گشایش راستا جدید برای تجارت ایران و اروپا با حذف ترکیه

به گزارش بلندانیوز، ایران در صدد یافتن جهت جدید برای دسترسی به بازار اروپا در کنار جهت ترکیه برآمده است و انتظار می رود توافق ایران با 5 کشور دیگر برای ایجاد کوریدور خلیج فارس-دریای سیاه تا خاتمه سال 2016 نهایی گردد.

گشایش راستا جدید برای تجارت ایران و اروپا با حذف ترکیه

جهت دریافت مشاوره خدمات ساخت تراکت از بهترین و باتجربه ترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ تراکت های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران المانیتور طی گزارشی نوشت: موقعیت ژئواستراتژیک ایران در کنار نقش تاریخی این کشور به عنوان معبر ترانزیت کالا و به ویژه صندلی آن در جاده باستانی ابریشم، ایران را به یکی از فعال ترین قطب های حمل و نقل دنیا تبدیل نموده است.

ایران به وسیله مرزهای زمینی شمالی و دریای خزر به آسیای میانه، قفقاز و روسیه دسترسی دارد. در جنوب، این کشور به وسیله خلیج فارس و دریای عمان به آبهای بین المللی دسترسی دارد. دسترسی منحصر به فرد ایران به کشورهای محصور در خشکی و موقعیت استثنایی آن، این کشور را به یک هاب ترانزیتی ایده آل هم از نظر هزینه پایین و هم از نظر کوتاه بودن مسافت تبدیل نموده است.

این موقعیت تا به امروز موجب عضویت ایران در چند کوریدور بین المللی با چند جهت حمل نقل عبوری از این کشور شده است. این کوریدورها شامل کوریدور ترانزیتی شمال-جنوب، کوریدور ترانزیتی شرق-غرب (جاده ابریشم قدیم)، کوریدور جنوب آسیا و کوریدور ترانزیتی اروپا-قفقاز-آسیا هستند.

در سال های اخیر، و به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی در سال 2013، تعداد پروازهای بین المللی عبوری از آسمان ایران سه برابر شده، در حالی که حجم کالاهای ترانزیتی به وسیله راه آهن این کشور دو برابر شده است. با این حال، به رغم افزایش ارتباطات بین المللی، مقامات ایرانی می گویند ایران همچنان از نیمی از کل ظرفیت ترانزیتی خود که حدود 10 میلیون تن در سال است استفاده می نماید.

ایران با آگاهی از نقش مهم خود در ترانزیت کالا در منطقه و همچنین مزایای مالی و فرصت های شغلی ای که می تواند تبدیل شدن به قطب ترانزیتی به همراه داشته باشد، به دنبال تنوع بخشی به جهتهای ترانزیتی خود بوده است.

با توجه به تمایل اروپا برای تبدیل به بزرگترین شریک تجاری ایران پس از لغو تحریم ها، و با عنایت به آشفتگی اخیر شرایط ترکیه، تهران کوشش های خود برای ایجاد جهتهای جدید به اروپا را سرعت بخشیده است.

برای سال ها، ترکیه بهترین جهت برای ترانزیت کالاهای ایران به اروپا محسوب می شد. اما به لحاظ ترانزیتی، روابط دو کشور در سال های اخیر دچار نوسان شده است. حملات اخیر به کامیون ها و رانندگان ایرانی در خاک ترکیه، اختلاف بر سر قیمت سوخت و تعرفه های اعمال شده بر رانندگان ترک در خاک ایران و بسته بودن مکرر مرز ترکیه بر صنعت ترانزیت ایران تاثیر گذار بوده و روابط ترانزیتی دو کشور را دستخوش نوسان نموده است.

این مسائل در کنار بدتر شدن اوضاع امنیتی ترکیه ایران را به فکر یافتن جهتهای ترانزیتی جایگزین برای رسیدن به اروپا انداخته است. در این جهت، ایران اقدام به احیای طرح قدیمی اتصال به اروپا به وسیله یک جهت جدید آبی خاکی نموده است.

کوریدور خلیج فارس-دریای سیاه که شامل جهت جاده ای، ریلی و دریایی است از خلیج فارس در جنوب ایران شروع و به شمال ایران می رود. سپس از آنجا به ارمنستان و آذربایجان امتداد می یابد و از آنجا به بنادر پوتی و باتومی در گرجستان در ساحل دریای سیاه می رسد. در این جهت، بنادر بلغارستان نیز نقش ایفا می کنند و کالاهای ارسال شده با کشتی، از بنادر این کشور با کامیون به یونان منتقل می شوند. کامیون هایی که راهی ایتالیا هستند نیز می توانند از بنادر جنوبی یونان محموله های ارسالی به وسیله این کوریدور را بارگیری کنند.

در واقع، کشورهای ایران، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و یونان اخیرا در مورد پیشنویس اولیه این پروژه توافق نموده اند و انتظار می رود طرح مذکور تا انتها سال 2016 نهایی گردد.

همایون کریمی، رئیس گروه توافقات بین المللی در وزارت راه و شهرسازی ایران که در بعضی از مذاکرات مربوط به این پروژه حاضر بوده گفت: جنبه های سیاسی و بین المللی این کوریدور آبی خاکی از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این کوریدور موجب افزایش اهمیت موقعیت ترانزیتی ما در منطقه و کل دنیا خواهد شد.

52

منبع: تسنیم
انتشار: 22 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 491

به "گشایش راستا جدید برای تجارت ایران و اروپا با حذف ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گشایش راستا جدید برای تجارت ایران و اروپا با حذف ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید