5 فایده شگفت انگیز کیک بوکسینگ برای سلامت روان

به گزارش بلندانیوز، کیک بوکسینگ نوعی ورزش رزمی که امروزه محبوبیت آن نسبت به گذشته، رو به افزایش است و دلایل مناسبی هم برای آن وجود دارد. کیک بوکسینگ یک ورزش همه جانبه است که هم قدرت بدنی را افزایش می دهد و هم فواید قلبی عروقی در پی دارد. از طرفی، به علت مشت زدن و ضربه زدن به کیسه ها، پدها و سایر وسایل، موجب تخلیه احساست شده و در کاهش استرس بسیار مؤثر است. تمامی این موارد طی تحقیقاتی که روی افراد مختلفی که این ورزش را انجام می دادند انجام شده و نتایج گفته شده، به دست آمده است. در ادامه این مطلب از خبرنگاران مگ همراه ما باشید، شما را با فواید این ورزش برای سلامت روان و تأثیر چشمگیر آن آشنا خواهیم کرد.

5 فایده شگفت انگیز کیک بوکسینگ برای سلامت روان

مزایای کیک بوکسینگ برای سلامت روان

کیک بوکسینگ یک ورزش رزمی است که شامل دو رقیب می گردد که هر کدام ضربات شدیدی را با دست ها، آرنج ها، زانوها، ساق پا و پاها به سمت دیگری وارد می نمایند. سبک های کیک بوکسینگ شامل موی تای، کیک بوکسینگ آمریکایی یا اروپایی، سانشو چینی و ساواته فرانسوی می گردد که هرکدام به نوعی مزایای مختلف جسمانی و روانی را برای ورزشکاران در پی دارند. در ادامه به آنالیز اصلی ترین این مزایا می پردازیم.

1. تنظیم خلق و خو

وقتی میزان استرس ما زیاد می گردد، فکر ما احتیاج دارد که فشار روانی را به وسیله عمل فیزیکی آزاد کند. این آزادسازی باعث تسکین موقت و افزایش فراوری اندورفین می گردد. به همین علت است که مشت و لگد زدن به یک کیسه سنگین احساس خوبی ایجاد می نماید. در واقع اندورفین یک ماده شیمیایی در مغز ماست که در تنظیم خلق و خو و احساس شادی، سرخوشی و هیجان نقش دارد. در این راستا، با انجام این ورزش اندورفین آزاد شده یاری فراوانی به کنترل و تنظیم خلق وخو خواهد نمود.

2. کاهش استرس

همان طور که در بالا گفته شد، کیک بوکسینگ یک مبارزه عالی در مقابل استرس است. تحقیقات نشان می دهند که ورزش منظم مانند تمرین کیک بوکسینگ می تواند در برابر استرس، انعطاف پذیری ایجاد کند. در واقع این کار را به وسیله فراوری اندورفین انجام می دهد و به یاری آن می تواند به کاهش استرس یاری کند. به همین علت است که پس از انجام این ورزش، احساس می کنید که تنش و استرس در وجود شما به میزان زیادی کاهش پیدا نموده است.

3. افزایش اعتماد به نفس

کیک بوکسینگ فراتر از تناسب اندام، به رشد شخصی و مهارت های فنی شما یاری می نماید و پشتکاری که در این ورزش از خود نشان می دهید، به افزایش اعتمادبه نفس شما نیز یاری فراونی می نماید. تحقیقات نشان داده است که انجام کیک بوکسینگ به بهبود اعتماد به نفس، انگیزه، امید و خوش بینی، سرسختی فکری، انعطاف پذیری و کنترل کمال گرایی یاری می نماید.

یادگیری تکنیک های کیک بوکسینگ می تواند به توانایی شما در دفاع از خود نیز یاری کند که همین مسئله به نوعی، موجب بالاتر رفتن اعتماد به نفس شما می گردد. ممکن است در موقعیت های خاصی احساس راحتی بیشتری داشته باشید زیرا می دانید که در صورت احتیاج، مهارت هایی برای محافظت از خود دارید. البته همواره در هر شرایطی باید نکات ایمنی و احتیاطی را رعایت کنید.

4. افزایش انگیزه و توانایی برای انجام کارها

هر تمرین کیک بوکسینگ فرصتی برای خلق لحظات معنادار است. از سرانجام یک راند چالش برانگیز گرفته تا تجربه ناگهانی یک ضربه، همه این موقعیت ها موجب می شوند که شما تجربه های بیشتری کسب کنید. از هرکدام درسی می گیرید که موجب افزایش انگیزه می گردد و توانایی شما را تا حد بسیاری بالا می برد.

5. بهبود حافظه و تمرکز

کیک بوکسینگ احتیاج به کوشش فکری و تمرکز دارد. با تمرکز و تمرین می توان یک حرکت را تکرار کرد تا به درستی به انجام برسد. تکنیک های کیک بوکسینگ احتیاج به تعادل و هماهنگی دارند و نشان داده شده است که این نوع حرکات باعث بهبود عملکرد مغز و عملکرد شناختی می شوند. تمرینات تعادلی مانند آنچه برای ایستادن روی یک پا و لگد زدن، ضربه زدن با زانو یا چرخش ضروری است، منجر به بهبود حافظه، آگاهی و تمرکز در افراد می گردد.

کیک بوکسینگ کاردیو و کیک بوکسینگ سنتی

دو نوع اصلی از کلاس های کیک بوکسینگ وجود دارد. کلاس هایی که در سالن های ورزشی بزرگ برگزار می شوند که معمولا با عنوان کیک بوکسینگ کاردیو مطرح می شوند و کلاس هایی که در مراکز آموزشی تخصصی برگزار می شوند که اصول و مهارت های پیشرفته کیک بوکسینگ سنتی را آموزش می دهند.

اگر می خواهید یک تمرین هوازی خوب داشته باشید و به مهارت های فنی علاقه مند نیستید، کیک بوکسینگ کاردیو ممکن است برای شما مناسب باشد. اما اگر می خواهید مهارت کسب کنید و تکنیک های خاصی را بیاموزید، سبک سنتی تری را امتحان کنید.

کلام آخر

کیک بوکسینگ به علت فوایدی که برای سلامت روان دارد، به ویژه به عنوان یک تسکین دهنده استرس و روشی ایمن برای کاهش تنش شناخته شده است. تمرکز فعالیت بدنی روی تمرین معمول کیک بوکسینگ، پیامدهای زیادی در راستای سلامت شخصی شما از جمله ایجاد اعتماد به نفس و بهبود سلامت مغز دارد. چه کلاس های تمرینی گروهی کیک بوکسینگ را ترجیح بدهید و چه آموزش تکنیک های کیک بوکسینگ را به عنوان یک ورزش یا تمرین در اتاق خود به کار بگیرید، می توانید از مزایای این نوع ورزش بهره مند شوید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با یک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: verywellfit

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 تیر 1401 بروزرسانی: 14 تیر 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1875

به "5 فایده شگفت انگیز کیک بوکسینگ برای سلامت روان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فایده شگفت انگیز کیک بوکسینگ برای سلامت روان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید