بهبود روابط ایران و پاکستان با توافق ایران و چین، همگرایی بنادر چابهار و گوادر

به گزارش بلندانیوز، یک پایگاه خبری پاکستانی طی یادداشتی با اشاره به مزیت های توافق ایران و چین برای پاکستان نوشت: یکی از جنبه های این توافق، همکاری دوجانبه و منطقه ای بهتر با همه کشورهای همسایه است که به صورت اتوماتیک بر این نکته تاکید می نماید که بندر گوادر و چابهار هیچ گونه رقابتی نخواهند داشت.

بهبود روابط ایران و پاکستان با توافق ایران و چین، همگرایی بنادر چابهار و گوادر

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل خبرنگاران، پایگاه خبری اکسپرس تریبیون طی یادداشتی نوشت؛ سال گذشته، پیش نویس 18 صفحه ای توافق نامه میان ایران و چین که به دست نیویورک تایمز افتاد، سبب شد تا در دنیا غرق شده در کووید 19، سر و صدای زیادی به پا گردد.

اما هرچه زمان می گذشت، سکوت آشکار طرف چینی سبب شد تا بسیاری به این باور برسند که این توافق چیزی بیش از یک سر و صدا نیست و هیچ مفادی از سوی ایرانی ها وجود ندارد.

با این حال، هنگامی که وانگ یی، وزیر خارجه چین و جواد ظریف، همتای ایرانی اش در 27 مارس (7 فروردین 1400) طی مراسمی در تهران این سند را امضا کردند، آنچه یک ایده خیالی لقب گرفته بود، محقق شد.(جزئیات بیشتر)

به گفته کارشناسان، این توافق نامه شامل سرمایه گذاری چین در بخش های ارتباطات راه دور (5G)، زیرساخت ها، بانکداری، منطقه آزاد تجاری به همراه توسعه همکاری های نظامی است. در مقابل، چین نیز به منبع ایمن و پایدار تامین احتیاجهای روزافزون نفتی خود دست خواهد یافت و از آن بهره خواهد برد.

چگونه توافق ایران و چین منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد

تغییر چشم انداز راهبردی منطقه با توافق ایران و چین/ اوج گیری رشد مالی و روابط مالی

خاتمه روزهای فشار حداکثری واشنگتن با توافق ایران و چین

ارحما صدیق، عضو موسسه مطالعات استراتژیک اسلام آباد در این یادداشت نوشته است: احتیاجی به گفتن نیست که طرح ابتکاری چند میلیارد دلاری راه ابریشم جدید یا همان یک کمربند- یک جاده (BRI) به اقتصاد آسیب دیده ایران یاری خواهد نمود و در عین حال جای پای محکمی برای پکن در غرب آسیا فراهم می نماید.

به نوشته این گزارش، طبیعتا در حالی که تمامی دنیا به این توافق چشم دوخته اند، هیچ کس به اندازه پاکستان همسایه هر دو کشور ایران و چین از این موضوع راضی نیست.

امنیت مرزی، احتیاج هر سه کشور

توافق ایران و چین برای پاکستان منافع زیادی دارد. نخست؛ این توافق، جهت را برای افزایش امنیت مرزی همیشه می نماید؛ موضوعی در سال های اخیر چالش جدی میان تهران و اسلام آباد بوده است؛ علی رغم مطرح شدن مداوم موضوعات مربوط به امنیت مرزی از سوی هر دو طرف در طریق کمیسیون مشترک مرزی و تشکیل نیروی واکنش سریع برای مقابله با شبه نظامیان، هنوز موضوعات حل نشده ای نظیر قاچاق انسان و مواد مخدر وجود دارد.

در حالی که تمامی دنیا به این توافق چشم دوخته اند، هیچ کس به اندازه پاکستان همسایه هر دو کشور ایران و چین از این موضوع راضی نیست.

برای چین ، افزایش امنیت میان ایران و پاکستان یک ضرورت برای اجرای موفقیت آمیز کریدور مالی چین و پاکستان، سی پِک(CPEC) است که بخشی از پروژه یک کمربند- یک جاده است.

حل مسائل انرژی پاکستان به وسیله ایران

ثانیا، ورود رسمی ایران به پروژه یک کمربند- یک جاده در کاهش مسائل انرژی پاکستان بسیار حیاتی خواهد بود. از گذشته، ظرفیت صادرات 3 هزار مگاوات برق ایران به پاکستان با نرخ پایین وجود داشت. بر همین اساس، تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان (IP) می تواند تسریع گردد. دفتر خط لوله نفت چین (CPPB) در سال 2016 نسبت به یاری به تکمیل بخش توسعه نیافته خط لوله آی پی از گوادر تا مرز ایران ابراز تمایل کرد.

بعلاوه، همراستا با اجرای کریدور مالی چین و پاکستان، طرح های خط لوله انتقال گاز مایع (ال ان جی) ایران به چین از خاک پاکستان نیز وجود دارد. تحقق این پروژه، منافع متعددی برای هر سه کشور به دنبال دارد.

توسعه روابط تجاری با ایران

منفعت دیگری که توافق ایران و چین برای پاکستان دارد و اسلام آباد به شدت به آن احتیاجمند است، توسعه روابط تجاری میان ایران و پاکستان است که می تواند به 5 میلیارد دلار برسد.

بعلاوه، پاکستان می تواند از یک مولفه مهم دیگر توافق 25 ساله ایران و چین، منتفع گردد و آن اشتراک اطلاعات میان تهران و پکن است.

همگرایی بنادر چابهار و گوادر

سوال مهمی که ممکن است برای بسیاری ایجاد گردد این است که آیا اهمیت بندر گوادر در طرح یک کمربند یک جاده کاهش می یابد؟ پاسخ این سوال آسان است؛ خیر.

نه از اهمیت گوادر کاسته می گردد و نه این بدان معناست که اهمیت چابهار را نفی کنیم. در حقیقت، هر دو بندر بدون تردید مکمل یکدیگر هستند و با یادداشت تفاهمی که به امضا مقامات دو کشور مبنی بر خواهرخواندگی آنها رسیده است، به نظر می رسد که اکنون بیش از هر زمان دیگری همگرایی خواهند داشت.

نه از اهمیت گوادر کاسته می گردد و نه این بدان معناست که اهمیت چابهار را نفی کنیم. در حقیقت، هر دو بندر بدون تردید مکمل یکدیگر هستند , به نظر می رسد که اکنون بیش از هر زمان دیگری همگرایی خواهند داشت.

به علاوه، یکی از جنبه های توافق ایران و چین، همکاری های دوجانبه و منطقه ای بهتر با همه کشورهای همسایه است که به صورت اتوماتیک بر این نکته تاکید می نماید که گوادر و چابهار هیچ گونه رقابتی نخواهند داشت.

بدون تردید، توافق ایران و چین، اتحادی است که نتایج بزرگی در پی خواهد داشت. به همان اندازه، ماندگاری رابطه میان ایران، چین و پاکستان نوید بخش موفقیت کل منطقه است.

سوال نهایی همچنان باقی است که آیا پاکستان از فرصت هایی که به دست می آورد، به موقع استفاده خواهد نمود؟

ب

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1383

به "بهبود روابط ایران و پاکستان با توافق ایران و چین، همگرایی بنادر چابهار و گوادر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود روابط ایران و پاکستان با توافق ایران و چین، همگرایی بنادر چابهار و گوادر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید