کال جنی طبس در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد

به گزارش بلندانیوز، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس از ثبت کال جنی طبس در فهرست آثار طبیعی کشور خبر داد.

کال جنی طبس در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد

رسول بهبهانی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در طبس گفت: در راستای حفظ و صیانت از جاذبه های طبیعی شهرستان طبس و جلوگیری از هرگونه تخریب و فراهم آوردن زمینه حضور گردشگران علمی، اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس با همکاری گروه ژئوتوریسم طبس و محمدهاشم مریدا کارشناس پژوهش پرونده اثر یاد شده را جهت ثبت در فهرست ملی -طبیعی کشور تهیه کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس افزود: پس از بررسی و تایید اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی و تایید کارشناسان وزارتخانه متبوع کال جنی طبس به عنوان اثر ملی ثبت شد.

وی تاکید کرد: امید است با این اقدام مهم گامی در جهت حفظ و صیانت از آثار طبیعی شهرستان طبس و کشور عزیزمان ایران برداریم.

بهبهانی در توصیف این اثر طبیعی ملی گفت: کال جنی در فاصله حدود 27 کیلومتری شمال غربی شهر طبس در دامنه غربی رشته کوه فعال شتری و در پایین دست رودخانه دائمی ازمیغان (که در اصلاح محلی به نام کال جنی یا رودخانه جنی نامیده می شود) قرار گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس شرح داد: این ناحیه از نظر شرایط زمین شناسی و تنوع پدیده های فرسایشی بسیار جالب توجه و بکر است و نام کال جنی نیز احتمالاً به علت وجود دودکش های جن متعدد در اطراف دره و اشکال جالب فرسایش لانه زنبوری و غارهای فرسایشی در رسوبات آبرفتی و کنگلومرایی- ماسه سنگی دیواره رودخانه باشد که همراه با پیچ و خم های معتدد رودخانه مناظر بسیار بدیع و بعضاً رعب انگیزی را پدید آورده است.

وی افزود: وجود چاله های بزرگ پرآب همراه با نیزارهای متعدد در جهت رودخانه و اکوسیستم خاص آن در کنار شرایط زمین شناسی و ژئومورفولوژی یاد شده مناظر رویایی را به وجود آورده است.

بهبهانی گفت: کال جنی که از ارتفاعات روستای زیبای ازمیغان شروع شده و از شمال به طرف دشت طبس امتداد یافته و با وجود پیچ و خم های زیاد و فرسایش های رعب انگیز و وجود آب فراوان و سنگ آبهای زیبا مناظری بدیعی را در طول جهت 9 کیلومتری خود به وجود آورده است که همین اشکال زیبا مورد توجه طبیعت دوستان و گردشگران قرار گرفته و هر روزه تعداد زیادی از این رودخانه زیبا و شگفتی های آن دیدن می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس بیان کرد: قدمت این رودخانه از نظر زمین شناسان به حدود 150 میلیون سال می رسد و مردم از قدیم الایام به آن کال جنی می گویند و هم اکنون نیز در بین مردم به همین نام شهرت دارد.

بهبهانی در ادامه از پیگیری ثبت جهانی باغ گلشن نیز خبر داد و گفت: سعی داریم تا این باغ زیبا را به ثبت جهانی برسانیم و اقداماتی در این زمینه اجرا شده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 18 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 568

به "کال جنی طبس در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کال جنی طبس در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید