آمریکا اول بایدن حُسن نیت خود را نشان دهد

به گزارش بلندانیوز، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت آمریکا آماده تعامل دوباره در چارچوب 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران است. جو بایدن همچنین با طرح ادعا هایی علیه ایران، گفت: باید با اقدامات بی ثبات کننده ایران در سراسر خاورمیانه مقابله کنیم و در این راستا من با شریکان اروپایی و سایر شریکانمان همکاری نزدیکی خواهم داشت.

آمریکا اول بایدن حُسن نیت خود را نشان دهد

به گزارش خبرنگاران، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص توافق حاصل شده در نشست مجازی خود با سه کشور اروپایی درباره ایران گفت، نتیجه این مذاکرات این بود که آمریکا و اروپا اکنون بار دیگر همسو هستند و به دنبال اهداف متفاوتی نیستند و این مهم است که ما اکنون اهداف مشترکی داریم.

بلینکن بار دیگر به اظهارات و موضع جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران اشاره نمود و گفت، بر اساس این رویکرد، اگر جمهوری اسلامی به اجرای کامل تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای بازگردد، آمریکا نیز همین کار را خواهد نمود.

او در ادامه توضیح داد، پس از احیای توافق هسته ای موسوم به برجام، ما با همکاری شرکای خود به دنبال مستحکم تر و طولانی تر کردن این توافق خواهیم بود. سپس مقابله با اقدامات و مسائلی مانند فعالیت های بی ثبات کننده ایران در منطقه و برنامه موشک های بالستیک این کشور را پیگیری خواهیم کرد.

مواضع مقامات آمریکایی به وجود اینکه یک گام به جلو است، اما به نظر نمی رسد برای ایران راضی کننده باشد. ایران توقع دارد که ایالات متحده هر چه سریعتر به برجام باز گردد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام آمادگی آمریکا برای حضور در جلسات کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت: به دلیل خروج آمریکا از برجام، 1+5 وجود ندارد. اکنون تنها ایران و 1+4است. به یاد بیاورید، ترامپ اتاق [برجام]را ترک و کوشش کرد آنرا منفجر کند.

خطیب زاده تاکید نمود: حرکات نمادین خوب است. اما برای احیای 1+5، آمریکا باید عمل کند: تحریم ها را بردارد. ما نیز پاسخ خواهیم داد. این ترتیب کلیدی است: تعهد-اقدام-جلسه.

بایدن چیزی تازه ای برای گفتن نداشت

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران با اشاره به اینکه بایدن در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ چیز جدیدی را برای عرضه نداشت، گفت: با توجه به کاراکتری که باید دارد او اهل جار وجنجال و کشاندن مسائل و موضوعات دیپلماتیک به رسانه ها و فضای عمومی نبوده و سعی می نماید پنهانی و با مذاکره و لابی گری کار خود را پیش ببرد، عکس کاری که ترامپ انجام می دهد، رئیس جمهور اسبق آمریکا خیلی عیان و رو هر آن چیزی را که در فکرش می گذشت بیان می کرد کرد چه در قالب سخنرانی هایی که انجام می داد و یا چه توییت که می کرد، اما بایدن به هیچ عنوان چنین این کار هایی را انجام نمی دهد.

وی اضافه نمود: بایدن در این سخنرانی به واقع چیز جدیدی را رو نکرد، او تنها گفت که آمریکا حاضر است در قالب 1+5 به مذاکرات برجام برگردد، اما حرفی از برطرف تحریم ها نزد وی همچنین تاکید نمود که باید با اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه مقابله کرد، بنابراین همان طور که ملاحظه می کنید حدس رسانه ها قبل از سخنرانی بایدن که اعلام نمودند، سخنان جدید را در قبال فرجام می گوید، چنین اتفاقی رخ نداد.

ابوالفتح با اشاره به اینکه تا به امروز تنها وزارت امور خارجه آمریکا 3 قدم جزئی در قبال برجام برداشته، گفت: این قدم ها به واقع هیچ تأثیری در خصوص تغییر شرایط برجام از سوی دیگر این اقدامات آمریکا به همراه نداشت و به دور از انتظارات ایران بود، با توجه به این موضوع به نظر می رسد باید منتظر ماند تا 5 اسفند و دید که آیا ایران تهدید خود مبنی بر توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را اعلام می نماید، در این رابطه اروپا و آمریکا امیدوار هستند که ایران این اقدام را را انجام ندهد.

این کارشناس مسائل آمریکا خاطر نشان کرد: باید دید که بعد از خروج ایران از پروتکل الحاقی، واکنش اروپا و آمریکا به این موضوع چیست، به احتمال زیاد در قدم اول بیانیه ای تند و تیز را در این زمینه منتشر خواهند کرد، اما اینکه اقدامی عملی انجام دهند باید منتظر ماند و دید که آن ها چه واکنشی از خود نشان می دهند، در این رابطه اگر سیاست های اعلامی و اعمالی بایدن یکسان باشد، آمریکا اقدامی را در جهت برطرف تحریم ها انجام نخواهند داد، از طرف دیگر اروپا نیز روز های اخیر اعلام نموده که اگر ایران اجرای پروتکل الحاقی را کنار بگذارد، تحریم هایی را علیه ایران وضع خواهد نمود.

بیشتر بخوانید:

همه احتمالات درباره بازگشت آمریکا به برجام

برجام یا توافقی جامع تر؛ منازعه اصلی ایران و آمریکا بر سر چیست؟

ابوالفتح یادآور شد: به نظر می رسد بایدن اراده قوی و جدی در جهت احیای برجام ندارد، در این زمینه عدم موافقت با وام 5 میلیارد دلاری ایران از صندوق بین المللی پول برای مبارزه با کرونا نشانه عملی این موضوع است که اگر آمریکا می خواست می توانست با موافقت کردن برای پرداخت این این وام به ایران حسن نیت خود را نشان دهد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: در چنین شرایطی بسیار بعید است که آمریکا قبل از شروع هر نوع مذاکره ای تحریم های نفتی و بانکی را بردارد، از سوی دیگر بر اساس اخباری که منتشر شد ایران همان زمانی که نامه کاهش تعهدات برجامی خود را طی دو سال گذشته به طرف های برجام اعلام نمود، رئیس جمهور در این نامه به روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، نخست وزیر انگلیس و صدراعظم آلمان اعلام نمود که ایران این پنج گام را برای کاهش تعهدات خود برخواهد برداشت و اگر اروپا به تعهدات خود پایبند نباشد این احتمال وجود دارد که ایران از NPT خارج گردد.

وی توضیح داد: البته این موضوع تنها در حد اخباری بود که منتشر شد، ولی چیزی به طور رسمی اعلام نشد، بنابراین نمی توان به آن استناد زیادی کرد، اگر ایران از NPT خارج گردد، به نظر می رسد اروپا و آمریکا پرونده ایران را از شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ارائه خواهند برد و تحریم های سازمان ملل را بر خواهند گرداند، هرچند تحریم های سازمان ملل با توجه به تحریم های آمریکا هیچ تاثیری بر روی اقتصاد ایران نخواهد داشت، اما از لحاظ حیثیتی، قوقی و سیاسی طبعا ایران دوست ندارد که چنین تحریم هایی بر ضدش در سازمان ملل تصویب گردد، اما در هر صورت باید منتظر ماند و مشاهده کرد که در روز های آینده چه اتفاقاتی در این زمینه رخ خواهد داد.

منبع: فرارو
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1291

به "آمریکا اول بایدن حُسن نیت خود را نشان دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا اول بایدن حُسن نیت خود را نشان دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید