گران ترین شیرینی محلی ایران

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران: تا به حال نام گران ترین شیرینی محلی ایران را شنیده اید؟ شیرینی که در پاییز تهیه می گردد و در اعیاد مختلف گل سفره هاست.با ما باشید با داستان شیرین جوزقندی.

گران ترین شیرینی محلی ایران

جوزقندی از شیرینی های محلی شهر نراق استان مرکزی است که با هلوی محلی به نام الگ که طعمی ترش و شیرین دارد تهیه می گردد.

جوز قندی بسیار مقوی و خوشمزه است و انرژی بدن را تا ساعت ها تامین می نماید و می توانید از آن به عنوان میان وعده ای سالم بهره ببرید. از جوز قندی به واسطه ترکیبات کاملی که دارد می توان به عنوان وعده غذایی و بمب انرژی زا استفاده کرد . این غذا فاسد نمی گردد ، فضای کمی می گیرد و کالری بالایی به بدن می رساند و باعث می گردد مدت زیادی احساس سیری داشته باشید.

به همین خاطر یکی از برترین جیره های جنگی برای سربازان در زمان قدیم محسوب می شده است و شاید دلیل اولیه ساختن این شیرینی هم استفاده راحت و حمل بی دردسر آن به وسیله سربازان در جنگ ها بوده باشد. امروزه استفاده از جوز قندی برای افرادی که علاقه زیادی به کوهنوردی و طبیعیت گردی دارند برترین گزینه است.

برای تهیه جوز قندی ابتدا میوه ها را در آفتاب می گذارند تا نیم خشک گردد ، سپس هسته آن را خارج نموده و میانش را با پودری مخصوص یا گردوی نصف شده پر می نمایند (به گردو در لهجه محلی جوز می گویند) و دوباره در آفتاب می گذارند تا خشک گردد.

پودر مخصوص جوز قندی مغز بادام و گردو ،شکر ،هل، آرد نخودچی،گردو نصف شده است.برای تهیه جوز قندی با هلوی خشک ، هلوی محلی به نام الگ را پوست می نمایند و حدود 3 روز در آفتاب می گذارند تا نیمه خشک گردد. با چاقو برشی کوچک ته میوه ایجاد کنید و هسته هلو را خارج کنید و یک روز دیگر در آفتاب بگذارید بماند. داخل هلو را با مغز گردو نصف شده با مخلوطی از ترکیب آرد مغز بادام ، گردو ، پودر قند ، هل متناسب با ذائقه خودتان پر کنید.

در بعضی منطقه ها آرد نخود چی هم به این ترکیب اضافه می نمایند.در هلو را ببندید و چند روز دیگر در آفتاب بگذارید تا کاملا خشک گردد. جوز قندی هلو را در ظرف در بسته یا در پلاستیک داخل یخچال نگهداری نمایید.ماندگاری جوز قندی در یخچال حدود 1 سال است.

از جوز قندی هلو برای آجیل زمستان و شب یلدا یا عید نوروز استفاده می نمایند. در روش محلی ، جوز قندی ها را بعد از خشک شدن مانند تسبیح به نخ می کشند و در محلی سرد و تاریک از سقف آویزان می نمایند تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. می توانید پودر هسته زردآلو را جایگزین بادام و گردو کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 آذر 1401 بروزرسانی: 24 آذر 1401 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1969

به "گران ترین شیرینی محلی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گران ترین شیرینی محلی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید