روز تولد محمدرضا شاه عزای عمومی اعلام شد

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران : مرحوم صادق طباطبایی در کتاب خاطرات سیاسی- اجتماعی به آخرین سالگرد تولد شاه به هنگام حضورش در ایران و واکنش امام خمینی (ره) اشاره نموده و اینگونه گفته است.

روز تولد محمدرضا شاه عزای عمومی اعلام شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از جماران ، رهبران چین و شوروی پادشاهان و روسای جمهور آلمان، کانادا، هلند، مراکش، اندونزی، بنگلادش، افریقای جنوبی، قطر، بحرین، کویت، سنگال، بلغارستان، تونس، عمان، آلبانی، فرانسه و دهها کشور دیگر هر کدام تولد شاه را به او تبریک گفتند .

مرحوم صادق طباطبایی در کتاب خاطرات سیاسی- اجتماعی به آخرین سالگرد تولد شاه به هنگام حضورش در ایران و واکنش امام خمینی (ره) اشاره نموده و اینگونه گفته است:

روز چهارم آبان 57 فرا رسید. روز تولد شاه اعلامیه ای دستی از طرف جمعی از روحانیون مبارز حوزه علمیه قم در سراسر کشور منتشر شد. در این اعلامیه از مردم خواسته شده بود، در آن روز با لباس و پرچم های سیاه در خیابان ها تظاهرات نمایند. خبر این واقعه انعکاس عجیبی در دنیا داشت و از آن به عنوان امری بی سابقه یاد شد. پرزیدنت کارتر در پیامی برای تبریک تولد شاه به او می نویسد:

مسائل کنونی سپری خواهد شد و ملت ایران در پرتو پیشرفت سیاسی که آن اعلیحضرت به مرحله اجرا گذارده اند، به صورت یک ملت نیرومند ظاهر خواهد شد. اعلیحضرتا! اجازه می خواهم بار دیگر تاکید کنم که ایالات متحده امریکا برای مناسبات پایدار و دیرپای خود با ایران ارزش فراوانی قائل است... .

رهبران چین و شوروی پادشاهان و روسای جمهور آلمان، کانادا، هلند، مراکش، اندونزی، بنگلادش، افریقای جنوبی، قطر، بحرین، کویت، سنگال، بلغارستان، تونس، عمان، آلبانی، فرانسه و دهها کشور دیگر هر کدام تولد شاه را به او تبریک گفتند .

به همین مناسبت امام بیانیه ای صادر کردند و آن روز را عزای عمومی اعلام نمودند و افزودند:

روز چهارم آبان، روز عزای ملت و مبدا بدبختی های ایران مظلوم است. باید ملت شریف و مظلوم و جناحهای علاقه مند به اسلام و کشور، قدرت تفکر را از دشمن سلب نموده و به حکومت غاصبانه آن، هر چه زودتر پایان دهند...

در ایران مراسم سلام و تشریف فرمایی اعلیحضرت! در شرایطی با حضور سران، ارتشیان، دولتمردان و نمایندگان و سفرای کشورهای خارجی برگزار گردید که از سراسر ایران فریاد مرگ بر شاه گزارش می شد. روزنامه های خارج نوشتند: شاه آخرین سالروز تولد خود را در ایران، در محیطی مملو از اضطراب جشن گرفت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1074

به "روز تولد محمدرضا شاه عزای عمومی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز تولد محمدرضا شاه عزای عمومی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید