نخستین چالش های مکرون در دولت جدید

به گزارش بلندانیوز، صدها نفر از زنان فرانسوی روز آدینه در اعتراض به انتصاب ژرار درمنن به عنوان وزیر کشور و اریک دوپون مورتی درمقام وزیر دادگستری در کابینه جدید دولت به خیابان ها آمدند، با توجه به برنامه ریزی امانوئل مکرون برای انتخابات آینده، این چالش می تواند رئیس جمهوری فرانسه را با مشکلاتی بسیار جدی تر روبرو کند.

نخستین چالش های مکرون در دولت جدید

به گزارش روز شنبه تارنمای شبکه رادیویی آر. ت.ال فرانسه، چند هزار نفر روز آدینه دهم ژوئیه،بیستم تیر در چندین شهر فرانسه علیه حضور درمنن به عنوان وزیر کشور که متهم به تجاوز جنسی است، همچنین وزیر دادگستری در دولت جدید دست به اعتراض زدند.

آنوک لاگاریژ - Anouck Lagarrige کارمند 22 ساله در بخش فرهنگ که بین جمعیت مقابل دادگاه تولوز حضور یافته بود گفت: ما برای بیان استعفای بخشی از دولت در اینجا هستیم. من وقتی از این انتصاب ها با خبر شدم، گریه کردم چرا که خودم قربانی تجاوز شده ام. برای من همانند دیگر قربانیان این انتصابها به منزله توهین است.

به وزارت تجاوزات خوش آمدید، متجاوزان جنسی باید در زندان باشند نه در دولت، یک متجاوز جنسی در وزارت کشور به عنوان همدست وزارت دادگستری از جمله شعارهای معترضان در تولوز، ما قیام می کنیم و مبارزه می کنیم، تکرار شرم، توقف مصونیت از مجازات شعارهای معترضان در لیل، خشم زنان در پاریس و یک متجاوز در وزارت کشور، قیچی های هرس را بیرون بیاوریم شعارهای معترضان در سن اتین بود.

لارا - Lara معترض دیگری در لیل که با پلاکاردی با این مضمون که تمام دایناسورها باید ناپدید شوند در میان 200 نفر ایستاده بود می گوید: وزیر کشور متهم به تجاوز جنسی است او دیوانه است.

آر. ت.ال گزارش کرد: تظاهرنمایندگان که در حدود هزار نفر بودند در مقابل هتل دو ویل پاریس در پاسخ به فراخوان فمینسیتی جمع شده بودند. نولگ - Nollaïg دانشجوی 24 ساله در پاریس می گوید: انتصاب درمنن، به مثابه انداختن آب دهنی در دهان قربانیان است. او اضافه نمود: این نوع تجمع ها موجب بیداری مردم خواهد شد.

در لیون 500 نفر و در بوردو 600 نفر در خیابان ها دست به اعتراض زدند. 700 نفر در نانت مقابل بخشداری تظاهرات کردند. در گرنوبل هم تابوت سیاهی که بر روی آن نوشته شده بود برابری زنان و مردان در حوالی ساعت 18 به وقت محلی در مقابل ورودی دادگستری این شهر نهاده شد.

یو رو نیوز نیز می نویسد: بسیاری از مدافعان حقوق زنان در فرانسه از انتصاب وزرای جدید کشور و دادگستری انتقاد کردند.

رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه ژرار درمنن وزیر بودجه در دولت پیشین را به عنوان وزیر کشور جدید معرفی کرد. اریک دوپون مورتی یکی از وکلای سرشناس فرانسه نیز در کابینه جدید به عنوان وزیر دادگستری منصوب شده است. درمنن در حالی به عنوان وزیر کشور جدید معرفی شده که تحقیق قضایی در خصوص شکایت یک زن از او به دلیل تجاوز جنسی در جریان است.

فعالان مدافع حقوق زنان همچنین اریک دوپون مورتی را به دلیل اظهاراتش در گذشته به زن ستیزی متهم نموده اند.

بسیاری از گروه ها و سازمان های غیردولتی مدافع حقوق زنان انتصاب وزرای جدید کشور و دادگستری را شرم آور و نشانه فقدان اراده دولت امانوئل مکرون برای دفاع از حقوق زنان دانسته اند.

درمنن پیش از این پذیرفته بود که با شاکی خود در سال 2009میلادی رابطه جنسی داشته اما تجاوز جنسی و اذیت و آزار جنسی را رد نموده بود. کاخ الیزه دوشنبه شب با دفاع از انتصاب درمنن به وزارت کشور تاکید نمود که تحقیق قضایی درباره پرونده شکایت از او مانعی برای فعالیت او در سمت جدید محسوب نمی گردد.

همچنین پیشتر از این، تعدادی از مدافعان حقوق زنان روز سه شنبه با تجمع در مقابل وزارت کشور فرانسه کوشش کردند تا مانع از برگزاری آیین معارفه درمنن به عنوان وزیر کشور جدید شوند. تجمع نمایندگان وزیر کشور جدید را متجاوز جنسی و دولت را همدست او خطاب کردند.

منشاء انتقاد هواداران حقوق زنان به وزیر دادگستری جدید نیز سخنان او در جریان دفاع از موکلانی است که متهم به اذیت و آزار جنسی بودند. مورتی پیش از این وکالت ژرژ ترون یکی از وزرای دوران ریاست جمهوری نیکولا سارکوزی را که متهم به اذیت و آزار جنسی شده بود برعهده داشت. او همچنین از جنبش من هم (MeToo) که زنان قربانی اذیت و آزار جنسی به راه انداختند انتقاد نموده است.

لورلنس روسینیول یکی از اعضای پیشین هیات دولت فرانسه در دوران ریاست جمهوری فرانسوا اولاند روز سه شنبه انتصاب درمنن و مورتی را سیلی به چهره همه کسانی دانست که علیه خشونت های جنسی در فرانسه مبارزه می نمایند.

ادوار فیلیپ نخست وزیر سابق فرانسه بامداد آدینه دو هفته پیش استعفای خود را تقدیم امانوئل مکرون کرد که ساعاتی پس از این درخواست رئیس جمهوری فرانسه با این استعفا موافقت کرد.

ژان کستکس 55 ساله که معاون پیشین نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری اسبق فرانسه بود جایگزین فیلیپ شد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 19 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 902

به "نخستین چالش های مکرون در دولت جدید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین چالش های مکرون در دولت جدید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید