هشدار درباره حمله به سفارت ترکیه!

به گزارش بلندانیوز، روزنامه جمهوری اسلامی نسبت به اقدامات خودسرانه علیه ترکیه و سفارت آن در ایران هشدار داد.

هشدار درباره حمله به سفارت ترکیه!

این روزنامه در ستون جهت اطلاع خود نوشت: سخنان اردوغان در باکو که علیه تمامیت ارضی کشورمان بود، واکنش هائی را در داخل برانگیخته که برخی از آنها معقول و منطقی و برخی دیگر تحریک آمیز است.

این روزنامه با اشاره به حمله چند سال پیش خودسرها به سفارت عربستان، اضافه کرد: توجه به این نکته بسیار ضروری است که در شرایط کنونی دشمنان درصدد تحریک کردن احساسات برای اقداماتی مشابه حمله به سفارتخانه هاست که در سال های اخیر اجرا شده و به زیان کشور بوده است.

جمهوری اسلامی توصیه کرد: ضمن محکوم بودن سخنان مداخله جویانه اردوغان و انتشار مقالات، اظهارنظرهای منطقی و اقدامات سیاسی، باید از هرگونه اقدام تنش زا پرهیز گردد.

روز بیستم آذرماه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در مراسم رژه برگزار گردیده به مناسبت آزادسازی بخش هایی از قره باغ، بخش هایی از شعری را خواند که علیه تمامیت ارضی ایران محسوب می گردد. این اقدام با انتقاد شدید مقامات جمهوری اسلامی ایران و بسیاری از شهروندان ایرانی در شبکه های اجتماعی روبرو شد.

در همین خصوص، روز آدینه سفیر ترکیه در تهران نیز به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احضار و مراتب اعتراض شدید تهران به وی ابلاغ شد. پس از آن، ترکیه نیز سفیر ایران را به وزارت خارجه احضار کرد و ناخشنودی خود از مواضع تهران در این خصوص را ابراز داشت.

تجمع مقابل کنسولگری ترکیه در تبریز

بسیاری از مقامات، نمایندگان مجلس اظهارات اردوغان را محکوم نموده اند و دیروز نیز در تبریز تجمعی مقابل کنسولگری ترکیه برگزار گردید.

توضبح وزیر خارجه ترکیه

به همین دلیل وزیر خارجه ترکیه روز شنبه تلفنی با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روابط دوجانبه و حواشی ایجاد شده بر سر شعرخوانی بحث برانگیز رئیس جمهور ترکیه تبادل نظر کرد.

در تماس تلفنی امشب مولود چاوش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان طرف ترکیه ای ضمن تاکید بر روابط نزدیک و محبت آمیز میان ایران و ترکیه و سیاست قطعی حسن همجواری آنکارا، اطمینان داد که رئیس جمهور ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل گذاشته و نسبت به حساسیت های پیرامون شعر قرائت شده نیز آگاه نبوده و آن را صرفا در ارتباط لاچین و قره باغ می دانسته و به همین دلیل آن را در مراسم باکو خوانده است.

منبع: فرارو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1176

به "هشدار درباره حمله به سفارت ترکیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار درباره حمله به سفارت ترکیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید