موافقت دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام، لبنیات چقدر گران می گردد؟

به گزارش بلندانیوز، در حالی دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام موافقت نموده است که به نظر می رسد باید در انتظار افزایش قیمت 30 تا 35 درصدی لبنیات در آینده نزدیک بود.

موافقت دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام، لبنیات چقدر گران می گردد؟

تجارت نیوز در گزارشی به افزایش قیمت شیرخام و نوسات قیمتی انواع لبنیات پس از آن پرداخت و نوشت: پس از وعده دولت به صنایع لبنی برای ارائه مجوز افزایش قیمت، حال فراورینمایندگان بجد دنبال افزایش قیمت محصولات لبنی هستند؛ اما پیش از افزایش قیمت لبنیات باید افزایش قیمت شیرخام به تائید ستاد تنظیم بازار برسد.

پیشنهاد دامداران برای قیمت شیر خام کیلویی 19 هزار و 500 تومان است؛ آن ها عنوان می نمایند که در حال حاضر در هر کیلو شیرخام حدود 4000 هزار تومان زیان می نمایند، از همین رو تصویب شیرخام زیر نرخ پیشنهادی برای دامداران با زیان همراه خواهد بود.

اما ظاهرا دولت زیر بار قیمت پیشنهادی دامداران نرفته و با اتحادیه دامداران مرکزی روی قیمت 15 هزار تومان به توافق رسیده است.

اما در این میان ظاهرا دامداران نیز امتیازاتی را از دولت دریافت نموده اند و دولت وعده یاری هزینه جبران فراوری به فراورینمایندگان داده است؛ در این رابطه فرهاد اکبری، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرکزی دامداران ایران، به اقتصاد آنلاین گفته است: این یاری ها شامل، تأمین و تحویل نهاد ه های خوراک دام با قیمت سال گذشته، پرداخت بهای شیر به صورت روزانه، پرداخت تسهیلات کم بهره به واحد های زیر 100 رأس و حذف هزینه پشت بارنامه ارسال خوراک دام است.

افزایش قیمت شیرخام لبنیات را چقدر گران می نماید؟

در صورتی که ستاد تنظیم بازار با قیمت 15 هزار تومان برای شیرخام موافقت و آن را ابلاغ کند، قیمت شیرخام نسبت به سال گذشته با افزایش 25 درصدی همراه خواهد شد؛ از این رو باید منتظر افزایش قیمت لبنیات بالاتر از این نرخ باشیم. هر چند متغیر اصلی افزایش هزینه فراوری لبنیات قیمت شیرخام است،

اما هرگونه افزایش قیمت محصولات لبنی وابسته به متغیرهای مختلفی همانند هزینه های انرژی، حمل ونقل، حقوق و دستمزد و … نیز است، از همین رو باید منتظر افزایش 30 تا 35 درصدی قیمت لبنیات در آینده نزدیک نیز بود.

علی احسان ظفری، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاونی های فراورینمایندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه ایران، پیش از این در گفتگویی که تجارت نیوز داشت درباره افزایش قیمت لبنیات و کاهش هر چه بیشتر سرانه مصرف هشدار داد وگفت: سال گذشته با کاهش شدید سرانه مصرف لبنیات روبرو شدیم.

دولت باید به جای افزایش قیمت محصولات لبنی به یکی از حلقه های زنجیره فراوری (دامدار یا فراورینماینده) یاری کند تا قیمت محصولات برای مصرف نماینده بالا نرود.

او اضافه کرد: سال گذشته قیمت لبنیات حدود 85 درصد افزایش یافت که منجر به کاهش 35 درصدی سرانه مصرف شد. حالا اگر در شرایط فعلی مجددا در پی افزایش قیمت باشیم باید شاهد تعطیلی کارخانه های فراوریی یکی پس از دیگری باشیم.

به نظر می رسد افزایش قیمت مجدد محصولات لبنی سرانه مصرف لبنیات را بیش از گذشته کاهش دهد و سبد محصولات لبنی مردم که به پنیر و شیر محدود شده است، بیش از گذشته کوچک تر گردد. در حال حاضر شرایط به نحوی پیش رفته که قیمت محصولات مضری مانند نوشابه بسیار مقرون به صرفه تر شیر، پنیر و خامه است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 2034

به "موافقت دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام، لبنیات چقدر گران می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت دولت با افزایش 25 درصدی قیمت شیرخام، لبنیات چقدر گران می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید