کربلای پنج در امتداد کربلای چهار بود

به گزارش بلندانیوز، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سردار علی محمد نائینی، مشاور فرمانده کل سپاه و رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، همزمان با سالروز عملیات کربلای 4 مطرح کرد: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سعی می کند از اسناد منحصربه فردی که در اختیار دارد به عنوان سرمایه های جنگ بهره برداری کند و روایت درست و مستندی از تاریخ جنگ در قالب آثار متقن و مرجع ارائه دهد. بر اساس همین گنجینه اسناد جنگ تحمیلی، در این مرکز بیش از 300 عنوان کتاب تا به امروز تألیف و تدوین شده و حدود 250 عنوان کتاب مراحل پژوهش را می گذراند، این درحالی است که به حوزه های مختلف جنگ تحمیلی نیز ورود کرده ایم.

کربلای پنج در امتداد کربلای چهار بود

سردار نائینی اظهار کرد: در گنجینه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، 4158 ساعت نوار ضبط شده از جلسات طرح ریزی و هدایت عملیات کربلای چهار و پنج، 137 دفترچه از 55 نفر راوی با حضور مستقیم درصحنه و 35 گزارش عملیات درباره عملیات کربلای 4 و 5 موجود است.

وی افزود: بر اساس اسناد موجود می توان گفت عملیات کربلای 4 و 5 در زمره عملیات های بزرگ و سرنوشت ساز در سال 1365 محسوب می شود که دوره شناسایی، طرح ریزی و آماده سازی این عملیات ها بیش از 6 ماه بطول انجامیده است. در طول دروان دفاع مقدس هدف اصلی از انجام هر عملیات و از جمله عملیات کربلای 4 و 5، کسب پیروزی بر دشمن به منظور سرانجام دادن به جنگ بوده است. در طرح ریزی عملیات های نظامی یکی از اصول جنگ و شروط پیروزی غافلگیر کردن دشمن است. در عملیات کربلای 4 نیز به مانند عملیات های گذشته، تا شروع حمله، مثل گذشته گزارشاتی از تحرکات دشمن در منطقه وجود داشت ولی همچنان ضریب غافلگیری بالا بود و لذا گزارشی مبنی بر لو رفتن کامل عملیات وجود نداشت. بر همین اساس فرماندهان با بررسی گزارش های نوبه ای رسیده از مجموعه واحدهای اطلاعاتی و جنگال، به رغم حساس شدن ارتش عراق نسبت به منطقه، همچنان معتقد به حفظ غافلگیری بوده اند.

وی ادامه داد: اما پس از شروع عملیات در شب اول بلافاصله معین شد که دشمن نسبت به انجام این عملیات کاملاً هوشیار بوده و ادامه آن باعث تلفات و خسارات بیشتر به نیروهای خودی خواهد شد و دستیابی به اهداف عملیات نیز در محور اصلی میسر نیست، لذا فرماندهان جنگ، به رغم موفقیت نیروهای خودی در دو محور دیگر، ادامه عملیات را مصلحت ندانسته و آن را سریعاً متوقف کردند. برای انجام عملیات کربلای 4 حدود 240 گردان عملیاتی پیش بینی شده بود که در شروع حمله 60 گردان وارد عمل شدند و با معین شدن لو رفتن عملیات و توقف آن از ورود مابقی گردان های عملیاتی به منطقه نبرد جلوگیری به عمل آمد. در چنین شرایطی ارتش عراق تصور کرد، عملیات سرنوشت ساز و بزرگ ایران در سال 1365 شکست خورده است. لذا دچار یک اشتباه محاسباتی در مورد زمان عملیات آینده ایران شد و بسکمک از فرماندهان و نیروهایش را از این منطقه به مرخصی فرستاد.

سردار نائینی افزود: در همین زمان فرماندهی جنگ بلافاصله تدبیر کرد و با فریب ارتش عراق در همان منطقه، 15 روز پس از عملیات کربلای 4 با توجه به خرسندی زیاد عراقی ها و اشتباه محاسباتی آن ها، طی یک ابتکار عمل بدیع، عملیات کربلای 5 را در منطقه شلمچه طرح ریزی و اجرا کرد و درحالی که عراق عملیات سالانه ایران را تمام شده تلقی می کرد، یک بار دیگر غافلگیر شد، اما این بار دشمن از لحاظ زمان (نه مکان) غافلگیر و متحمل شکست بسیار سنگینی شد. بنابراین ناکامی عملیات کربلای 4 زمینه ساز فریب و غافلگیری مجدد ارتش عراق در منطقه شلمچه شد.

رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه عملیات کربلای 5 بسیار سخت و پیچیده بود، گفت: جبهه خودی درصدد آن بود که با رسیدن به کانال زوجی، شهر بصره را مورد تهدید قرار دهد و ارتش صدام با درک اهمیت و حساسیت بصره نیز تلاش می کرد به هر قیمت ممکن از پیشروی ایران جلوگیری کند. بدین معنا که برخلاف عملیات والفجر 8 که عراق زمین را واگذار کرد تا زمان را بدست آورد، در شلمچه تلاش ارتش بعث روی حفظ زمین متمرکز شده بود. لذا با به کارگیری انبوه سلاح های سبک، سنگین، بمباران های هوایی و شیمیایی تلاش کرد با پیشروی رزمندگان اسلام مقابله کند که متحمل تلفات سنگینی شد و ارتش صدام به صورت وسیعی منهدم شد.

به گفته سردار نائینی عملیات کربلای 5 نیز مانند عملیات والفجر 8 پیامدهای زیادی داشت، به گونه ای که بسکمک از فرماندهان و کارشناسان سیاسی و نظامی پیروزی های بدست آمده در عملیات های والفجر 8 و کربلای 5 را زمینه ساز تجدیدنظر در حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی ابرقدرت های جهانی برای کمک بیشتر به صدام دانسته و در این مقطع ابرقدرت ها مطمئن شدند صدام پیروز این میدان نخواهدبود. بر همین اساس در فاصله کوتاهی پس از عملیات کربلای 5 قطعنامه 598 صادر و برای اولین بار به بخشی از خواسته های ایران توجه شد.

وی در سرانجام ضمن اشاره به انتشار روزشمار عملیات کربلای 5 توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، تاکید کرد: این مقطع مهم ترین و سرنوشت سازترین مقطع جنگ است و در واقع عملیات کربلای 4 و 5 در امتداد هم هستند که در یک منطقه، یک مقطع زمانی و با یک هدف صورت گرفت تا سرنوشت جنگ را تغییر و به آن سرانجام دهد. اگر عملیات کربلای 4 نبود، دستاوردهای عملیات کربلای 5 حاصل نمی شد. در کل اگر چه عملیات کربلای 4 موفقیت نظامی به دنبال نداشت اما پل پیروزی در عملیات کربلای 5 شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1207

به "کربلای پنج در امتداد کربلای چهار بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کربلای پنج در امتداد کربلای چهار بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید