در دوران پساکرونا، پرسفرترین ماه های سال کدام خواهد بود؟

به گزارش بلندانیوز، با رفع تدریجی محدودیت سفر ناشی از شیوع ویروس کرونا، به نظر می رسد مسافران ایرانی چه برای سفرهای داخلی و چه برای سفرهای خارجی، مرداد و شهریور را ماه های مطلوبی برای سفرهایشان می دانند و برای این ماه ها برنامه سفر خود را خواهند چید.

در دوران پساکرونا، پرسفرترین ماه های سال کدام خواهد بود؟

برای مشاهده و مطالعه این پژوهش آماری، می توانید به سایت سفرمارکت مراجعه کنید.

سفرمارکت که بازار مجازی (marketplace) بلیط هواپیما و تور مسافرتی است، شاهد آسیب سنگین صنعت گردشگری در اثر شیوع ویروس کووید19 بود. آسیبی که ناشی از رکود بی سابقه سفر، لغو پروازها و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان بود. از همین رو، سفرمارکت به عنوان یک برند نوظهور و نوپا در صنعت گردشگری تلاش کرد با مطالعات آماری، به تحلیل شرایط کنونی و همچنین برآورد دورنمای صنعت گردشگری در دوران پساکرونا بپردازد.

به همین دلیل، سفرمارکت یک مطالعه آماری را به کمک پرسشنامه آنلاین انجام داد. بالغ بر 6 هزار نفر در این مطالعه آماری شرکت کردند و به پرسش های آن به صورت اینترنتی پاسخ دادند. پس از استخراج نتایج پاسخ دهندگان و تحلیل آنها، یک اینفوگرافی تهیه شد که چکیده این مطالعه را به نمایش می گذارد.

یکی از نتایج و خروجی های مطالعه سفرمارکت از جامعه نمونه ای که مورد بررسی قرار گرفت، زمان مورد نظر برای سفر بود. در پرسش مطرح شده در این نظرسنجی، از پرسش شوندگان پرسیده شده بود که چه زمانی را برای سفر ترجیح می دهید؟

پرسش شوندگان در دو بخش سفرهای خارجی و سفرهای داخلی به این پرسش پاسخ دادند.

در بخش سفرهای داخلی، 46 درصد از شرکت کنندگان، ماه های مرداد و شهریور را به عنوان زمان مورد نظر برای سفر پساکرونایی خود معرفی کردند.

در بخش سفرهای خارجی هم پرسش شوندگان، نظر مشابهی داشتند. 38 درصد از نمونه آماری سفرمارکت، مرداد و شهریور را ماه های مورد نظر خود برای مسافرت خارجی دانستند.

اما چرا این نتایج به دست آمده است؟ به نظر می رسد رفع نشدن کامل محدودیت های سفر و همچنین برجا ماندن نگرانی های بهداشتی درباره بیماری کرونا، موجب شده است تا ماه های خرداد و تیر، نتوانند خود را به دو ماه پایانی تابستان برسانند. چه بسا اینکه تعطیلی های پر تعداد ماه خرداد، موجب پیشی دریافت این ماه از ماه تیر، در سفرهای داخلی و خارجی شد. از سوی دیگر، آزمون های پایانی مدارس و دانشگاه ها، صرف نظر از اینکه به صورت مجازی برگزار شود یا حضوری، بر کاهش محبوبیت ماه تیر برای سفر تاثیرگذار بوده است.

اما در آن سوی طیف، هر چند پاییز و زمستان، تقریبا 20 درصد از پرسش شوندگان را برای برنامه ریزی سفر، شامل شدند اما نگرانی از موج دوم کرونا و عدم مطلوبیت سنتی فصل های سرد برای سفر موجب شد دو ماه پایانی تابستان، پیشتاز سفرهای دوران پساکرونایی بر اساس نظرسنجی سفرمارکت باشد.

نکته دیگری که از این مطالعه به دست آمد این بود که 75 درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش که در 2 سال گذشته به سفر خارجی رفته اند، برای امسال هم سفر خارجی و بلیط هواپیما را در برنامه خود خواهند داشت. این بدان معناست که یک بارقه امید برای صنعت آسیب دیده گردشگری وجود دارد که با رفع محدودیت های ناشی از کرونا و باز شدن مرزهای خارجی، بیشتر کسانی که سفر خارجی را در سبک زندگی خود گنجانده اند، امسال هم به سفر بروند و موجب جان دریافت دوباره پروازهای خارجی و به خصوص پرواز تهران استانبول شوند.

یک برداشت دیگر از این داده آماری این است که سفر رفتن گونه ای عادت یا بخشی از سبک زندگی و فرهنگ اجتماعی جامعه است. پس اگر صنعت گردشگری بخواهد خود را در برابر امواج ناگهانی و تهدیدهایی مانند کرونا مقاوم کند و بتواند پس از عبور این امواج دوباره جانی تازه بگیرد، باید روی فرهنگ سازی، آموزش و گسترش فرهنگ سفر سرمایه گذاری کند و آن را در سبد هزینه های خانوار ایرانی، نهادینه و دائمی کند.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 878

به "در دوران پساکرونا، پرسفرترین ماه های سال کدام خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دوران پساکرونا، پرسفرترین ماه های سال کدام خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید