رفاقت با جاده های مرگ بار، ممکن است، بهترین راه حل برای نجات رانندگان از خطرات چیست؟

به گزارش بلندانیوز، روزانه، ماهانه و یا حتی سالیانه شاهد آمار بالای تصادفات جاده ای در کشور هستیم که علاوه بر نقص های جاده ای، خطای انسانی هم در آن نقش دارد، شاید دیگر وقت آن باشد فکری برای آن کرد.

رفاقت با جاده های مرگ بار، ممکن است، بهترین راه حل برای نجات رانندگان از خطرات چیست؟

به گزارش خبرنگار از ، ز غوغای جهان فارغ، چشم در چشم زیبای طبیعت، گوش به نوای دلکش ساز، هم قدم جاده، هم سفر عزیزان، میوه پوست کنده تعارف می کنی و با لبخند تشکر می کند. دیگری می خندد و عکس یادگاری می گیرد. یکی از بی صبری خود برای رسیدن می گوید و می خندد و تو معتقدی رفتن، به اندازه رسیدن دلچسب است. جهان در این خلوت صمیمی زیباست که ناگهان. تلخی حادثه است در انتظار این دقایق شیرین کام.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی در خصوص تصادفات جاده ای در سال 2018، هر 24 ثانیه یک نفر در جاده های جهان کشته می شود. تصادفات رانندگی، عامل شماره یک مرگ گروه سنی 5 تا 29 سال است. تعداد افراد کشته شده به ازای هر 100 هزار نفر در سوئد تنها 2.49، هلند 2.81 و آلمان نیز 3.54 است که نشان می دهد کشور های اروپایی در آستانه صفرکردن آمار تصادفات جاده ای هستند.

حوادث جاده ای در ایران، هر سال 18 هزار کشته می گیرد که این یعنی شبکه حمل و نقل زمینی ایران، یکی از پر حادثه ترین شبکه های حمل و نقل در جهان است. در ایرانِ ما، با وجود افزایش ایمنی و فرایند رو به کاهش آمار تلفات جاده ای، تصادفات رانندگی همچنان مهمترین عامل مرگ و میر غیرطبیعی به حساب می آیند. در این حوادث، تلفات انسانی و خسارت های مادی هزینه های سنگینی را در بعد ملی بر پیکره جامعه وارد می کند.

تصادفات جاده ای در محور های استان سمنان

سالانه بیش از 15 میلیون مسافر و گردشگر از جاده های استان سمنان تردد می کنند. عبور شاهراه ترانزیتی تهران- مشهد و پل ارتباطی استان های شمالی با جنوبی و مرکزی کشور و وجود شبکه فعال راستا جاده ای و ریلی، گویای جایگاه مهم استان سمنان در حمل و نقل کشور است.جاده های استان های کویری، از جمله استان سمنان، به دلیل نداشتن جاذبه های بصری و طولانی و خطی بودن، سبب خستگی و خواب آلودگی بیشتر راننده و در نهایت واژگونی خودرو ها می شود. استراحت های کوتاه رانندگان در این راستا، می تواند تاثیر بسزایی در کاهش این آمار داشته باشد؛ بنابراین نیاز است مسئولان استان و دستگاه های مرتبط در راستای افزایش مجتمع های خدماتی رفاهی، استراحتگاه و ایجاد جاذبه به منظور مشوقی برای توقف خودرو های عبوری و استراحت و رفع خستگی رانندگان همت گمارند.

واژگونی خودرو ها نقش اساسی در مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای دارد. در اوج سفر ها در محور های کشور میزان واژگونی خودرو ها بیش از 35 درصد است، اما در محور های سمنان این رقم به طور متوسط سالانه به 65 درصد می رسد و واژگونی در رتبه پرشمارترین سانحه در جاده های استان سمنان است.

نصب دوربین های ثبت تخلف به عنوان عامل بازدارنده می تواند در کاهش آمار تصادفات جاده ای موثر باشد. بررسی های جهانی و تجربیات ثبت شده در کشور نشـان می دهـد که با کاهش 5 درصد از سـرعت میانگین، 22 درصد از تصادفات مرگبار کاهش می یابد. همچنین در محدوده 6 کیلومتری محـل نصـب دوربـین راداری ثبـت تخلفـات سـرعت نسـل سـوم استقراری، بین 40 تا 65 درصد از تصادفات منجر به جرح و مرگ کاسته می شود.

سرهنگ تقی کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: استان سمنان، استان پهناوری است. از 900 کیلومتر فاصله بین تهران تا مشهد، 640 کیلومتر آن در استان سمنان است. علاوه بر این، جاده های استان، کویری و یکنواخت است و باعث خستگی می شود.

او افزود: بیشترین حوادث استان سمنان، واژگونی خودرو و خروج از جاده است.

رئیس پلیس راه استان سمنان با بیان اینکه 19 نقطه حادثه خیز در استان سمنان داریم، شرح داد: بیشترین حوادث در یکی از پیچ های گرمسار به سمت آرادان رخ می دهد که در حال نصب دوربین کنترل ترافیک در این نقطه هستیم.

کبیری با بیان اینکه رانندگان به عنوان یک کاربر ترافیکی، عامل موثری در کاهش تصادفات هستند، افزود: جهت جلوگیری از حوادث ناشی از خواب آلودگی، بهتر است رانندگان بعد از هر دو ساعت رانندگی، یک ربع استراحت کنند و به هیچ عنوان در حال خستگی رانندگی نکنند. از طرفی ایجاد اقامتگاه های موقت و دائم برای استراحت رانندگان لازم است.

در هشت ماه نخست امسال، ما یک درصد کاهش تصادف نسبت به سال قبل داشتیم. امسال در سه ماه پر ترافیک فروردین، شهریور و آبان، کاهش در تصادفات داشتیم که دلیل آن همکاری همه دستگاه ها با پلیس راه در این ایام بود. همه دستگاه ها باید برای کاهش آمار تصادف تلاش کنند و این وظیفه یک دستگاه خاص نیست.

مظفرمحمدخانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان در گفت وگو با خبرنگار از ، گفت: استان سمنان، جاده های پرتردد و حادثه خیزی دارد و آمار تصادف در جاده های این استان بالا است. همه عوامل امدادی، اعم از هلال احمر، نیروی انتظامی و اورژانس، در تلاشند که این آمار را کاهش بدهند.

او افزود: جاده های استان سمنان طولانی هستند و باعث خستگی راننده می شوند. نیاز است مراکز استراحت برای توقف رانندگان ایجاد شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان سمنان کمبود علائم و اطلاع رسانی های مناسب را مشکل بعدی جاده های استان سمنان دانست و شرح داد: ورودی شهرها، مناسب نیست و راننده هنگام ورود به شهر با مشکل شناسایی ورودی روبرو می شود.

جمعیت هلال احمر، در اجرای طرح زمستانی، با افزایش پایگاه های خود به 19 عدد، به روز رسانی تجهیزات و نیرو های انسانی، برای رویارویی با فصل سرما آماده است.

در کشور ما، به مباحث آموزش و فرهنگ سازی، چه در حوزه رانندگی و چه سایر حوزه ها، در حد لازم پرداخته نمی شود.اقدام های پیشگیرانه و آموزش های مداوم از دوران کودکی می تواند در کاهش خطای انسانی در تصادف ها نقش موثری داشته باشد.

مددکاران اجتماعی، دریچه ای رو به آموزش فرهنگ رانندگی

پرویز کوخایی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان با اشاره به حادثه خیز بودن استان سمنان در بخش تصادفات جاده ای و لزوم تلاش ویژه برای به حداقل رساندن آمار حوادث این استان گفت: مسئولان مربوطه در استان سمنان می توانند با آموزش به مددکاران، برگزاری دوره هایی برای کارشناسان و افراد متخلف با همکاری پلیس راهور و سایر نهاد های مربوطه، افزایش پژوهش ها با رویکرد اجتماعی در این حوزه و افزایش فعالیت کلینیک های مددکاری اجتماعی در حوزه پیشگیری از تصادفات رانندگی، تاثیر چشمگیری در سلامت عمومی جامعه و کاهش حوادث جاده ای این استان داشته باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان به اهمیت همکاری رسانه های جمعی با کلینیک های مددکاری اجتماعی در آگاه سازی و ظریفیت سازی عمومی اشاره کرد و افزود: تشکیل تیم های کوچک در سطح محلات، مهد های کودک و مراکز آموزشی توسط مددکاران تسهیل گر، شناسایی علل دقیق ناهنجاری های ترافیکی و اطلاع از شناسنامه اجتماعی افراد در غالب بانک اطلاعاتی از مواردی است که مسئولان مربوطه باید به آن توجه داشته باشند.

وظایف و اهداف مددکاران اجتماعی چیست؟

کوخایی تامین سه هدف عمده را از جمله وظایف مددکاران اجتماعی خواند و افزود: کمک به افراد، گروه ها و جوامع در شناسایی مسائل خود، علت های بروز آن و حل این مسائل که در بیشتر مواقع بر اثر نبود هماهنگی میان افراد و محیط شان به وجود می آید، از جمله این اهداف است.

او تعیین کردن موقعیت های مشکل آفرین میان افراد، گروه ها و محیط به منظور پیشگیری از وقوع آن مسائل و اهداف درمانی و پیشگیرانه، در پی یافتن، شناسایی و تقویت حداکثر توان نهفته افراد، گروه ها و اجتماع ها را از دیگر اهداف مددکاران اجتماعی بیان کرد و ابراز داشت: مددکاران به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار، وظیفه دارند افراد، گروه ها و جوامع را نسبت به تصادفات رانندگی که از جمله موقعیت مشکل آفرین هستند، آگاه سازند و بنیان گذار حرکتی نو در جامعه خود باشند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: اجرای طرح های مختلف در بخشی از شهر ها و در صورت موفقیت، اجرا در کل کشور، کمک به نهاد ها و سازمان های سیاست گذار به منظور تدوین قوانین لازم، شناسایی نقاط آسیب خیز جاده ها از طریق مشارکت دادن رانندگان و تلاش برای رفع آن ها، از جمله اقدامات در قالب مددکاری اجتماعی در خصوص پیشگیری از تصادفات رانندگی است.

سخن آخر

درمان ریشه ای کاهش تصادفات رانندگی، آموزش و نهادینه شدن فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین است که این مهم با کمک مددکاران اجتماعی آسان تر محقق می شود. علاوه بر این، هرکدام از ما نیز می توانیم با جدی دریافت خطر حادثه، مسئولیت پذیری و تذکر به اطرافیان و نزدیکان خودمان، نقش به سزایی در کاهش آمار هولناک تصادفات جاده ای داشته باشیم. می شود این تغییر سازنده را از خودمان شروع کنیم.

شاید دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است و یک لحظه غفلت، یک عمر پشیمانی و کلیشه هایی از این قبیل، بسیار عمیق تر و مهم تر از چیزی هستند که تا به حال می پنداشته ایم. جان نازنین و ارزشمند انسان ها، برای هدر رفتن در جاده ها حیف است.

گزارش از آتنا نائینی نژاد

ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 512

به "رفاقت با جاده های مرگ بار، ممکن است، بهترین راه حل برای نجات رانندگان از خطرات چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفاقت با جاده های مرگ بار، ممکن است، بهترین راه حل برای نجات رانندگان از خطرات چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید