اجرای برنامه مدیریت بحران در ساختمان های مسکونی

به گزارش بلندانیوز، معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از اجرای طرح مدیریت بحران ساختمان اطلاع داد.

اجرای برنامه مدیریت بحران در ساختمان های مسکونی

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

حیدر کلهری در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به اجرای طرح مدیریت بحران ساختمان در تهران گفت: تهران در مجاورت گسل های متعددی نهاده شده که فعال شدن هر کدام از آن ها می تواند منجر به وقوع زمین لرزه ای عظیم و وارد شدن خسارات زیاد به ساختمان ها و شهروندان گردد. از سوی دیگر این تنها زلزله نیست که تهران را تهدید می نماید و ما روزانه شاهد وقوع حوادث مختلفی نظیر آتش سوزی، گودبرداری غیراصولی، نشت گاز و ... در گوشه و کنار شهر هستیم که هر یک می توانند تلفات جانی و اقتصادی بسیاری به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: وقوع هر یک از این مخاطرات با توجه به شرایط ساختاری، بافت فشرده و انبوه شهری، شرایط معابر، امکانات و تجهیزات نیروهای امدادرسانی و ... ممکن است یاری رسانی نیروهای امدادی را در همان ثانیه ها و دقایق اولیه با اخلال روبرو کند، از این رو برای کاهش این خسارات جانی و اقتصادی باید از ظرفیت مردم محلی استفاده کرد. اما شرط لازم برای استفاده از این ظرفیت این است که این افراد دانش و مهارت کافی برای حضور در چنین شرایطی را داشته باشند. به همین دلیل نیز تشکیل گروه های مدیریت بحران در اماکن مختلف مورد توجه نهاده شد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه گروه های مدیریت بحران ساختمان یکی از راه های آموزش و ایجاد آمادگی در شهروندان است، گفت: این گروه ها شامل تعدادی از ساکنان یا کارکنان هر مکان هستند که به صورت داوطلبانه ضمن دریافت آموزش های لازم در کنار مسئولیت های روزمره اقدام به ارتقاء ایمنی و کاهش مخاطرات محل کار و زندگی خود می نمایند و در زمان وقوع بحران وظایف اولیه و مهمی برای کنترل حادثه بر عهده دارند.

کلهری ایجاد آمادگی برای روبروه با حوادث در مردم شهر تهران را هدف اصلی اجرای این طرح خاطرنشان کرد و گفت: جلوگیری از افزایش خسارات جانی و اقتصادی در ساعات اولیه پس از وقوع حوادث، همکاری اثربخش با سازمان­های واکنش اضطراری، جلوگیری از بروز بی­ نظمی و هرج ومرج در هنگام بروز حوادث، افزایش فرهنگ ایمنی و خود امدادی در شهروندان و ... نیز از دیگر اهداف این طرح است.

وی با بیان اینکه مصوبه اجلاس ششم کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی مبنی بر تهیه طرح جامع مدیریت بحران در شهر تهران، مصوبه اجلاس هفتم کمیته ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی، طرح جامع امداد و نجات کشور، مصوبات شورای شهر تهران و... از جمله اسناد بالادستی در اجرای این طرح هستند، گفت: این طرح در مرحله اول در ساختمان های مسکونی بالاتر از 18 واحد و بین شش تا 10 طبقه اجرا می گردد. داشتن دست کم 25 نفر ساکن و یا حداقل 25 مراجعه نماینده در طول شبانه روز از دیگر شرایط است.

کلهری درباره مراحل اجرای این طرح در ساختمان های مسکونی شهر تهران نیز گفت: در نخستین مرحله اقدام به شناسایی مخاطرات ساختمان و ارائه برنامه کاهش مخاطرات خواهد شد و یک کارشناس ارزیاب بر اساس چک لیستی با 48 سوال، ساختمان را صرف نظر از واحدها ارزیابی نموده و در نهایت اطلاعات چک لیست را در سامانه طرح وارد می نماید. براساس اطلاعات این چک لیست، سطح خطر پذیری ساختمان و برنامه کاهش مخاطرات آن معین خواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: در ادامه شناسایی مخاطرات منازل و واحدها انجام خواهد شد و ساکنان هر واحد، براساس چک لیستی 24 سوالی، مخاطرات واحد خود را ارزیابی نموده و نسبت به سطح خطرپذیری واحد خود، شناخت پیدا می نمایند.

به گفته کلهری، پس از کسب این اطلاعات، با توجه به میزان خطرپذیری ارائه آموزش های لازم به ساکنان شروع شده و این آموزش ها به دو شکل مجازی و حضوری ارائه می گردد و در نهایت برنامه مدیریت بحران ساختمان تکمیل و در اختیار ساکنان قرار خواهد گرفت.

وی درباره شرایط ثبت نام نیز گفت: مدیران ساختمان های واجد شرایط می توانند با مراجعه به مدیریت بحران و سامانه این سازمان درخواست خود را ثبت نموده و اطلاعات تکمیلی را دریافت نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1216

به "اجرای برنامه مدیریت بحران در ساختمان های مسکونی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای برنامه مدیریت بحران در ساختمان های مسکونی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید