معادن توان تامین 60 درصد درآمد های کشور را دارد ، پرهیز از خام فروشی، افزایش تولیدات ملی

به گزارش بلندانیوز، سالهاست که نقش پررنگ معادن در کشور نمایان شده است و خوشبختانه معدن کاران معتقدند در صورت تحقق چشم انداز 1404، معادن توان تامین 60 درصد از درامد های نفتی را داراست.

معادن توان تامین 60 درصد درآمد های کشور را دارد ، پرهیز از خام فروشی، افزایش تولیدات ملی

به گزارش خبرنگار ، سال هاست که معادن در کشورهای مختلف جهان، به عنوان اصلی ترین سرمایه های صنعتی یک کشور به شمار می فرایند که البته نحوه استفاده از آن ها بسیار حائز اهمیت است.

بعضی از کشورها این معادن را منابع عظیم مواد اولیه خود می دانند و مابقی کشورها به این معادن تنها به چشم منابع درآمدی دولت ها و یا اشخاص می بینند. اما اصلی ترین نکته ای که در سال های متوالی مورد بحث قرار گرفته است و حتی حاکمیت ایران هم به آن رسیده، پرهیز از خام فروشی و نقش و اهمیت کلیدی معادن و منابع فرآوری شده آن در اقتصاد کشور است.

تنوع و پراکندگی ذخایر معدنی کشور از یکسو و قابلیت فراوری محصولات دارای ارزش اضافه نموده صادراتی از سوی دیگر باعث می شود که معادن و صنایع معدنی به برنامه های رشد در اغلب مناطق غیر برخوردار و دور افتاده کشور یاری کند.

مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت وگو با خبرنگار ، با اشاره به نقش معدن در توسعه اقتصادی، گفت: معدن در کشور بخشی از کسب و کار بوده که در کل سطح کشور پراکنده است، یعنی مختص جنوب یا شمال کشور نیست.

او اعلام کرد: در کل کشور معدن و صنایع معدنی کار می نمایند که عمدتا خارج از شهر و در مناطقی هستند که دسترسی و روابط شاید عادی که یک کارخانه مثلا یک تجارتخانه می تواند داشته باشد، آن واحد های معدنی به آن صورت راحت نیستند، یعنی ارتباط برقرار کردن بین معدن ها، بین خریداران و فروشنده ها، بین تأمین نماینده خدمات و قطعات راحت نیست.

اکبریان ادامه داد: به همین دلیل باید زودتر از این برای آن فکری کرد، اگر ما یک روش و سیستم هایی داشته باشیم که به صورت کم هزینه با سرعت خوب و در زمان مناسب اطلاعات لازم را در ارتباط با احتیاج های روز و درخواست هایی که بخش معدن و صنایع معدنی از همدیگر و یا مشتریان و یا از بازار کسب و کار دارد را بتواند ظرفیت سنجی و معرفی کند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران تشریح کرد: در خیلی از مواقع دیدیم که برای مثال یک کارخانه ای احتیاج به یک قطعه ای دارد که آن قطعه در کشور نیست و به دنبال راهی می شود که این قطعه را وارد بکند، ولی در یک جای دیگر یک کارخانه ای است که کاملا آمادگی دارد آن قطعه را بسازد که حتی ساخته و دیگران از آن استفاده می نمایند ولی در جریان ساخت آن نیست.

او ادامه داد: معادن علاوه بر کارگر های ساده احتیاجمند نیرو های متخصص و اپراتور های با تجربه هستند که اصولا پیدا کردن این افراد کار راحتی نیست بلکه کار سختی است که باید سامانه ای برای دسترسی به این نیروها تدارک دیده شود.

او اضافه کرد: یا کسانی که ماشین آلات دارند و ماشین آلات خود را به صورت موردی در معادن به کار می گیرند بعدا دچار رکود کار در معدن می شوند تا پیدا کردن کار بعدی دچار مسائلی می شوند که مجبورند یا از پس انداز خود استفاده نمایند یا بالاخره تقاضای اقتصادی و زندگیشان را نتوانند به موقع بدهند.

اکبریان ادامه داد: اینکه بلافاصله برای آن ها بازاریابی شود و دقیقا بدانند که بعد از این معدن در کدام کارگاه دیگر می توانند کار نمایند، خدمتی بزرگ به این پیمانکاران کوچک است. موارد این چنینی بسیار زیاد است که هم بحث بازار و مارکتینگ مطرح می شود یعنی بحث خرید و فروش محصولات شما یک محصولی از یک معدن فراوری کردید که فعلا صادرات ندارد و شرکت های بزرگ هم نمی خواهند از شما خرید نمایند.

او اضافه کرد: شما فکر می کنید دیگر نمی توانید کار کنید، ولی واقعیت این است که در همین کشور شاید همان لحظه ای یک کارگاهی است که دارد کار می نماید و احتیاجمند ماده معدنی شما با همان مشخصات است اگر بشود این ها را قالب ظرفیت هایی در فضای مجازی به صورت سامانه تعریف کرد مفید خواهد بود.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: معدن داران، تجار، مهندسین، پیمانکاران و قطعه سازان همه باید بتوان از سامانه های کسب و کار به صورت مستمر استفاده نمایند چرا که بسیار در صرفه جویی هزینه ها و زمان و خیلی از مسائل دیگر به نفع طرفین خواهد بود.

او تشریح کرد: هم اکنون چند شرکت به صورت پیروز این کار را آغاز کردند، همچنین یکی دو تا شرکت در موضوع مارکتینگ نیز این کار را آغاز و در بحث بازاریابی مواد معدنی و محصولات معدنی کار می نمایند.

اکبریان اضافه کرد: این شرکت ها تبدیل به شرکت های پیروزی شدند و خدماتی هم که به بازار و فراوری نماینده می دهند کاملا ملموس است و حداقل استفاده ای که انجام می گیرد این است که اگه تعدادشون یک روزی به اندازه کافی در کشور برسد و فعالیت آن ها صد در صد کل کشور را کاور کند.

بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفت وگو با خبرنگار، گفت: معادن مانند سایر بنگاه های اقتصادی سهم عمده ای در فراوری و رونق اقتصادی دارند. 98.3 درصد را معادن کوچک و متوسط تشکیل می دهند که 85 درصد اشتغال و 65 درصد فراوری را شامل می شوند.

او ادامه داد: معادن کوچک و متوسط نقش زیادی در اشتغال کشور دارد، اما سهم عمده ای از این معادن که نزدیک 50 درصد است غیرفعال هستند و معضلات مختلفی همچون مشکل ذخیره، میزان عیار و بعضی مسائل زیرساختی دارند علاوه بر این بعضی از معادن دچار مشکل نقدینگی هستند.

شکوری اعلام کرد: بازار بعضی از معادن در کشور وجود ندارد و باید به این معادن یاری کرد تا این مشکلشان حل شود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: در شورای احیای معادن کوچک و متوسط جلسات متعددی بابت این معادن برگزار شده است. در کوشش هستیم مسائل معادن کوچک و متوسط را مرتفع کنیم و آن ها را به چرخه فراوری بازگردانیم.

او اضافه کرد: محاسبه نموده ایم تا افق 1404 اگر همین چشم اندازی که برای فراوری محصولات معدنی هدف گذاری شده مانند 55 میلیون تن فولاد یا 80 هزار تن مس و 300 هزار تن روی، مواد معدنی می تواند 60 درصد از درآمد های نفتی را پوشش دهد و ما را از درآمد نفتی بی احتیاج کند.

شکوری اضافه کرد: به نظر می رسد با وجود ذخایر معدنی غنی در کشور، متأسفانه از این میزان استفاده درست نمی شود چرا که اکنون زیر یک درصد از ذخایر را استخراج می کنیم در صورتی که در جهان بالای 5 درصد ذخایر استخراج می شود.

در بودجه سال جاری درآمد های نفتی در نظر گرفته نشده است و اقتصادیات جور آن را می کشد در نتیجه نشان می دهد باید برای جبران آن به سمت بخش های اقتصادی از جمله معدن و صنایع معدنی برویم و می طلبد هم دولت و هم مجلس سیاست گذاری هایی نمایند که هم معادن کوچک غیرفعال، فعال شوند و هم معادنی که اکنون فعالیت می نمایند تعطیل نشوند، اما بعضی از این سیاست گذاری ها در راستای توسعه و رونق نیست و باعث از رونق افتادن و تعطیلی این معادن می شود.

افزایش حقوق دولتی از معادن می تواند آن ها را دچار مسائلی کند ما باید معادن بیشتری را فعال کنیم تا چرخه فراوری فعال شود که این موضوع می تواند حقوق دولتی را افزایش دهد و در این صورت فشاری به معدن داران وارد نمی شود و آن ها می توانند به حیات خود ادامه دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 524

به "معادن توان تامین 60 درصد درآمد های کشور را دارد ، پرهیز از خام فروشی، افزایش تولیدات ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معادن توان تامین 60 درصد درآمد های کشور را دارد ، پرهیز از خام فروشی، افزایش تولیدات ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید