آنچه باید به فرزندانتان آموزش دهید تا در مدرسه بیمار نشوند

با آغاز سال تحصیلی و فصل پاییز، سرماخوردگی و آنفلوانزا و سرفه در بچه ها آغاز می گردد. با این که نمی توانید از آن ها به طور کامل در برابر ابتلا به این بیماری ها محافظت کنید، به خصوص وقتی به مهدکودک یا مدرسه می روند، اما می توانید عادت های سالمی را یادشان دهید تا سیستم ایمنی بدنشان تقویت شده و شانس ابتلا به بیماری در آن ها کاهش یابد.

آنچه باید به فرزندانتان آموزش دهید تا در مدرسه بیمار نشوند

به گزارش، سال تحصیلی جدید همین روز ها آغاز می گردد. شما می توانید با روش هایی به فرزندانتان یاری کنید تا از ابتلا به سرماخوردگی، آنفلوانزا و مسائل گوارشی که ممکن است در مدرسه به آن مبتلا شوند، جلوگیری کنید و در صورت ابتلا به بیماری ها و عفونت ها مراقب باشند تا دیگران مریض نشوند.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً 22 میلیون روز از روز های مدرسه رفتن به دلیل سرماخوردگی از دست رفته است. این در حالی است که مطالعات نشان داده شستشوی دست ها می تواند غیبت ناشی از بیماری عفونی را در بین بچه های سن مدرسه کاهش دهد.

شستشوی دست ها یکی از مؤثرترین راه های جلوگیری از شیوع بیماری های شایع بچه ها در سنین مدرسه مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، چشم صورتی و… است. از آنجایی که بچه ها در طول سال تحصیلی وقت زیادی را در مدرسه می گذرانند، پس ایده خوبی است که مطمئن شوید شستن دست ها در آن ها یک کار روتین است که به طور اتوماتیک انجام می دهند. به فرزند خود بیاموزید که اغلب اوقات و به خصوص قبل از خوردن غذا یا خوراکی، بعد از تمیز کردن بینی و بعد از دستشویی رفتن، دست های خود را به خوبی بشوید.

این که فقط فرزندتان به سمت روشویی برود و در عرض یک ثانیه آبی روی دستش پاشیده گردد و بگوید که من این کار را انجام دادم قابل قبول نیست. او باید حداقل 30 ثانیه دستش را با آب و صابون به طور کامل بشوید و با یک حوله کاغذی تمیز آن ها را خشک کند. صابون ساده کفایت می نماید. در واقع شما به محصولات ضد باکتریایی احتیاج ندارید. (مطالعات نشان داده صابون های ضد باکتری نه تنها در کشتن میکروب ها نسبت به صابون های معمولی مؤثرتر نیستند بلکه کارشناسان بهداشت ابراز نگرانی نموده اند که افزایش استفاده از محصولات ضدباکتری می تواند باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک ایجاد کند)

وقتی کسی عطسه می نماید یا سرفه می نماید، ویروس های سرماخوردگی و آنفولانزا می توانند با قطرات بزاق در هوا پراکنده شوند. به فرزند خود بیاموزید که هنگام عطسه یا سرفه از یک دستمال کاغذی استفاده کند و یا دهانش را با آرنج خود بپوشاند. یک مطالعه جدید نشان داد بیشتر افراد عطسه های خود را می پوشانند، اما این کار را با دستانشان انجام می دهند که این یک عادت بد است؛ چرا که می تواند موجب سرایت بیماری به دیگران گردد.

اگر فرزندتان چیزی را لمس کند که فرد مبتلا به سرماخوردگی آن را لمس نموده باشد و سپس چشم یا دهان خود را لمس کند، ویروس سرماخوردگی می تواند از آن طریق وارد بدنش گردد. عفونت هایی مانند ورم ملتحمه چشم نیز می تواند از طریق لمس کردن چشم پس از دست زدن از طریق ای که توسط فرد مبتلا به آن عفونت، دست زده شده، منتقل گردد.

بچه ها به طور طبیعی دوست دارند وسایلشان را با هم شریک شوند (البته به جز اسباب بازی مورد علاقه شان!)، این مورد شاید برای بعضی از وسایل خوب باشد؛ اما به اشتراک گذاشتن ظروف غذاخوری با دوستان، به خصوص در فصل سرما و آنفولانزا ایده خوبی نیست. ویروس ها و باکتری ها به راحتی از طریق بزاق منتقل می شوند، بنابراین این یکی از انواع اشتراک گذاری هایی است که باید به کودک خود یاد دهید تا از آن جلوگیری کند. به او آموزش دهید که اگر دوستش خوراکی ندارد و می خواهد به او از خوراکی یا نوشیدنی اش بدهد خیلی کار خوبی است؛ اما این کار را در ظروف و بطری جداگانه قبل از آغاز خوردن انجام دهد.

ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به بدن یاری می نماید تا به طور مؤثر با میکروب ها مبارزه کند. خودتان هم با او مشغول شوید تا هم لحظات خوبی را سپری کنید و هم سالم بمانید.

احتیاج به خواب در افراد با توجه به سن، متفاوت است؛ اما تحقیقات نشان می دهد کم خوابی می تواند بر سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در مبارزه با عفونت تأثیر بگذارد.

آموزشگاه بچه ها آمریکا روزانه 10 تا 13 ساعت خواب را برای بچه ها پیش دبستانی و 9 تا 12 ساعت در روز را برای بچه ها بین 6 تا 12 سال توصیه می نماید. نوجوانان باید روزانه 8 تا 10 ساعت بخوابند. اگر فرزندتان بعدازظهر ها می خوابد می توانید آن را هم جزء ساعات خوابش در نظر بگیرید.

خواب کافی به افزایش تمرکز و کاهش احساس خستگی در بچه ها یاری می نماید. البته می دانیم که رفتن بچه ها به رختخواب می تواند یک چالش بزرگ در بسیاری از خانواده ها باشد، اما باید فرزندتان بداند که این برای سلامتی جسمی و عاطفی و شناختی بسیار مهم است. فایده دیگری که خواب کافی برای بچه ها دارد کاهش استرس در آن هاست. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی می گردد و معمولاً بعضی بچه ها در روز های آغازین مدرسه دچار استرس می شوند که ممکن است باعث بیماری شان گردد.

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه مهم است، اما برای بچه های در حال رشد و دانش آموزان مهم تر. سعی کنید برنامه غذایی روزانه تان طوری باشد که از هر پنج گروه غذایی در آن استفاده شده باشد و ترکیب مناسبی از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد احتیاج برای سالم ماندن بدن را فراهم کند.

- میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا

- ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک برای سلامت گوارش

- غلات کامل و پروتئین های سالم برای تأمین سوخت و انرژی بچه ها فعال

از فرزندتان بخواهید هنگام ورود به خانه کفشش را در جای مناسبی که برای آن در نظر گرفته اید قرار دهد و اگر کوله پشتی اش را در مدرسه روی زمین می گذارد آن را کنار درب بگذارد و یا برایش جای مناسبی درست کنید. کفش و کیف بسیاری از میکروب ها را از کف کلاس ها، سرویس های مدرسه و دستشویی ها به خانه منتقل می نماید. گذاشتن این وسایل کنار درب به پیشگیری از انتشار میکروب ها در فضای خانه یاری می نماید. همچنین ایده آل است که هر دو هفته یکبار کیف و کوله پشتی فرزندتان را بشویید.

در نهایت این که با پزشک فرزندتان صحبت کنید شاید لازم باشد واکسن آنفلوانزای سالیانه را هر سال دریافت کند.

اگر علیرغم تمام کوشش ها، فرزندتان بیمار شد آن را در منزل نگه دارید. این کار دو مزیت مهم دارد؛ یکی این که استراحت و خوابیدن به تقویت سیستم ایمنی و روند بهبودی فرزندتان بسیار یاری می نماید و دیگر این که از انتشار بیماری به دیگران جلوگیری می کنید.

منبع:تبیان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 4 آبان 1398 شناسه مطلب: 144

به "آنچه باید به فرزندانتان آموزش دهید تا در مدرسه بیمار نشوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنچه باید به فرزندانتان آموزش دهید تا در مدرسه بیمار نشوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید