رونمایی ایرباس از مدل مفهومی هواپیمای مسافربری با پیشرانه هیدروژنی جداشونده

به گزارش بلندانیوز، هیدروژن از لحاظ چگالی انرژی با سوخت جت قابل مقایسه است، علاوه بر این میزان انتشار آلایندگی آن صفر بوده و می تواند جایگزین خوبی برای سوخت های کربن خنثی باشد.

رونمایی ایرباس از مدل مفهومی هواپیمای مسافربری با پیشرانه هیدروژنی جداشونده

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، صنعت هوانوردی به تدریج در حال حرکت به سمت پیشرانه های برقی است. ایرباس با گام برداشتن در این جهت در حال آزمایش طرح جدیدی برای یک هواپیمای مسافربری است که در آن پیشرانه هیدروژنی، تانکرها و متعلقات موتور درون محفظه های قابل تعویض جای گرفته اند.

این هواپیمای مفهومی ZEROe نام داشته و زیر هر کدام از بال های آن شش محفظه شامل تانکر هیدروژن، سیستم خنک نماینده، پیل سوختی، قطعات الکترونیکی، موتور برقی، پروانه کامپوزیتی هشت پره و دیگر قطعات لازم برای به حرکت درآوردن پیشرانه الکتریکی به طور مستقل جای گرفته است. این محفظه ها به آسانی از بال ها جدا شده و بسیار ماژولار هستند که تعمیرات، آزمایش و تعویض بعضی قطعات را آسان تر می نماید.

اما چرا پیشرانه برقی ایرباس از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می نماید؟ آنطور که در ادامه گزارش آمده، هیدروژن از لحاظ چگالی انرژی با سوخت جت قابل مقایسه است، علاوه بر این میزان انتشار آلایندگی آن صفر بوده و می تواند جایگزین خوبی برای سوخت های کربن خنثی باشد.

مزیت دیگر این پیشرانه قرارگیری آن درون محفظه جدا شونده از بال است که امنیت پرواز را به طور قابل توجهی افزایش می دهد. برای مثال اگر یکی از پیشرانه ها دچار نقص فنی گردد می توان آن را به طور کامل خاموش و یا از بال جدا کرد تا سیستم های پروازی نیروی پیشران را بین موتورهای باقی مانده بالانس نمایند.

همچنین دیگر نیازی به تانکر سوخت عظیم نیست و با حذف آن فضای بار و تعداد جایگاه های هواپیما به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می نمایند. مزیت دیگر مستقل بودن موتورها این است که در صورت خرابی آنها می توان بدون زمین گیر کردن طولانی مدت هواپیما موتورهای معیوب را با سرعت بیشتری تعویض کرد تا هواپیما سریع تر آماده پرواز گردد.

ایرباس می گوید قراردادن تمام متعلقات موتور الکتریکی درون محفظه نقطه آغاز خوبی برای مقیاس پذیری فناوری هیدروژن و استفاده از آن در هواپیماهای مسافربری است. این شرکت اضافه می نماید که به غیر از این طرح، طرح های دیگری نیز در دست آنالیز و آزمایش هستند که سال 2025 بهترین طرح انتخاب خواهد شد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 بهمن 1399 بروزرسانی: 9 بهمن 1399 گردآورنده: bolandanews.ir شناسه مطلب: 1188

به "رونمایی ایرباس از مدل مفهومی هواپیمای مسافربری با پیشرانه هیدروژنی جداشونده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی ایرباس از مدل مفهومی هواپیمای مسافربری با پیشرانه هیدروژنی جداشونده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید