دیپلمات روس: ناتو به پیشنهادات روسیه برای کاهش تنش واکنش نشان نمی دهد

به گزارش بلندانیوز، معاون وزیر خارجه روسیه با اشاره به اینکه آمریکا با کشورهای اروپایی به عنوان زیردست برخورد می کند، از بی توجهی مقامات ناتو به پیشنهاد مسکو درباره عدم برگزاری مانورهای نظامی در خطوط تماس روسیه-ناتو انتقاد کرد.

دیپلمات روس: ناتو به پیشنهادات روسیه برای کاهش تنش واکنش نشان نمی دهد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، الکساندر گروشکو معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه کامرسانت گفت که مسکو پیشنهاد کرده که پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) انجام مانورهای نظامی در مناطق تماس بین روسیه و کشورهای عضو این بلوک را متوقف سازد.

این دیپلمات بلندپایه گفت: ما از کشورهای ناتو دعوت کرده ایم توافق شود تا سطح مانورهای نظامی پایین آورده شود و در مناطق تماس بین روسیه و کشورهای عضو ناتو تمرین نظامی برگزار نشود. به گفته وی ، در وهله نخست صحبت بر سر مناطق بالتیک و دریای سیاه است، ولی ناتو صرفاً به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده است.

گروشکو تأکید کرد: این برای ما کاملاً غیر قابل توضیح است، برای اینکه، در ظاهر مقامات بروکسل بار دیگر از اهمیت کاهش تنش در روابط با روسیه صحبت می کنند.

مقامات اروپایی هم به عدم تطابق ناتو با واقعیات امروز جهان اعتراف می کنند

وی افزود: مسکو علائمی را دریافت می کند که پیمان آتلانتیک شمالی در تلاش است تا در روابط خود با روسیه تجدید نظر کند. همانطور که می دانید، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه ، شرایط ناتو را به تعریف پزشکی ( مرگ مغزی ) تشبیه کرده است. به همین دلیل در نشست سران اخیر ناتو در لندن ، تصمیم به ایجاد گروهی از خردمندان گرفته شد که تا سال 2021 توصیه هایی را برای چگونگی تطبیق پیمان آتلانتیک شمالی با واقعیات جهان حاضر ارائه دهند. از هم اکنون، به عنوان بخشی از این فرایند ، سیگنال هایی مبنی بر تلاش برای تجدید نظر در روابط با روسیه وجود دارد. امیدوارم که این سازمان به این نتیجه گیری دست یابد که حمله به ماشین نظامی ناتو به عنوان یک تهدید بزرگ از شرق بی معنا و غیر واقع بینانه است ، حتی از دیدگاه امنیت کشورها- اعضای این بلوک ، که اکنون در حال صرف بودجه و نیروهای عظیمی برای مبارزه با تهدید خیالی هستند.

در سال 2019 ، روابط روسیه و ناتو تیرگی بیشتری نسبت به گذشته یافت. از بین رفتن پیمان دوجانبه روسیه و آمریکا درباره نابودی موشک های دارای برد متوسط و کوتاه تر، استقرار نیروها و تسلیحات نظامی مضاعف در مرزهای شرقی ناتو و لفاظی های شدیدالحن علیه مسکو تنش موجود در روابط دوجانبه را افزایش داد.

آمریکا برخلاف منافع کشورهای اروپایی، خواسته های خود را بر آنها تحمیل می کند

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین هشدار داد که خروج احتمالی ایالات متحده از پیمان آسمان باز ضربه دیگری به امنیت اروپا وارد خواهد کردد.

این دیپلمات بلندپایه گفت: در واشنگتن در بسیاری از مواقع به متحدانشان در اروپا به عنوان زیردست خود نگاه می کنند: آنها را مجبور به خرید تسلیحات نظامی آمریکایی کرده، سعی دارند تا آنها را وادار کنند گاز مایع آمریکا را به جای گازروسیه خریداری کنند ، علیه کشورهای اروپایی که به خواست آنها تن ندهند، وضع مجازات می کنند ، از توافقات و پیمان هایی خارج می شوند که برای خود اروپایی ها بسیار با اهمیت هستند.

گروشکو همچنین به این تناقض اشاره کرد که اروپا عملاً با این برخورد مخالفتی نکرده نیست و به گفته این دیپلمات ، هنوز آمادگی ندارد صدایش را برای دفاع از منافع خویش بلند کند.

علاوه بر این ، وی تأکید کرد که در صورت خروج آمریکا از پیمان آسمان باز ، روسیه قطعاً بر اساس منافع ملی تصمیماتی را اتخاذ خواهد کرد.

در اوایل ماه اکتبر، الیوت انگل رئیس کمیته امور بین المللی مجلس کنندگان کنگره آمریکا ، از خروج احتمالی ایالات متحده از پیمان آسمان باز خبر داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 411

به "دیپلمات روس: ناتو به پیشنهادات روسیه برای کاهش تنش واکنش نشان نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلمات روس: ناتو به پیشنهادات روسیه برای کاهش تنش واکنش نشان نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید