سه بهانه برای بازگشت بورس

به گزارش بلندانیوز، خبرنگاران : شاخص کل بورس تهران طی هفته گذشته 11 درصد عقب نشست و فاصله خود از قله تاریخی را به بیش از 15 درصد رساند.

سه بهانه برای بازگشت بورس

به گزارش خبرنگاران، این سریع ترین و سنگین ترین افت نماگر سهام در چنین مقیاس زمانی است. بسیاری ناهماهنگی دستگاه های دولت، اعمال محدودیت های جدید برای صندوق های سرمایه گذاری و امکان عرضه یک سوم دیگر از سهام عدالت را در این ریزش تاریخی دخیل دانستند.

نگرانی از اصلاح عمیق قیمت ها در هفته اخیر بر خیل فروشندگان سهام اضافه نمود و به این ترتیب، سریع ترین و سنگین ترین افت نماگر کل بورس تهران در آخرین هفته کاری مرداد به ثبت رسید. البته اصلاح قیمت ها در این موج نزولی توازن نداشت و بار اصلی عرضه ها بر دوش بزرگان بود. در هفته ای که شاخص کل با سقوط 11 درصدی روبرو می شد، شاخص هم وزن به اصلاح 6 درصدی بسنده کرد تا نشان دهد که کوچک ترهای بورسی کمتر تحت فشار بوده اند.

به طور کلی، در هفته اخیر شاخص 33 صنعت از صنایع 38 گانه بورسی با افت شاخص روبرو شدند. در این میان، 4 صنعت از فشار شدید عرضه و افت شاخص مصون ماندند. عناوین سنگین ترین افت شاخص به ترتیب به دو گروه هلدینگ ها با حضور اثرگذار شستا و سپس صنعت پالایشی ها تعلق گرفت که هر کدام به ترتیب افت 19 و 18 درصدی را ثبت کردند. گروه محصولات کاغذی، کاشی سازها، سیمانی ها و گروه تک سهمی منسوجات با رشد شاخص به معاملات خود در این هفته سرانجام دادند.

سردرگمی ناظر و سه تصمیم جدید

سه اقدام مهم سازمان بورس در سرانجام این هفته که در واقع، نوعی عقب نشینی ناظر بازار از تصمیمات اخیر خود بود، فعالان سهام را به افزایش مجدد تقاضا و کاهش عرضه در روزهای آینده و تعدیل فرایند منفی بازار امیدوارتر ساخت.

بازگشت به روال عادی معاملات: بر اساس آخرین تصمیمات سازمان بورس، از روز شنبه اول شهریورماه، کلیه معاملات در بازار سهام در یک جلسه معاملاتی انجام خواهد شد. بر این اساس، بازه زمانی 8:30 تا 9 زمان پیش گشایش و بازه زمانی 9 تا 12:30 زمان معاملات سهام شرکت ها خواهد بود. دو نوبتی شدن معاملات منجر به کاهش نقدشوندگی سهام و جهت دهی های هیجانی معاملات نوبت اول بر نوبت دوم معاملات شده بود.

فرصت رشد خریدهای اعتباری: از دیگر اتفاقات مهم هفته سرانجامی مرداد افزایش ضریب تعدیل سهام از 10 به 20 درصد بود. تا قبل از این مصوبه، در مورد افزایش ضریب تعدیل سهام، مشتریان کارگزاری ها تنها قادر به دریافت اعتبار نقدی تا سقف 10 درصد پرتفوی سهام خود در کارگزاری مورد نظر بودند.

با این اقدام سازمان بورس که از دوم شهریور اجرایی می گردد آن دسته از معامله گرانی که دست به خریدهای اعتباری می زنند، امکان بیشتری برای خرید اعتباری سهام پیدا می نمایند.

کاهش فشار فروش از محل صندوق ها: تصمیم سازمان بورس مبنی بر افزایش سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های با درآمد ثابت به 15 درصد از دیگر اتفاقات مهم هفته اخیر بود. بسیاری امیدوارند با این تصمیم فشار فروش از ناحیه صندوق های سرمایه گذاری کاهش یابد.

سقف حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، در شهریور ماه سال 95 معادل 15 درصد بود. در آبان ماه 97 این حد نصاب به 25 درصد رسید.

در ابتدای سال 99 و در فروردین ماه امسال، این حد نصاب 10 درصد معین شد و در هشتم مرداد ماه امسال نیز طبق اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار حد نصاب سرمایه گذاری در سهام این صندوق ها به 5 درصد کاهش یافت. تصمیمی که بسیاری از فعالان بازار آن را عامل فشار عرضه از سوی سهامداران حقوقی در دو هفته اخیر می دانستند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 971

به "سه بهانه برای بازگشت بورس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سه بهانه برای بازگشت بورس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید