ترشی مخلوط با لبو رو به این روش یک ساعته درست کن!

به گزارش بلندانیوز، ترشی مخلوط با لبو یکی از است که می تواند سفره و شما را در مهمانی ها یا دورهمی های خودمانی رنگین تر کند. این ترشی متفاوت و مجذوب کننده با استفاده از چغندر قرمز، سبزیجات معطر، سرکه و انواع و اقسام سبزیجات درست می گردد. اگر شما هم از دوستداران انواع چاشنی و ترشیجات هستید و البته سوال شما هم این است که، با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه ترشی مخلوط با لبو را به شما آموزش دهیم.

ترشی مخلوط با لبو رو به این روش یک ساعته درست کن!

مواد لازم برای تهیه ترشی مخلوط با لبو

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گل کلم300 گرم
خیار بوته ای2 عدد
هویج2 عدد
لبو2 عدد
کرفس300 گرم
فلفل دلمه ای سبزنصف یک عدد
سبزیجات معطر شامل تازه (نعنا، مرزه، گشنیز، ترخون و ریحان)1 لیوان فرانسوی دسته دار
سرکهبه مقدار کافی
نمک، تخم گشنیز و سیاه دانهبه مقدار کافی

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه ترشی مخلوط با لبو: 30 دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه ترشی مخلوط با لبو: 30 دقیقه

مراحل طرز تهیه ترشی مخلوط با لبو

طرز تهیه ترشی مخلوط با لبو با استفاده از انواع و اقسام سبزیجات هم به صورت خام و هم به صورت پخته امکان پذیر است.

مرحله اول: سبزیجات را بشویید و خشک کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه ترشی مخلوط با لبو، باید همه سبزیجات شامل گل کلم، خیار، هویج، چغندر، کرفس، فلفل دلمه ای و سبزیجات معطر را به دقت بشویید و در سبد بریزید تا آب اضافی آن ها کاملا خارج گردد. سپس، سبزیجات شسته شده را روی دستمال های نخی تمیز پهن کنید و مدتی منتظر بمانید تا کاملا خشک شوند. توجه داشته باشید، اگر سبزیجات مرطوب باقی بمانند، ترشی شما کپک می زند.

مرحله دوم: سبزیجات را خرد کنید

حالا، هویج و چغندر را پوست بگیرید و در ابعاد دلخواه برش بزنید. سپس، گل کلم، خیار، کرفس و فلفل دلمه ای را نیز خرد کنید. از سوی دیگر، نعنا، مرزه، گشنیز، ترخون و ریحان را هم در ابعاد میانه خرد کنید. توجه داشته باشید، لازم نیست سبزیجات معطر را زیادی ریز کنید.

مرحله سوم: مواد ترشی را با یکدیگر مخلوط کنید

در این مرحله از طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز با لبو، باید ظرف درپوشیده و مناسبی را انتخاب کنید و قطعات هویج، چغندر، کرفس، فلفل دلمه ای، خیار و گل کلم را در ظرف بریزید. سبزیجات معطر را نیز لابه لای این ترکیب بریزید تا بعدا همه مواد به صورت یکسان طعم دار شوند.

مرحله چهارم: ادویه ها و چاشنی ها را اضافه کنید

حالا، وقت آن است که مقداری تخم گشنیز، سیاه دانه و نمک را نیز به ظرف حاوی سبزیجات اضافه کنید. سپس، مقدار قابل توجهی سرکه را در ظرف بریزید؛ به طوری که همه مواد کاملا در سرکه غوطه ور شوند و سطح سبزیجات با سرکه پوشیده گردد. درب ظرف را محکم ببندید و ظرف را حسابی تکان بدهید تا همه ترکیبات کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

برای خرید سرکه، تخم گشنیز، سیاه دانه و نمک می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله پنجم: ظرف ترشی را در مکان مناسبی بگذارید

پس از بستن درب ظرف و اطمینان از ترکیب شدن همه مواد با یکدیگر، ظرف ترشی را برای مدت 10 روز در گوشه ای از آشپزخانه بگذارید. مراقب باشید ظرف ترشی را در مکان گرمی قرار ندهید تا محتویات ظرف نرم نشوند. پس از گذشت این مدت، ظرف را به یخچال منتقل کنید و حدود 5 روز تا یک هفته دیگر منتظر بمانید تا ترشی مخلوط شما کاملا جا افتاده گردد.

مرحله آخر: ترشی مخلوط با لبو را سرو کنید

پس از پشت سر گذاشتن همه مراحل طرز تهیه ترشی گل کلم مخلوط با لبو، وقت آن است که ترشی خوشمزه و خوش آب و رنگ خود را در ظرف سرو بریزید و سر سفره شام و ناهار بگذارید. شما می توانید این ترشی قرمز را برای 4 تا 5 ماه در یخچال نگهداری نموده و با انواع خورشت، انواع پاستا و انواع قاطی پلو نوش جان کنید.

بیشتر بخوانید:

روش تهیه ترشی مخلوط پخته

برای درست کردن ترشی لبو فوری، ابتدا باید همه سبزیجات را بشویید و مطابق دستور بالا، پس از خشک شدن در ابعاد دلخواه خرد کنید. در ادامه، هویج، خیار، کرفس و چغندر را در آب بریزید و تنها برای چند دقیقه بجوشانید تا فقط کمی نرم شوند. برای این منظور، می توانید سبزیجات را برای مدت کوتاهی بخارپز هم بکنید.

توجه داشته باشید، احتیاجی نیست گل کلم و فلفل دلمه ای را نیم پز کنید. پس از نیم پز شدن سبزیجات، باید آن ها را با باقی مواد از جمله، سبزیجات معطر، سرکه و نمک ترکیب کنید و در ظرف مناسبی بریزید. سپس، ظرف را تنها به مدت یک روز در یخچال قرار دهید تا خنک و جا افتاده گردد.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه ترشی مخلوط با لبو

  • برای تهیه ترشی مخلوط قرمز با لبو می توانید از انواع و اقسام سبزیجات دلخواه بهره ببرید.
  • در صورت تمایل، خوب است چند حبه سیر و موسیر نیز به ترکیبات ترشی مخلوط لبو اضافه کنید.
  • در صورت تمایل، می توانید مقداری گلپر آسیاب نشده را نیز به ترکیبات ترشی مخلوط با لبو اضافه کنید. به این ترتیب، ترشی شما خوش عطرتر می گردد.
  • اگر در طرز تهیه ترشی مخلوط قرمز با لبو از موسیر استفاده می کنید، ضروری است ابتدا موسیر را به مدت 24 ساعت در آب بخیسانید. در این فاصله، چندین بار آب موسیر را عوض کنید تا تلخی آن رفع گردد. سپس، موسیر را روی پارچه نخی تمیزی بگذارید تا پیش از افزودن به ترشی مخلوط کاملا خشک گردد.
  • اگر هوادار ترشی های تند هستید، می توانید چند عدد فلفل قرمز یا فلفل سبز تند را نیز به ترکیبات ترشی مخلوط با لبو اضافه کنید.
  • برای خوش عطرتر شدن ترشی مخلوط با لبو پیشنهاد می کنیم حتما از سبزیجات معطری مانند مرزه، ترخون و نعنا بهره ببرید.
  • برای درست کردن ترشی مخلوط قرمز با لبو بهتر است از سرکه سفید بهره ببرید که رنگ ترشی را کدر نکند. با این حال، در صورت تمایل می توانید دیگر انواع سرکه را نیز برای درست کردن این ترشی مصرف کنید.
  • اگر دوست دارید، طعم ترشی مخلوط شما کمی شیرین تر گردد می توانید از سرکه کاراملی یا سرکه سیب برای تهیه آن بهره ببرید.
  • اگر به سبزیجات معطر تر و تازه دسترسی ندارید، در هنگام تهیه ترشی مخلوط می توانید از سبزیجات معطر خشک شده بهره ببرید.
  • توجه داشته باشید، سرکه حتما باید روی مواد ترشی را بپوشاند. از آن جا که پس از مدتی، بخشی از سرکه داخل ظرف جذب سبزیجات می گردد، ضروری است پس از چند روز دوباره مقداری سرکه به محتویات ظرف اضافه کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن ترشی مخلوط با لبو

چرا ترشی لبو کپک می زند؟

اگر سبزیجات شسته شده یا ظرف مخصوص ترشی را به خوبی خشک نکنید، ترشی لبوی مخلوط شما کپک می زند. بنابراین، ضروری است پیش از اضافه کردن مواد حتما از خشک شدن کامل آن ها اطمینان یابید. برای لبو یا هر ترشی دیگری، پیشنهاد می کنیم حتی سرکه را قبل از مصرف بجوشانید و پس از خنک شدن در ظرف حاوی مواد ترشی بریزید.

چرا ترشی مخلوط با لبو نرم میشه؟

در طرز تهیه ترشی لبوی مخلوط پخته، اگر سبزیجات را بیش از مقدار بجوشانید و کاملا بپزید، ترشی شما نرم می گردد. ضمناً، اگر ترشی را در مکانی گرم نگهداری کنید، گرمای محیط موجب نرم شدن سبزیجات و مواد داخل ترشی می گردد.

چگونه می توانیم طعم ترشی را متعادل تر کنیم؟

اگر می خواهید ترشی مخلوط شما کمتر ترش باشد، بسته به ذائقه می توانید سرکه را با مقداری آب جوشیده ترکیب نموده و به مواد داخل ظرف اضافه کنید.

برترین ترکیب سبزی برای درست کردن ترشی لبو خوشمزه چیست؟

گشنیز، ترخون، مرزه، نعنا، ریحان، شوید، پیازچه، پونه، آویشن، سبزی سیر، برگ و ساقه کرفس، کاکوتی، خالواش، چوچاق و جوشیر از برترین سبزیجاتی هستند که به خوش عطرتر شدن انواع ترشی از جمله ترشی لبو مخلوط یاری می نمایند.

منبع: افق کوروش
انتشار: 17 مهر 1403 بروزرسانی: 17 مهر 1403 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2129

به "ترشی مخلوط با لبو رو به این روش یک ساعته درست کن!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترشی مخلوط با لبو رو به این روش یک ساعته درست کن!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید