولی قیمت این خودرو همچنان فرایند صعودی خود را حفظ کرد و به نرخ 227 میلیون تومان رسید. در شش آبان با اعلام قیمت های جدید برای سه ماهه سوم بار دیگر قیمت ها رشد کرد و از مرز 235 میلیون تومان نیز گذشت. حدود 10 روز بعد و با اعلام نتایج اولیه انتخابات آمریکا، پژو 206 تیپ 2 کمی ریزش کرد و به 225 میلیون تومان رسید.

با شروع دی و پیش از اعلام قیمت های جدید از سوی شورای رقابت قیمت این خودرو به 178 میلیون تومان و یک روز بعد از فرمول جدید شورای رقابت این محصول به 190 میلیون تومان رسید. در 17 دی با اعلام بازگشت قیمت آگهی های خودرو با کمی افزایش این خودرو 195 میلیون تومان شد. در نهایت 10 روز بعد از بازگشت قیمت ها پژو 206 تیپ 2 روی 192 میلیون تومان آرام گرفت.

در واقع خودرو 206 پس از حذف قیمت ها در آگهی های آنلاین تا بازگشت قیمت ها یعنی در بازه زمانی 8 ماهه، 53 میلیون تومان (38 درصد) افزایش یافته است.

این نوسان شدید در خودرو هایی مانند تیبا صندوقدار تیپ SX نیز رخ داد. قیمت این خودرو پیش از اعلام دستور دادستانی 77 میلیون تومان بود، اما در حال حاضر 115 میلیون تومان است.

در مورد خودرو های خارجی نیز این موضوع صدق می نماید. هیوندای سانتافه مدل 2017 (کرمان موتور) در زمان برداشتن قیمت ها، حدود یک میلیارد تومان خرید و فروش می شد، اما با شیب تند افزایش قیمت ها پس از اعمال افزایش قیمت سه ماهه سوم به بیش از دو میلیارد و 800 میلیون تومان رسید.

اگر چه این خودرو طی ماه های اخیر افت قیمت داشته، اما در دوره حذف قیمت ها در نیمه دوم دی حدود دو میلیارد تومان قیمت داشت؛ یعنی 100 درصد افزایش یافته است.

نائب رئیس اول اتحادیه نمایشگاه داران خودرو درباره علت افزایش قیمت خودرو مطرح کرد: عدم واردات خودرو، نوسانات قیمت دلار، عدم فراوری و تحویل به موقع خودرو و در مقابل بالا بودن تقاضای مردم برای خرید این کالا موجب افزایش قیمت آن شده است. در واقع مسئولان با تصمیماتی که می گیرند باعث این افزایش قیمت ها هستند.

اسد کرمی ادامه داد: با کاهش ارزش پول ملی، مردم برای این که از تورم جا نمانند به دنبال این هستند که دارایی نقدی خود را به کالا تبدیل نمایند و مجبور به خرید خودرو می شوند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1242

به "راه چاره دولت برای کاهش قیمت خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره دولت برای کاهش قیمت خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید