نذر طبیعت، ایده ای خلاقانه برای دوستداران طبیعت

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران/خراسان رضوی یک فعال محیط زیست گفت: طرح نذر طبیعت، دبیرخانه ای در سطح ملی دارد که دارای شعبی در استان های مختلف است؛ مردم در این طرح نذورات خود را صرف طبیعت می کنند.

نذر طبیعت، ایده ای خلاقانه برای دوستداران طبیعت

به گزارش خبرنگاران، نذر دادن و خیرات در باورهای مردم جامعه ایران بسیار به چشم می خورد، همه ما تا به امروز در مراسم مذهبی که در کشور برگزار می گردد به نوعی با این چنین باورهایی روبرو شدیم، مدتی است که برخی این نذورات به سمت مسائل فرهنگی برای مثال نذر کتاب و... کشیده شده، اما این بار با نذر طبیعت روبرو هستیم، در واقع دوستداران طبیعت برای محیط زیست و طبیعتِ پیرامون خود نذر می دهند، در همین رابطه گزارشی از چگونگی فعالیت در این طرح، ضرورت انجام چنین اقدامات خلاقانه برای محیط زیست و همچنین میزان استقبال از این طرح با یکی از فعالان محیط زیست گفت وگو داشتیم.

شاهین شفیعی، مدیر عامل انجمن آوای طبیعت نیشابور در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در این خصوص اظهار کرد: طرح نذر طبیعت یک ایده خلاقانه توسط یک محیط بان دلسوز در کشور است، آقای احمد بحری محیط بان استان قم برای نخستین بار چنین ایده ای را مطرح نمود که مردم می توانند بخشی از نذورات خود را در قالب صدقه یا نذر، وقف طبیعت نمایند.

وی ادامه داد: این طرح در حال حاضر، در حوزه حیات وحش در حال انجامست و وجوهات جمع آوری شده از هم میهنان در ساخت آبشخور و تهیه علوفه حیات وحش هزینه می گردد؛ این طرح دبیرخانه ای در سطح ملی دارد که دارای شعبی در استان های مختلف نیز است که هماهنگ نماینده امور مربوط به آن هستند، برای نمونه در خراسان رضوی آقای کلیدری هماهنگ نماینده استانی هستند که ما هم از طریق سمن آوای طبیعت در نیشابور چه در قالب این طرح و چه به صورت مستقل همکاری و مشارکت داریم که تامین علوفه مورد نیاز مناطق حفاظت شده شهرستان نیشابور از جمله آن است.

شفیعی با بیان اینکه البته این نخستین بار نیست که چنین طرح هایی در حوزه محیط زیست مطرح می گردد هر چند سابقه وقف و نذر به طبیعت و محیط زیست طولانی نیست ولی در چند سال اخیر حرکت های خوبی در کشور اجرا شده، عنوان کرد: از آن جمله بحث صندوق خیریه گنجه که توانست با تامین اعتبار حدود 800 میلیون تومان توسط خیرین سراسر کشور جان دو محیط بانی که محکوم به قصاص بودند را نجات دهد و رضایت خانواده های آسیب دیده را جلب نمایند تا این محیط بانان به آغوش خانواده های خود برگردند.

مدیر عامل انجمن آوای طبیعت نیشابور گفت: حتی در خود نیشابور سمن آوای طبیعت برای نخستین بار طرح خیرین محیط زیست را مطرح نمود و چند جلسه با خیرین مدرسه ساز نیشابور برگزار گشت به این امید که بزرگواران و خیرین شهرستان بخشی از کار خیر خود را وقف محیط زیست نمایند.

وی در پاسخ به این سوال که ضرورت عملی کردن ایده هایی همچون طرح نذر طبیعت و گسترش آن چیست، گفت: متاسفانه شرایط محیط زیست کشور بسیار وخیم است و در همه حوزه ها آسیب های جدی به طبیعت و محیط زیست وارد شده، اگر فرایند فعلی ادامه پیدا کند در سال های آینده زندگی میلیون ها نفر ایرانی با بحران جدی روبرو خواهد شد.

این فعال محیط زیست اضافه کرد: بحث منابع آبی، ریزگردها، آلودگی های زیست محیطی و... کم کم زندگی معمولی مردم را مختل می کند و اگر فکر اساسی در این باره نگردد، آینده مبهم و نگران نماینده ای در انتظار همه است.

شفیعی با بیان این که متاسفانه شرایط تخصیص بودجه به محیط زیست بسیار نامناسب است، ادامه داد: در نظر بگیرید بودجه کل سازمان محیط زیست کشور با این همه مسئولیت و وظایف و این همه تخریب، کمتر از بودجه یک ناحیه شهر تهران است؛ به وضوح معین است که با چنین توجهی اساسا نباید انتظار تحول داشت. همه این موارد به ما نشان می دهد که برای حل و جلوگیری از تخریب بیشتر، این خود مردم هستند که باید وارد صحنه شوند.

گسترش فعالیت سمن ها و موضوع وقف و نذر محیط زیست حائز اهمیت است

این فعال محیط زیست با مهم دانستن موضوع وقف و نذر محیط زیست و طبیعت و همچنین گسترش فعالیت سمن ها در نجات محیط زیست گفت: برای کمک به طبیعت و محیط زیست آسیب دیده و در حال زوال کشور مردم دو کار اساسی می توانند انجام دهند؛ اول گسترش NGO ها یا همان سمن های حوزه محیط زیست؛ تجربه کشورهای پیشرفته نشان می دهد هیچ چاره ای جز مشارکت خود مردم در فرهنگ سازی و حفظ محیط زیست نیست و خوشبختانه طی سال های اخیر تعداد تشکل ها و سمن های زیست محیطی رشد قابل توجه داشته که جای امیدواری است؛ هر چند متاسفانه هنوز نگاه نامناسبی نسبت به سمن ها وجود دارد و هنوز حاکمان به اهمیت این موضوع پی نبرده اند و حمایت لازم صورت نمی گیرد ولی به هر حال برای مشارکت در حفظ و پاسداشت منابع طبیعی و داشته های ارزشمند زیستی کشور که تضمین نماینده بقاء ما و نسل های آینده این سرزمین است، تمرین می کنیم.

وی اضافه کرد: دومین اتفاقی که باید توسط مردم صورت گیرد همین موضوع وقف و نذر محیط زیست و طبیعت است، باید خیرین ما متوجه اهمیت موضوع محیط زیست باشند و به آن ها آگاهی داد تا به این سمت سوق داده شوند، تا امروز خیرین مدرسه ساز و خیرین بخش سلامت و ورزش را داشتیم که در جای خود واقعا قابل تقدیر هست اما واقعیت این است ما زمانی همه این ها را داریم که محیط زیست سالم داشته باشیم چرا که محیط زیست مقدم بر هر فعالیت دیگری است و این در نام این موضوع مستتر است؛ محیطِ زیست یعنی جایی که ما زندگی می کنیم.

شفیعی با بیان این که اگر این مکان زیستی آسیب ببیند با هیچ چیز دیگری قابل جبران نیست؛ گفت: بنابراین کمک به حفظ محیط زیست مقدم و پیش زمینه سلامت، بهداشت، آموزش، گردشگری، کشاورزی و هر چیز دیگری است؛ از این رو باید تلاش کنیم خیرین حوزه محیط زیست در کشور شکل گرفته و روز به روز گسترش یابند؛ در این جهت سمن ها می توانند بسیار موثر عمل نمایند.

وی ادامه داد: حضور تشکل ها و سمن های زیست محیطی قدرتمند و با نفوذ می تواند باعث جذب خیرین به حوزه محیط زیست گردد که اگر این اتفاق بیفتد تحول خوبی در تامین بخشی از نیازهای مالی محیط زیست کشور خواهد بود.

شفیعی با تاکید بر این که مردم و سمن ها باید مرتب در این حوزه مطالبه گری نمایند، عنوان کرد: قطعا اگر موارد گفته شده محقق گردد یعنی سمن های زیست محیطی فراوان، فراگیر و قدرتمند از نظر علمی و اجرایی و با نفوذ در کشور داشته باشیم که از بدنه خود جامعه شکل گرفته باشند و از سوی دیگر این تشکل ها بتوانند تعامل درستی با خیرین پیدا کرده و بخش قابل توجهی از هزینه های محیط زیست را تامین نمایند قطعا اتفاقات بسیار خوبی خواهد افتاد و قدری از گرفتاری ما در این حوزه کم خواهد شد؛ البته از سوی دیگر مسئولان و حاکمیت باید نسبت به بحث محیط زیست فعال تر و جدی تر وارد گردد و با شرایط فعلی و میزان توجهی که هم اکنون وجود دارد واقعا شرایط آینده حتی آینده نزدیک نگران نماینده است.

این فعال محیط زیست گفت: طرح نذر طبیعت یک نمونه کوچک از مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست است که با سرمایه های اندک مردمی در حال انجام برخی پروژه هاست، ولی ما باید نگاه گسترده تری به حوزه وقف به طبیعت داشته باشیم؛ نذر طبیعت برای شروع حرکت خوبی است ولی قطعا برای ادامه راستا ناچیز است.

وی ادامه داد: خوشبختانه خیرین بزرگ و ارزشمندی در کشور داریم و به نظر بنده باید همه ما از سمن ها گرفته تا دولت و سازمان محیط زیست و مجلس تلاش کنیم و شرایطی فراهم گردد که این عزیزان اعتماد کرده و آگاهی لازم برای سرمایه گذاری در بخش محیط زیست را پیدا نمایند.

شفیعی اضافه کرد: امروز واقعا نیاز ما در حوزه محیط زیست از ساخت مدرسه و درمانگاه و ورزشگاه به مراتب بیشتر است؛ اولویت اول باید محیط زیست باشد چراکه زمانی برای درمان و جبران آسیب های وارد شده نداریم؛ البته در کنار خیرین بزرگ نباید از کمک های کوچک مردمی هم غافل شد چرا که همیشه باید این ضرب المثل ارزشمند را به یاد داشته باشیم که قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 603

به "نذر طبیعت، ایده ای خلاقانه برای دوستداران طبیعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نذر طبیعت، ایده ای خلاقانه برای دوستداران طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید