تولید و سود بالا با کمترین استرس ممکن!

به گزارش بلندانیوز، رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات بوشهر می گوید روش پرورش ماهی در قفس هر روز بیش از پیش جای خود را در دنیا باز کرده و روبه گسترش است. این طرح از نظر هزینه کرد، و میزان سودآوری بالا بسیار توجیه پذیر است، زیرا در میزان تولید در دریا از نظر آبزی پروری محدودیتی ندارد...

تولید و سود بالا با کمترین استرس ممکن!

به گزارش خبرنگاران، پرورش ماهی در قفس این است که ماهی های پرورشی را در محیطی محصور در دریا پرورش می دهند، که این فضای محصور یا همان قفس، به وسیله تورها با مِش های مختلف و بسته به سایز ماهی احاطه می شود، این تورها از جنس های مختلف الیاف یعنی نایلون، نخ و... ساخته شده و ماهی را در محیط دریا محصور و قابل برداشت می کند.

حامد رضایی اندازه قفس های پرورش ماهی را متفاوت دانست و گفت: این قفس ها ممکن است 5 تنی، 15 تنی و یا 1000 تنی باشند، قفس های زیر 10 تن برای فضاهایی مثل رودخانه و دریاچه ها هستند ولی قفس هایی که در دریا قرار داده می شوند باید حداقل 50 یا 60 تن باشند. البته در سطح استان بوشهر کوچکترین قفس استفاده شده 30 تن و بزرگترین آن 125 تن بوده است.

وی اظهار کرد: این روش پرورش، هر روز بیش از پیش جای خود را در دنیا باز کرده و روبه گسترش است، و خیلی از کشورهای حوزه خلیج فارس مانند قطر و عربستان نیز وارد کار شده اند، ایران نیز از سال 96 به شکل جدی این پروژه را پیگیری کرده و در استان بوشهر برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت زیادی برای آن تعریف شده است، در سال 84 یک طرح اولیه پایلوت پرورش ماهی در قفس در کنگان اجرا شد ولی به عنوان یک پروژه مالی از سال 96 آغاز شد.

بازگشت سرمایه زیاد پرورش ماهی در قفس

رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات استان بوشهر اظهار داشت: این پروژه از نظر هزینه کرد، و میزان سودآوری بالای آن بسیار توجیه پذیر است، زیرا در میزان تولید در دریا از نظر آبزی پروری محدودیتی ندارد، علاوه بر آن هزینه اولیه آن نسبت به تولید بسیار کم است، برای مثال در حال حاضر احداث یک مجموعه 20 هکتاری پرورش میگو با ظرفیت 70 تا 100 تن در سال بالغ بر 3 میلیارد تومان هزینه ثابت دارد که سود آن -برای هر 100 تن- حدود 1.5 میلیارد تومان است، اما برای پرورش ماهی در قفس همین میزان هزینه را برای قفس ها و برای یک مجموعه 500 تنی ماهی انجام می دهیم و سود آن چیزی بالغ بر 7.5 میلیارد تومان است.

تولید با کمترین استرس ممکن

رضایی تاکید کرد: اجرای طرح پرورش ماهی در قفس در دریا، محدودیتی ندارد و به واسطه جریاناتی که در منطقه آبی صورت می گیرد سریعا تعویض آب صورت می گیرد، این تعویض آب طبیعی فضای زیستی مناسبی را برای ماهی ها فراهم می کند که باعث می شود در کمترین استرس ممکن تولید انجام شود. همچنین بازماندگی در قفس یعنی میزان موجودی که در قفس می ریزیم و برداشت می کنیم تقریبا بین 90 تا 95 درصد است، اما در مزارع میگو، میانگین بازماندگی 70 درصد است و دلیل آن نیز همان استرس های محیطی و تعویض آب است.

وی با بیان اینکه هزینه هایی که بابت خوراک آبزیان انجام می شود، گفت: حدود 60 تا 70 درصد هزینه های تولید مربوط به خوراک است و با توجه به اینکه ماهی ها علاوه بر غذایی که به آنها داده می شود از موجودات دریا نیز تغذیه می کنند، یعنی در چرخه زیستی اکوسیستم، شرکت کرده و در نهایت مکمل های پروتئینی، معدنی و ویتامینی خود را از محیط تامین می کند و همین امر هزینه غذای آن ها را نیز پایین نگه می دارد.

یک پروژه مالی فعال

این مسئول گفت: در حال حاضر این پروژه در منطقه چاه پهن شهرستان تنگستان فعالیت می کند، و ان شالله در سال جاری دو مجموعه در دیر و یک مجموعه قفس در منطقه تنگستان وارد آب می شود، همچنین دو مجموعه نیز در امام حسن داریم که قفس ها مونتاژ شده و طی روزهای جاری وارد آب می شود. در بخش شبانکاره، پشت سد رییس علی دلواری نیز شرکت آرام صید با ظرفیت 2 هزار تن در هر دوره مشغول به فعالیت هستند.

رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات بوشهر بیان نمود: از آنجا که این پروژه بسیار هزینه بر بوده، و متقاضیان آن نیز بسیار زیاد است هرکسی توان اجرای آن را ندارد. برای اعطای تسهیلات از سوی شیلات، متقاضیان باید وثیقه دهند و چون همه افراد توان دادن وثیقه ندارند و اینکه هدف ما نیز تنها صدور مجوز نیست و بیشتر اجرای پروژه است، طی یک سال اخیر با تغییر قوانین اهلیت مالی متقاضیان را می سنجیم، و در صورت داشتن شرایط احراز، مجوزها اعطا می شود.

حامد رضایی با اشاره به حمایت هایی که انجام می شود، گفت: به دلیل بالا بودن هزینه مطالعات با مشخص مشاور مطالعات و سنجش و مشخص کردن پهنه دریا با هزینه 3 میلیارد تومان از سوی شیلات اجرا شده است. سابق بر این نیاز به 15 استعلام برای اخذ مجوز وجود داشت که هم اکنون با 3 استعلام انجام می شود، و یا در سال های گذشته متقاضیان باید برای فعالیت هایی همچون کارگاه نصب و مونتاژ قفس، انبار، سردخانه و... زمین پشتیبان در خشکی داشتند که در حال حاضر زمین در خشکی و مجوز به متقاضیان اعطا می شود، و در زمینه تسهیلات نیز، برای اجرای پروژه با ظرفیت 500 تن ماهی، حداقل 10 میلیارد تومان و برای 1000 تن، نزدیک به 17 میلیارد تومان تسهیلات با سود 7 درصد از محل بانک کشاورزی اعطا می شود.

طرح پرورش ماهی در ساحل و حذف هزینه ها

وی با اشاره به هدف ساماندهی صیادان و تعریف پروژه های جدید شرح داد: پروژه جدیدی تحت عنوان اجرای طرح پرورش ماهی در ساحل تعریف کرده ایم که به آن پرورش ماهی در پِن نیز گفته می شود، یعنی قفس های پرورش ماهی که شناور نیستند و در بستر دریا مستقر می شوند و دیگر بحث تردد در دریا وجود ندارد و بسیاری از هزینه ها حذف می شود و در صورت عملی شدن پروژه پرورش ماهی در ساحل، هزینه آن نسبت به پرورش ماهی در قفس (دریا) بسیار کمتر خواهد بود.

رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات بوشهر بیان نمود: این پروژه که از نظر مالی بسیار توجیه پذیر است در مرحله مطالعه قرار گرفته است و در جنوب کشور، بوشهر اولین جایی است که این پروژه را در قالب یک مجموعه 100 تنی متشکل از 10 مجموعه 10 تنی -که هر کدام به 3 صیاد واگذار می شود- اجرا می کند.

زمان مناسب پرورش ماهی در قفس چه موقع است؟

رضایی در خصوص زمان مناسب اجرای طرح پرورش ماهی عنوان کرد: ماهی ها با وزن 30 گرم وارد قفس می شوند که با توجه به شرایط دمایی استان بوشهر در کل سال برای این ماهی مناسب است ولی به دلیل شرایط جوی از اسفندماه ذخیره سازی و پرورش ماهی ها را انجام می دهیم تا در آبان ماه سال بعد صید و برداشت انجام شود، که البته این بازه زمانی محدودیتی ندارد و می توان ماهی را تا یک سال نیز در قفس نگه داری و یا زمستان گذرانی کرد و ماهی به واسطه کاهش دما در دریا تلف نمی شود.

رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات بوشهر طرح پرورش ماهی در قفس را بسیار سودآور و اشتغال زا خواند و به خبرنگاران گفت: مدت زمان برگشت سرمایه پروژه پرورش ماهی در قفس یک سال است و به نظر می رسد که سرمایه گذاری در این بخش دو طرف سود است و هم برای سرمایه گذار سود بالایی داشته و هم اینکه در 12 ماه سال ظرفیت اشتغال مستقیم و غیر مستقیم دارد. همچنین این طرح در رونق و رشد و پیشرفت روستاهای ساحلی بسیار تاثیرگذار است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 154

به "تولید و سود بالا با کمترین استرس ممکن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید و سود بالا با کمترین استرس ممکن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید