بخشنامه ای پرماجرا برای طرح روی کیف مدارس

به گزارش بلندانیوز، رئیس اتحادیه صنف سراجان (تولیدکنندگان و فروشندگان کیف، چمدان و کمربند) مشهد گفت: قدرت مردم خرید کم شده و آنان بیشتر به دنبال تعمیرات هستند، مغازه 12 متری که تعمیرات انجام می دهد، از فروشگاه، کسب و کار بهتری دارد.

بخشنامه ای پرماجرا برای طرح روی کیف مدارس

حسین اصغر ثابتی در گفت وگو با خبرنگاران در مورد طرح روی کیف های مدارس، گفت: حدود 10 یا 20 روز پیش در این خصوص بخشنامه آمد اما کار از کار گذشته زیرا فراورینمایندگان خرید جنس خام، عکس و طرح را شب عید انجام می دهند و در حال حاضر همه کیف ها را دوختند.

وی ادامه داد: فراورینماینده عکس کیف را در بهمن و اسفند سال گذشته خریداری نموده و کیف را دوخته که 50 تا60 هزار تومان هزینه برده و اکنون نمی توانیم بگوییم این کیف را نفروشد. از همین الان باید برای سال دیگر اقدام کرد، در حال حاضر 20 تا 30 درصد کیف ها این عکس ها را دارند و نمی توان اقدامی کرد.

قیمت چاپ تصویرهای داخلی روی کیف ها با نمونه خارجی قابل رقابت نیست

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد افزود: اکنون نیز بیشتر شخصیت های خارجی در بین بچه ها جا افتاده و فراورینمایندگان نیز محدودیت دارند، شخصیت چندانی ندارند و اگر بخواهند عکس شخصیتی را پیاده نمایند، صاحب اثر قیمتی می دهد که نمی تواند با نمونه خارجی رقابت کند.

وی ادامه داد: فردی که عکس و طرح را فراوری می نماید، 300 تومان سود می برد، در حالی که اگر به طور مثال بخواهد با کلاه قرمزی قرارداد ببندد می گویند که برای هر عکس روی کیف باید 500 تومان بدهند که انجام این کار توجیه ندارد. وزارت ارشاد باید هزینه نموده و طرح عکس بعضی شخصیت ها را خریداری کند و در اختیار فراورینماینده بگذارد.

وی اعلام کرد: زمانی که دنبال شخصیت های کارتونی می روند، مبلغ آن ها بسیار بالا است و نمی توان با آن ها کار کرد. سال گذشته نیز دنبال این کار رفتیم اما نتوانستیم کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: اکنون فیلشاه و حسنا را خودمان فراوری می کنیم و فروش بد نبوده اما مانند نمونه خارجی آن نیست. چند سال قبل بحث باربی مطرح بود که به فراورینمایندگان پیغام می دادیم تا دیگر فراوری ننمایند و دیگر فراوری نمی گردد، بنتن نیز دیگر قدیمی شده و استقبال از آن کم است.

ثابتی اعلام کرد: سال جاری 70 درصد عکس های روی کیف های مدارس فیلشاه، حسنا کوچولو و رستم یا عکس شخصیت های فوتبالیست ایرانی بوده و خوشبختانه دو سال است که مردم عکس نمی زنند و به سمت گلدوزی رفتند. مهد کودک ها و مدارس ابتدایی نیز سفارش می دهند و طرح خود را می زنند.

وی در مورد وضعیت بازار کیف در آستانه بازگشایی مدارس اظهار کرد: فراورینماینده ها از اسفند تا تیر و مرداد آغاز به خرید مواد اولیه خود می نمایند، آن موقع جنس ها را گران خریدند و بعد با کاهش قیمت دلار مقداری جنس ها ارزان تر شد و اکنون با سود حداقلی می فروشند و سود هر سال خود را ندارند.

وی اضافه نمود: از طرف دیگر قدرت خرید هنوز کاهش یافته و در بازار خبری نیست، کیفیت کیف ها نیز در سال های اخیر افزایش یافته که اگر یک کیف خوب خریداری نمایند تا دو، سه سال استفاده خواهند کرد و کیفیت ها مانند قبل نیست، این موارد موجب شده تا بازار خوبی نداشته باشیم.

افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت کیف

ثابتی با بیان اینکه افزایش قیمت چندانی نسبت به سال گذشته نداشتیم، مطرح نمود: اوایل سال 97 اجناس ارزان بود، بنابراین ارزان گرفته و فراوری کردند اما از مهر و آبان سال گذشته تا تیرماه سال جاری مواد اولیه بسیار گران و با دلار 15 تا 17 هزار تومانی خریداری می شد، در نتیجه قیمت کیف 20 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد ادامه داد: در واقع مواد اولیه گران شده و سود تغییری ننموده است. فراورینمایندگان اگر قصد داشتند مانند سال قبل سود بگیرند باید کیف 50 هزار تومانی را 70 یا 80 هزار تومان می فروختند اما سال جاری که مواد اولیه ارزان شد نتوانستند سود مناسبی دریافت نمایند.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید کم شده و اکثرا در منطقه طلاب که بورس کیف است، دنبال تعمیرات هستند، توضیح داد: در هیچ سالی مانند سال جاری تعمیرات نداشتیم، مغازه 12 متری که تعمیرات انجام می دهد، از فروشگاه کسب و کار بهتری دارد. بعضی نیز توجیه نیستند که نباید بیشتر از 15 تا 20 هزار تومان برای تعمیرات هزینه نمایند، در نتیجه 20 تا 30 هزار تومان خرج می نمایند، در حالی که می توانند با 40 تا 45 هزار تومان کیف خریداری نمایند اما تصورشان این بوده که تعمیرات ارزان تر است.

مشهد 50 درصد احتیاج کشور در فراوری کیف را تامین می نماید

رئیس اتحادیه صنف سراجان مشهد با بیان اینکه اعضای اتحادیه حدود 1200 تا 1300 نفر بوده و 450 تا 500 واحد فراوریی در مشهد داریم، مطرح نمود: 50 درصد از کل فراوریات احتیاج کشور در کیف مدارس، کوله جات و کیف های رنگی را مشهد فراوری می نماید و چند سال است ما حرف اول را در کیفیت در کل ایران می زنیم.

وی ادامه داد: البته در کیف زنانه حرفی برای گفتن نداریم. این واحدهای فراوریی در اقتصاد بیمار کشور کم و بیش فعالیت دارند. چند سالی که وضعیت بازار اینگونه شده، بنکداران تهران از مشهد خرید می نمایند.

وی اضافه نمود: سال گذشته که قیمت دلار بالا بود عرب ها کیف را خریداری می کردند و 15 تا 20 درصد کیف های خود را به عرب ها فروختیم، هرچه در بازار مانده بود را خریداری کردند اما سال جاری هنوز نیامدند و وضعیت مانند سال گذشته نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 101

به "بخشنامه ای پرماجرا برای طرح روی کیف مدارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخشنامه ای پرماجرا برای طرح روی کیف مدارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید