ترمز پیری را با روشی ساده بکشید

به گزارش بلندانیوز، به نظر می رسد یکی از این عوامل هیدراتاسیون باشد. در مطالعه سال 2023 که در نشریه eBioMedicine منتشر شده است، محققان شرایط سلامت بیش از 11 هزار شرکت نماینده در سنین 45 تا 66 سال را در یک دوره 25 ساله آنالیز کردند تا معین نمایند که آیا هیدراتاسیون ممکن است در کند کردن روند پیری نقش داشته باشد یا خیر.

ترمز پیری را با روشی ساده بکشید

گروه تحقیق به عنوان نشانگر زیستی هیدراتاسیون (یا کمبود آن)، سطوح سدیم سرم خون شرکت نمایندگان را میزان گیری کردند. در حالی که سدیم برای متعادل نگه داشتن سطح مایعات حیاتی محسوب می گردد، بر اساس نتایج تحقیقات منتشر شده، وجود سطوح بالای سدیم در خون با کم آبی بدن مرتبط است که می تواند منجر به وضعیتی به نام هیپرناترمی گردد. یافته های مطالعه نشان داد کسانی که سطح سدیم سرم بالاتری داشتند، از نظر بیولوژیکی پیرتر از سن تقویمی خود بودند.

این گروه در تحقیقات خود بیان نمود که محدوده طبیعی سطح سدیم سرم بین 135 تا 146 میلی مول در لیتر (mmol/l) است و تعیین شد شرکت نمایندگانی که سطح سدیم آن ها از 142 میلی مول در لیتر فراتر رفته بود، 39 درصد بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مزمن بودند و 50 درصد بیشتر احتمال داشت که علائم پیری بیش از سن تقویمی خود را نشان دهند(که به عنوان سن بیولوژیکی آنان شناخته می گردد).

خطر بیشتر بیماری مزمن و مرگ زودرس در ارتباط با افزایش سن بیولوژیکی مشاهده شد. در حالی که هنوز نیازمند تحقیقات بیشتر هستیم، گروه تحقیق اعلام نمود که کم آبی یک عامل اصلی در افزایش سطح سدیم سرم خون است که متعاقبا اهمیت هیدراتاسیون کافی را برجسته کرد.

با این حال ننوشیدن آب کافی تنها عاملی نیست که می تواند با افزایش سن، تعادل مایعات را از بین ببرد. تغییرات طبیعی بدن نیز مانند افزایش خروجی ادرار از کلیه ها با افزایش سن نگه داشتن مایعات را برای آن سخت تر می نماید. افراد مسن داروهای بیشتری مصرف می نمایند که بعضی از آن ها می توانند از دست دادن مایعات را تشدید نمایند. به طور میانه در حالی که مایعات 60 درصد از وزن بدن یک فرد جوان را تشکیل می دهد، این عدد در افراد مسن به 45 درصد کاهش می یابد.

در حالی که تغییرات مرتبط با افزایش سن در بدن ممکن است به طور کامل قابل پیشگیری نباشد، متخصصان اعلام نمودند که ما می توانیم بعضی از عوامل سبک زندگی را برای کاهش خطر مسائل سلامتی با افزایش سن تغییر دهیم. به عنوان مثال رژیم غذایی می تواند سطح سدیم را در بدن افزایش دهد. این امر خطرات بالقوه ای برای سلامتی به همراه دارد اگر ما غذاهای شور را بیش از حد مصرف کنیم. علاوه بر کم آبی، مصرف بیش از حد نمک می تواند خطر افت فشار خون، بیماری قلبی و افزایش وزن را صعودی کند؛ بنابراین انجام اقدامات حفاظتی مانند به حداقل رساندن مصرف نمک و نوشیدن میزان زیادی آب می تواند به حفظ سلامت ما با افزایش سن یاری کند.

برای اطمینان از هیدراته ماندن کافی، کارشناسان مرکز بهداشت دانشگاه پزشکی نبراسکا ایالات متحده آمریکا توصیه کردند به محض بیدار شدن از خواب و قبل از هر وعده غذایی در طول روز یک لیوان آب بنوشید. اگر آب معمولی مورد علاقه شما نیست، به جای آن آب گازدار یا سلتزر (آبی که تحت فشار به آن دی اکسید کربن می افزایند) را امتحان کنید. این ها در مقایسه با نوشابه یا قهوه که به علت داشتن کافئین به عنوان دیورتیک (پیشاب زا یا ادرارآور) عمل می نمایند و می توانند خطر کم آبی بدن را افزایش دهند، گزینه های آبرسانی بیشتری هستند. به طور کلی به مردان توصیه می گردد که روزانه تقریبا 16 فنجان و زنان 11 فنجان آب بنوشند.

انتهای پیغام

منبع: گردشبان
انتشار: 7 تیر 1402 بروزرسانی: 7 تیر 1402 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2059

به "ترمز پیری را با روشی ساده بکشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترمز پیری را با روشی ساده بکشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید