لیزر های قدرتمند جدید به یاری پزشکی می آیند ، کاهش فراوری پالس به کمتر از یک تریلیون ثانیه

به گزارش بلندانیوز، با کوشش محققان دانشگاه سیدنی، پالس های لیزر سولیتون جدید انرژی بالایی را در یک تریلیون ثانیه فراوری می نمایند و این موضوع کاربرد شگفت انگیزی در پزشکی خواهد داشت.

لیزر های قدرتمند جدید به یاری پزشکی می آیند ، کاهش فراوری پالس به کمتر از یک تریلیون ثانیه

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، دانشمندان نوع جدید از لیزر ها که می تواند میزان زیادی انرژی را در زمان بسیار کوتاهی منتقل کند، ساختند. این لیزر پتانسیل کاربرد در جراحی چشم و قلب یا مهندسی مواد را دارد.

پروفسور مارتیجن استرک، مدیر موسسه علوم فوتونیک و نوری گفت: این لیزر خاصیتی دارد که می تواند فراوری پالس را به کمتر از یک تریلیونم ثانیه کاهش داده و انرژی ایجاد و حتی از سقف نیز عبور کند. این موضوع گزینه های خوبی را برای فرآیند های مواد که در آن ها به پالس های کوتاه و قوی احتیاج است، معرفی می نماید. یکی از کاربرد های آن می تواند برای عمل چشم باشد که به پالس های نوری کوتاه و قوی احتیاج است تا سطح را گرم نکرده و به آن آسیب نزند.

دانشمندان با برگشت به فناوری لیزر های ساده به این نتیجه برجسته رسیدند. این لیزر ها از اثری معروف به امواج سولیتون استفاده می نمایند. سولیتون ها امواج نوری هستند و شکل آن ها در مسافت های طولانی حفظ می گردد.

سولیتون ها اوایل قرن 19 نه به وسیله نور بلکه از امواج آب کانال های صنعتی انگلیس شناسایی شدند. سرپرست این تحقیق گفت: این واقعیت که امواج سولیتون در نور شکل خود را حفظ می نمایند یعنی آن ها در طیف گسترده ای کاربرد عالی دارند. با این حال، درحالیکه لیزر ها این سولیتون های ساده را فراوری می نمایند، ضرب زیادی ندارند. یک سیستم فیزیکی پیچیده و گران برای فراوری پالس های نوری پرانرژی مورد نظر در فراوریات احتیاج است.

دکتر آندریا بلانکو-ردوندو، رهبر فوتونیک سیلیکونی در آمریکا گفت: لیز های سولیتون روشی بسیار ساده، مقرون به صرفه و قوی برای دستیابی به این انفجار های کوتاه هستند. با این حال، تا به امروز، لیزر های سولیتونی معمول نمی توانستند انرژی کافی را منتقل نمایند. نتایج ما این پتانسیل را دارد که لیزر های سولیتونی را برای کاربرد های زیست پزشکی به کار بگیرد.

این تحقیق ادامه کاری است که در سال 2016 توسط موسسه علوم نوری و فوتونیک انجام گرفته بود. در لیزر های سولیتون معمولی، طبق معادله E = 1/τ انرژی نور با معکوس مدت زمان پالس متناسب است. اگر مدت زمان پالس نور نصف گردد، مقدار انرژی دو برابر خواهد شد. با استفاده از سولیتون های کوارتیک، طبق معادله E = 1/τ3 انرژی نور با معکوس توان سوم مدت زمان پالس متناسب است. به این معنا که اگر زمان پالس نصف گردد، انرژی فراوری شده هشت برابر خواهد شد.

دکتر رانگ گفت: این نشانه یک قانون جدید در لیزر های فیزیکی است که در تحقیق ما مهمترین است. ما این رابطه را E = 1/τ3 نشان دادیم و امیدواریم در آینده این موضوع چگونگی استفاده از لیزر های را تغییر بدهد. اثبات این اصل باعث می گردد که گروه بتواند لیزر های قدرتمندی را ایجاد کند.

دکتر بلانکو-ردوندو گفت: در این تحقیق پالس هایی را فراوری کردیم که به اندازه یک تریلیونم ثانیه کوتاه است، اما برنامه داریم که پالس های خیلی کوتاه تر از این را ایجاد کنیم.

دکتر رانگ اضافه نمود: هدف بعدی ما فراوری پالس هایی در مدت فمتوثانیه است. این به معنای پالس های لیزری فوق کوتاه با صد ها کیلووات قدرت است.

پروفسور استرک گفت: امیدواریم تا این نوع لیزر بتواند یک راه جدید برای اعمال نور لیزری با انرژی بالا و آسیب کم، باز کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 820

به "لیزر های قدرتمند جدید به یاری پزشکی می آیند ، کاهش فراوری پالس به کمتر از یک تریلیون ثانیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لیزر های قدرتمند جدید به یاری پزشکی می آیند ، کاهش فراوری پالس به کمتر از یک تریلیون ثانیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید