برند زارا؛ با دلایل موفقیت این برند آشنا شوید
به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران - ترجمه از پردیس بختیاری: زارا Zara یک برند پوشاک و زیورآلات است که کار خود را از شهر ارتشیو در گالیسیا شروع کرد. زارا ناو سرفرماندهی گروه فروشگاه های زنجیره ای ایندیتکس محسوب می گردد. کمپانی ایندیتکس یک مجموعه بزرگ نساجی و طراحی اسپانیایی و بزرگترین گروه مد دنیا است که به غیر از زارا، مالک برند های دیگری مانند ماسیمو دوتی، پول اند بر، اویشو، اوترکه، استرادیواریوس و برشکا نیز می باشد. این شرکت در سال 1975 به وسیله روزالیا مرا گوینتیا و آمانسیو اورتگا تأسیس شده است.
این برند برای مردان، زنان، بچه ها لباس و اکسسوری فراوری می نماید. البته کمپانی دیگری با نام Zara TRF نیز وجود دارد که زیر مجموعه زاراست و محصولات خود را تنها به دختران جوان و تینیجر ها اختصاص داده است.
زارا در حال حاضر یکی از پیروز ترین برند های دنیا محسوب می گردد. در ادامه خلاصه ای از سرگذشت این برند و عوامل مختلفی که در پیروزیت آن سهیم بوده اند را برایتان آورده ایم.
سرگذشت زارا از گذشته تا به امروز
آمانسیو اورتگا، مؤسس زارا، اولین فروشگاه اش را در سال 1975 در یکی از خیابان های مرکز شهر لاکرونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد. او اولین فروشگاه خود را برگرفته از فیلمی کلاسیک از سینمای یونان زوربا (Zorba) نامگذاری کرد، اما از بداقبالی او دو ساختمان دورتر فروشگاهی به همین نام وجود داشت. صاحب آن نزد اورتگا آمد و گفت: وجود دو مغازه به نام زربا در نزدیکی هم برای مردم گیج نماینده خواهد بود، از این رو اورتگا در پی نام تازهی برای فروشگاه اش گشت تا این که نام زارا را یافت. او برای شروع اقدام به فراوری لباس های ارزان قیمت و مطابق مد روز کرد که بسیار محبوب بودند. پس از پیروزیت اولین فروشگاه، وی در سرتاسر اسپانیا شعبه های دیگری نیز افتتاح کرد.
در ابتدای دهه 1980 اورتگا به وسیله روشی که مد مقطعی (instant fashion) نامید، روند طراحی و فراوری و فرایند توزیع محصولات خود را به منظور کاهش تأخیر در تحویل و واکنش به گرایش های تازه مردم تغییر داد و با این کار به این روند سرعت بخشید. در نتیجه این استراتژی تازه شرکت اساس پیشرفت های خود را استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده گروهی از طراحان به جای افراد قرار داد.
در دهه هشتاد میلادی شرکت زارا توسعه بین المللی خود را شروع و برای اولین بار در سال 1980 شعبه ای در پورتو واقع در پرتغال شروع کرد. سپس در سال 1989 وارد ایالات متحده و پس از آن در سال 1990 وارد فرانسه شد، در دهه نود نیز با افزودن مکزیک، یونان، بلژیک و سوئد در همان سال و… توسعه خود را تا رسیدن به رقم کنونی خود یعنی چیزی بیش از 73 کشور دنیا ادامه داد.
با دانستن این که زارا کار خود را از مغازه ای کوچک در اسپانیا شروع کرد و در حال حاضر یکی از بزرگ ترین برند های دنیا و موسس آن، آمانسیو اورتگا، ششمین فرد ثروتمند دنیا شناخته می گردد، باید آن را تحسین کرد.
استراتژی زارا چیست؟
زارا در سال 2017، در لیست برترین برند های دنیا جایگاه 24 را به خود اختصاص دارد. پیروزیت او در 4 کلمه خلاصه می گردد: زیبایی، وضوح، عملکرد و پایداری. در ادامه بر عواملی که بر پیروزیت این برند موثر است، نگاهی انداخته ایم.
سرعت عمل بالا
این شرکت ادعای مشهوری دارد، مبنی بر اینکه برای فراوری و توسعه و روانه بازار کردن یک محصول تازه، تنها به دو هفته زمان احتیاج دارد.
در مقایسه با میانگین صنعت مد فصلی، زارا با ارائه حدود 10.000 طرح تازه در هر سال، نسبت به توسعه دنیای صنعت مد و پوشاک به سوی مد های مقطعی و صدور آن به کشور های ارزان قیمت می رود، در نتیجه این سیاست فروش، در کشور های ارزان قیمت هزینه ای برای تبلیغ محصولات صورت نمی گیرد. شاید این رویکرد زارا که هیچ تبلیغاتی ندارد، به نظر یک استراتژی غیر معمول بیاید، در عوض این شرکت ترجیح داده برای راه اندازی فروشگاه های تازه، یک درصد از سود سهام را سرمایه گذاری کند و این سیاست باعث رشد ایده زارا به عنوان یک شرکت مقلد مد با محصولات ارزان قیمت شده است.
دانیل پیت، مدیر مد برند لویی ویتون در توصیف زارا می گوید: زارا بالقوه یکی از نوآورانه ترین و ویرانگرترین فروشگاه های زنجیره ای خرده فروشی در دنیا است. بعلاوه شبکه تلویزیونی سی ان ان شرکت زارا را به عنوان داستان پیروزیت اسپانیایی توصیف می نماید.
زارا همواره خودش را با آخرین ترند های سال مطابقت می دهد. او تغییرات ایجاد شده در صنعت مد را زیر نظر می گیرد و بر اساس آن ها محصولات خود را در عرض یک تا دو هفته روانه بازار می نماید، این در حالی ست که برند های دیگر به 6 ماه زمان برای طراحی و فراوری و پخش محصولات خود احتیاج دارند. یکی از دلایل محبوبیت این برند در میان مردم، به خصوص آن هایی که دوست دارند با مد روز پیش روند، همین سرعت عمل بالا او می باشد.
اورتگا اعتقاد دارد: مردم باید لباس های تازه و روی مد را در کمترین زمان ممکن و با قیمتی ارزان تهیه نمایند و پس از مدت کوتاهی آن ها را دور بیاندازند. جمع کردن لباس هایی که پول زیادی برای آن ها پرداخته ایم و خیلی زود از مد می افتند در کمد لباس ها، کاری بی فایده است.
این برند این اطمینان را به مشتریانش می دهد که در هر زمانی از سال که برای خرید به فروشگاه ها بروند، می توانند تازهترین محصولات را خریداری نمایند.
فراوری محدود
یکی دیگر از استرانژی های زارا برای جذب مخاطب فراوری محدود است. مدیران این برند اعتقاد دارند که هر چه محصولات کمیت پایین تری داشته باشند، تقاضا برای آن ها بیشتر خواهد بود.
یکی دیگر از فواید این نوع فراوری آن است که اگر طرح های آن ها مورد قبول مردم واقع نشد و به فروش نرفت، آن ها ضرر چندانی نخواهند کرد.
زارا در سال تنها دو بار محصولات خود را حراج می گذارد که البته آن هم شامل همه محصولات نمی گردد.
تنوع بالا در مدل
زارا به جای این که از یک مدل لباس به تعداد زیادی فراوری کند، لباس های کمتری را در مدل های مختلفی روانه بازار می نماید. خوبی این استراژدی آن است که مردم با هر سلیقه ای که باشند، دست خالی از فروشگاه های زارا بیرون نمی آیند؛ بنابراین در این شرایط احتمال فروش محصولات نیز بالا می رود.
فروش محدود
زارا محصولات تازه خود را تنها در 3 تا 4 هفته در معرض نمایش و برای فروش قرار می دهد، از این رو مشتریان آن مجبورند که هر چند هفته یک بار به فروشگاه های آن سر بزنند، زیرا اگر یک هفته دیر برسند، تمام محصولات تازه آن ها به فروش رفته و ترند های تازه را از دست می دهند.
اولویت بر سلیقه مشتری
زارا طرح های خود را بر اساس سلیقه و درخواست مشتریان فراوری می نماید. به عنوان مثال یک بار خانمی وارد فروشگاه زارا شد و درخواست یک روسری صورتی کرد، اما چنین محصولی در آن فروشگاه وجود نداشت. این اتفاق برای شعبه های دیگر این برند نیز افتاد. زمانی که طراحان دیدند که درخواست برای روسری صورتی زیاد است، به مدت 7 روز بعد، بیش از 2000 روسری زارا را فراوری و روانه بازار کردند که تمامی آن ها در عرض 3 روز به فروش رفت.
در واقع این برند کارمندان خود را موظف نموده که در اطراف مشتریان بچرخند و از خواسته آن ها با خبر شوند، آن ها را یادداشت نمایند و به مدیران و طراحان انتقال دهند.
برندی برای هر سرزمین و فرهنگ
معمولا برند های مطرح لباس های خود را به یک شکل فراوری و آن ها را در سراسر دنیا پخش می نمایند، اما زارا سیاست دیگری را به کار می گیرد. این برند محصولات خود را با توجه به شرایط آب و هوایی و فرهنگ های سرزمین های مختلف طراحی می نماید. به عنوان مثال برای ژاپنی ها لباس هایی با سایز های کوچک تر و برای زنان عرب، لباس هایی پوشیده تر فراوری می نماید؛ بنابراین مردم با هر دین و فرهنگی که باشند می توانند محصولات مورد احتیاج خود را از این برند تهیه نمایند
کارمندان مجرب
زارا به کارمندانش نیز اهمیت زیادی می دهد. کارمندان آن ها دیدن کردن، گوش کردن و ارتباط با مشتریان را در دوره های مختلف می آموزند. آن ها در فروشگاه ها چشم از مشتریان بر نمی دارند و تمام عکس العمل های آن ها را نسبت به محصولات تازه می بینند و آن ها را به مدیران انتقال می دهند. طراحان این برند نیز در هفته های مد مختلف شرکت می نمایند و اخبار مراکز مد دنیا از جمله نیویورک، پاریس و... رابه طور زنده دنبال می نمایند تا با تازهترین مد های دنیا آشنا شوند و آن ها را در طراحی هایشان به کار گیرند.
زارا 90% شرکت خود را به وسیله جوانان اداره می نماید. اگر چه ممکن است که آن ها تجربه افراد مسن تر را نداشته باشند، اما هیچ چیز برای زارا غیر ممکن نیست. این برند از این که مسئولیت فراوری و فروش های خود را به نیرو های جوان دهد هراسی ندارد. تیم طراحی خلاقانه برند زارا بیش از 200 کارمند دارد که تمام آن ها اعتقاد دارند که غیر ممکن وجود ندارد. زارا هیچ مدیر طراحی ندارد و تمام این 200 نفر به طور یکسان و با همکاری هم محصولات را طراحی می نمایند.
زارا به عنوان یکی از برند ها برتر دنیا، استراتژی های مختلفی را به کار می گیرد، اما هیچ عاملی مهمتر از مشتری برای آن ها نیست، در واقع خصوصیت مشتری مداری این برند است که موجب پیروزیت، معروفیت و محبوبیت آن شده است. مطمئنا این برند با استراتژی های خاصی که دارد، در آینده پیروزیت های بیشتری را کسب خواهد نمود.
منبع: martinroll
پ
منبع: برترین ها